خانه تاریخی انصای ارومیه طعمه حریق شد

خانه تاریخی انصای ارومیه طعمه حریق شد

آرازآذربایجان- مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی از آتش سوزی خانه تاریخی انصاری ارومیه خبر داد.
جلیل جباری با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در بنای تاریخی خانه انصاری ارومیه گفت: صیانت از آثار تاریخی یک ضرورت است ولی هم‌اکنون مالکیت این بنا برعهده آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه خانه انصاری یک بنای تاریخی بوده و مالک مکلف به رسیدگی به این بنا شده وهم اکنون مالک این بنا آموزش و پرورش است ادامه داد: توجه و صیانت از این بنا ضروری بوده و هرچند ضوابط میراث بر آن حاکم است ولی طبق ماده ۹۸ قانون برنامه ششم مالک مکلف به رسیدگی به آن است.
بر اساس اخبار و گزارش‌های رسیده محوطه واقع شده در پشت این بنای تاریخی و بخشی از پنجره‌های آن دیروز دچار آتش سوزی و آسیب‌دیدگی جزئی شد.
خانه انصاری ارومیه از خانه‌های تاریخی و زیبای ارومیه است که در زمان قاجار در دو طبقه ساخته شد و بعدها مورد مرمت قرار گرفت. نمای بیرونی خانه با کاشی‌های هفت رنگ و آجرهای لعاب‌دار فیروزه‌ای آراسته شده که باعث جذابیت و دل‌نشینی هرچه بیشتر بنا شده است؛ این خانه اکنون تحت مالکیت آموزش و پرورش ناحیه ۲ ارومیه قرار دارد.
این خانه در میدان امام حسین (معروف به میدان گول اوسته)، امتداد خیابان مدنی ۲، کوچه انصاری قرار دارد. خانه انصاری به بابک جعفری متعلق بود که بعدها دختر ایشان (بدرالملوک)، همسر سیف‌الله‌خان انصاری این بنا را به ارث برد که علت نام‌گذاری این خانه به «انصاری» نیز به همین علت است

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲:۰۵ ب.ظ

دیدگاه


شش − 1 =