قل قل قليان هر روز جوانان بيشتري را به خود مي خواند

حکایت یک دود و دم

حکایت یک دود و دم

گروه گزارش: در حالیکه هیچ نظارتی در توزیع قلیان در اماکن عمومی و تفریحی نیست این پدیده آرام آرام در حال تبدیل شدن به یک پدیده “دور همی” ناسالم است.
*قلیانسرا، دود و دم,قهوه خانه
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از اروم نیوز این روزها قلیانسراهای بسیاری تحت نام توجیه پذیر اما غلط “سفره خانه سنتی” در شهرهای مختلف کشور توسعه پیدا کرده اند. اما تنها سفره ای که در این سفره خانه ها پهن است اغلب بساط دود و دم و قرار و مدارهای مربوط به آن است که قلیان به عنوان مهمترین تهدید کننده سلامت جوانان در وسط این سفره است.
شکی نیست که فقر فرهنگی، ارتباط ضعیف بین نوجوان و والدین و قهر از ورزش راه را برای ورود به دنیای بزه هموار می کند و در این میان گعده های به ظاهر دوستانه، نخست از همین قلیانسراها تشکیل شده و زمینه دوری بیش از پیش جوان از خانواده را فراهم می آورد.
در گذشته قلیان، وسیله برای تسکین درد پیری در بین پیرمردها بود اما امروز در سایه تبدیل ارزشها و رواج مدگرایی، تبدیل به تفریح جوانان، نوجوانان و حتی بانوان شده است.
قلیانی که قبلا یک امر مذموم و ناپسند در بین زنان تلقی می شد امروزه با تبدیل شدن به مد، براحتی وارد زندگی اجتماعی و خانوادگی زنان نیز شده، بدون آنکه از عوارض آن حداقل بر روی باروری و تأثیرات آن بر روی جنین آگاهی
در حالیکه هیچ نظارتی در توزیع قلیان در اماکن عمومی و تفریحی نیست در صورت پلمپ مراکز عرضه قلیان، این معضل تبدیل به یک پدیده “دور همی” خواهد شد.
ورود قلیانها به اماکن عمومی و تفرجگاه ها سبب سوق بیشتر ارازل و اوباش به این مکانها شده و در نتیجه امنیت اجتماعی خانواده ها در معرض خطر قرار می گیرد.قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می شود، ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است
*دلال بازی و کمبود امکانات دو مانع بزرگ بر سر راه توسعه ورزش
مدیر مدرسه فوتبال کاویان نقده در گفتگو با خبرنگار ما ریشه گرایش نوجوانان و جوانان به سمت قلیانسراها و سایر بزه های اجتماعی را دوری و قهر از ورزش اعلام می کند.
حسن رزم، مشکلات داخلی ورزش را یکی از علل دوری جوانان از ورزش عنوان می کند و می_گوید: نبود امکانات و گلایه برخی خانواده ها از شهریه ماهانه دو عنصر مهمی است که سبب گسترش نیافتن پدیده ورزش در بین قشر آسیب پذیر جامعه از لحاظ روانی شده است.
وی که بیش از ۲۰سال است در عرصه فوتبال فعالیت می کند، خطر قلیانسراها را بسیار بیشتر از آن چیزی میداند که تا امروز گفته شده است.
این مدیر فوتبالی اظهار کرد: تعداد قلیان سراها بیشتر از باشگاه های فعال ورزشی است، برای مثال در یک خیابان کوچک شهر نقده سه کافه سنتی دایر است که از بس دود همه جا را فرا گرفته داخل مغازه به هیچ عنوان دیده نمی شود.
حسن رزم با بیان اینکه حداقل سه نفر از شاگردان سابقش در مدرسه فوتبال پس از ترک ورزش سر از این قلیانسراها درآورده اند، افزود: معلوم نیست مسئولان مربوطه قرار است چه اقداماتی درباره خطر قلیانسراها انجام دهند.
به گفته این فعال ورزشی، دلال بازی در عرصه ورزش بخصوص مدارس فوتبال انگیزه مدارس قانونی را برای ادامه فعالیت کاهش داده است.
* استقبال جوانان از قهوه خانه ها نشانه ضعف مسئولان است
رضا نوروز زاده ملی پوش نقده ای هاکی که عنوان آقای گلی آسیا را در اختیار دارد در گفتگو با خبرنگار ما، استقبال جوانان از قلیان سراها و قهوه خانه ها را نشانه ناتوانی مسئولین در اداره امور جوانان عنوان کرد و گفت: چرا باید یک جوان از ورزش گریزان باشد و به سمت قلیان سرا برود؟
نوروز زاده تصریح کرد: من خودم به چنین مکانهایی نمی روم هر چند دوستانی دارم که گه گاهی برای تفریح به این قلیانسراها می روند.
*قلیانسراهای امروزی و جوان پسند
این ملی پوش کشورمان با بیان اینکه باید بین قهوه خانه های قدیمی و قلیانسراها تفاوت قائل شد، گفت: وقتی اصطلاح قهوه خانه را بکار می بریم منظورمان محلی است که بیشتر پیرمردها آنجا حضور دارند ولی اصطلاح قلیانسرا یا سفره خانه ها کاربرد جوان پسند و امروزی دارند.
هر چند تعداد قلیانسراهای نقده بطور دقیق مشخص نیست اما تجربه اعمال قانون برای پلمپ این واحدهای صنفی بزه ساز در سایر شهرها نشان داده است، بدون در نظر گرفتن بسته های فرهنگی و جایگزینی که خلاء وجود مکانهای ضد فرهنگی را پر کند، پلمپ صرف آنها می تواند باعث گسترش آن در سایر سطوح جامعه شود.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 16