خاکریز دریاچه ارومیه روند تبخیر آب را شدت بخشیده است

خاکریز دریاچه ارومیه روند تبخیر آب را شدت بخشیده است

آرازآذربایجان- رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه خاکریز ۱۴ کیلومتری ایجاد شده در وسط دریاچه ارومیه روند تبخیر آب را شدت بخشیده است، گفت: این خاکریز در اواخر دهه ۵۰ شمسی اجرا شده و بستر چرخشی آب شمالی – جنوبی دریاچه را مختل کرده است.
فرهاد سرخوش با اعلام اینکه دانشگاه تبریز طرح مطالعاتی چرخش آب در دریاچه ارومیه را بر عهده گرفته است، اضافه کرد: طبق این مطالعات سه آبگذر در خاکریز ۱۱ کیلومتری به سمت آذربایجان غربی باید ایجاد شود که به محض تامین اعتبار عملیاتی می شود.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی در احیای دریاچه ارومیه تبخیر بالای آب در فصل گرماست، بیان کرد: دریاچه ارومیه یک حوضه آبریز بسته است و در فصل تابستان ورودی آب ندارد؛ حجم قابل توجهی از آب آن نیز در فصل گرما به دلیل سکون تبخیر می شود.
سرخوش اضافه کرد: پل میانگذر دریاچه ارومیه در روند خشک شدن این دریاچه بی تاثیر بوده زیرا این پل بر روی شمع هایی خاص بنا شده است و مداخله ای در چرخش آب دریاچه ندارد.
وی همچنین حجم آب دریاچه ارومیه را بیش از ۲ میلیارد و ۲۳ میلیون مترمعکب اعلام کرد و گفت: وضعیت فعلی نگین آبی آذربایجان امیدبخش است.
پس از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه مساحت نگین آبی آذربایجان یکهزار و ۸۵۲ کیلومترمربع افزایش یافته و به ۲ هزار و ۴۰۲ کیلومتر مربع رسیده که این آمار نشانگر ۴٫۳ برابر شدن سطح دریاچه است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


× 5 = ده