- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

خانواده نمونه چه ویژگی‌هایی دارد

Posted By admin On آبان ۵, ۱۴۰۰ @ ۸:۵۰ ق.ظ In گوناگون | No Comments

گروه خانواده و سلامت: یک روانشناس گفت: خانواده نمونه آن است که اعضای آن برای هم وقت گذاشته و مهارت‌های ارتباطی را بیاموزند تا به حال خوب هم کمک کنند. خانواده یک نهاد مقدس و ارزشمند و در عین حال حساس است که در دین، آیین و فرهنگ ایرانی-اسلامی به آن توجه ویژه شده، خانواده مرکز یادگیری مهارت های فردی و اجتماعی برای هر کسی بوده و در آینده موفق فرد، نقش اجتناب ناپذیری را ایفا می‌کند. خانواده همچون سقفی امن و محکم برای اعضای آن است که پدر و مادر ستون آن و فرزندان دلیل شادی و طراوت این خانه اند. هر خانواده‌ای که تشکیل می‌شود و پس از آن که زوجی وظیفه پدری و مادری را می‌پذیرند، تمام تلاششان را می‌کنند را فرزندان در محیط آرام و مناسب پرورش پیدا کنند.
مولفه‌هایی برای این که خانواده نمونه محسوب شوند و احساس خوشبتی را تمامی اعضای آن احساس کنند وجود دارد، اعتماد اعضای به یکدیگر و پذیرفتن شخصیت هم، توجه و محبت زن و شوهر در ابتدا به همدیگر و آموزش مهروری به فرزندان، تلاش برای اینکه محیط خانواده به دور از تنش و اضطراب و سرشار از صمیمیت و شادی باشد، احترام فرزندان به پدر و مادر و رعایت حریم‌های شخصیتی والدین فرزندان، شوخ طبعی، انتقادپذیری و … همه از مولفه‌های مهم و اساسی برای پدید آمدن یک خانواده موفق و نمونه هستند.
یادگیری مهارت‌های همچون تصمیم گیری، حل مسئله، مهارت‌های ارتباطی، خودآگاهی و همدلی و هم چنین مدیریت احساسات و آموزش این مهم به فرزندان به تداوم و شکل گیری محیط امن خانوادگی کمک می‌کند.
آزاده جباری روانشناس و زوج درمانگر، به تبیین مسئله چگونگی خانواده‌ی نمونه و ویژگی‌های آن پرداخت و گفت: با توجه به اینکه خانواده از اعضای انسانی تشکیل شده و هیج انسانی کامل نیست قطعا نقصی در کارکرد خانواده ایجاد می‌شود، بهتر است به جای گفتن خانواده کامل و نمونه از اصطلاح خانواده‌ی به اندازه کافی خوب استفاده کرد.
این روانشناس افزود: اعضای این خانواده‌ی خوب به یکدیگر کمک می‌کنند تا اعضای آن بهترین خود باشند و نقص‌های یکدیگر را بپذیرند، این خانواده در سعی هستند تا محیطی شاد و به دور از مقایسه و سرزنش و انتقاد مخرب داشته باشند. تعارضات و اختلافات را از طریق گفتگو حل کنند.
جباری اضافه کرد: وجود تعارض در خانواده ا‌ی که به دنبال صمیمیت است اجتناب ناپذیر است، چرا که صمیمیت تعارض و گفتگو برای رسیدن به راه حل مشترک است.
اگر می‌خواهیم خانواده‌ای خوب باشیم، باید سعی کنیم از یکدیگر شناخت پیدا کرده و فضای امنی را ایجاد کنیم تا هر یک از اعضا بتوانند دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کنند. یادگیری مهارت‌های اصلی زندگی همچون شنیدن حرف‌های اعضای خانواده و مهارت حل مسئله از الزامات شکل دادن خانواده‌ی نسبتا خوب است.
این روانشناس بیان کرد: خانواده‌ای که تلاش دارد به مرحله خوبی برسد تا نمونه محسوب شود، پدر و مادر برای رسیدن به این هدف باید تلاش کنند تا روابط اجتماعی سالم و مثبت از قبیل ارتباط با فامیل و دوستان را ساماندهی کنند، نقش والدین در این امر آنقدر مهم است که باید خودشان الگوی مناسبی برای فرزندانشان بوده و دوستانی مطابق با ساختار و ارزش‌های خانواده انتخاب کنند.
وی گفت: برای رفت و آمد با فامیل برنامه‌ای منسجم بسیار کار آمد و آموزنده است و الویت‌های خانوادگی باید مدنظر والدین باشد. پدر و مادر وظیفه دارند مهارت برای اولویت بندی در رفت و آمد دوستانه و فامیل را به فرزندان آموزش دهند.
جباری در ادامه این موضوع به راهکاری پرداخت و افزود: گاهی والدین هنگام به وجود آمدن تعارض با فرزندان به شدت مقابله می‌کنند، اما درست آن است که خانواده مجهز به مهارت‌های اصلی زندگی باشند تا با قانون گذاری درست و مناسب و در نظر گرفتن نیاز‌های فرزندانشان و بهره گیری از مهارت گفتگو و حل مسئله، ارتباطات را مدیریت کنند.
جباری گفت: خانواده‌ای که تلاشگر است همه اعضا بستری مناسب و فضایی برابر برای بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان و بالفعل کردن توانمندی‌های بالقوه خودشان دارند. شناخت و همراهی از ارکان مهم و اساسی در چنین خانواده‌ای است.
این روانشناس ادامه داد: والدین به عنوان مرجع قدرت در خانواده باید شنونده‌ای برای فرزندانشان بوده و در صورت بروز اختلاف بین فرزندان با پذیرش و شنیدن به خواسته‌های هر یک، به آن‌ها کمک کنند تا همراه و یاور یکدیگر باشند.
اگر یکی از فرزندان گمان کند که خواسته اش مورد پذیرش قرار نگرفته به شدت خشمگین خواهد شد و سبب بروز رابطه‌ای غیر صلح آمیز با خواهر و برادرش خواهد شد، ارتباطش با والدین نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد پس توجه کافی و عادلانه به فرزندان از مولفه‌های خانواده نمونه است.
وی در پایان تصریح کرد: هر خانواده‌ای نیازمند مرجع قدرتی است تا در مواقع حساس تصمیم گیری کند، اگر اقتدار پدر و مادر در خانواده از بین رود کل ساختار خانواده را تهدید می‌کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، خانواده یعنی ملجاء و پناه هر یک از اعضای آن؛ در مواقع سختی این اعضای خانواده هستند که با همراهی یکدیگر می‌توانند به حال خوب هم کمک کنند. حال اگر خانواده همواره هدف برتری و نمونه بودن را دنبال کنند در آینده موفقیت یکدیگر را شاهد خواهند بود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%af%d9%87-%d9%86%d9%85%d9%88%d9%86%d9%87-%da%86%d9%87-%d9%88%d9%8a%da%98%da%af%d9%8a%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%d9%8a%d9%8a-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.