حوادث سیاسى آذربایجان غربی از پیروزى انقلاب تا کنون

حوادث سیاسى آذربایجان غربی از پیروزى انقلاب تا کنون

قسمت اول
گروه تاریخ:استان آذربایجان غربى به علت قرار گرفتن بین چهار کشور ترکیه، عراق، جمهورى آذربایجان و ارمنستان از موقعیت حساس امنیتى برخوردار بوده است با پیروزى انقلاب اسلامى و سقوط کلانترى‏ها و اماکن نظامى و ساواک سیستم امنیتى رژیم در استان به طور کل از هم پاشیده شد و مردم مسلح شدند در این میان گروههاى غیر اسلامى و منحرف مانند منافقین، فدائیان خلق، توده‏ائى‏ها، پیکاریها، به صفوف مردم رخنه کردند. و این استان جولانگاه برخى از گروهکهاى مخالف انقلاب اسلامى گردید.آنان به جاى همکارى و همراهى با انقلاب در صدد مقاومت در برابر حکومت نوپاى جمهورى اسلامى برآمده و با خلع سلاح پاسگاه‏هاى ژاندارمرى و حمله به پادگان مهاباد و تخلیه انبارهاى سلاح و مهمات پادگان پسوه و تسخیر شهرستان اشنویه، نقده، بوکان و روستاهاى اطراف بر اوضاع مسلط شدند. احزاب چپ در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۵۸ نیروهاى مسلح خود را به نقده برده و قریب بیست هزار کرد مسلح در وسط این شهر ترک نشین به تظاهرات پرداختند.آنان مى‏خواستند مسلحانه بر نقده مسلط شوند زیرا نقده دروازه آذربایجان و براى تسلط به اشنویه، جلدیان و پیرانشهر حیاتى بود. لذا مسلحانه وارد نقده شدند و قدرت‏نمایى نموده و روستاهاى زیادى را در اطراف نقده مورد هجوم و کشتار قرار دادند.تا آنکه ارتش وارد عمل شد و با استقرار سپاه در نقده آرامش به آن شهر بازگشت. این احزاب، بعد از خلع سلاح نیروهاى انتظامى و قتل و غارت در پادگان مهاباد، پادگان بانه و پادگان سردشت، و بعد از نابودى نیروهاى دولتى در منطقه، دست به تصفیه نیروهاى مذهبى مخالف خود زدند. در مهاباد، سقز و اشنویه، جلدیان و در بوکان به مکتب‏هاى قرآن حمله کردند، رگبار گلوله بر آنها گشودند و این مراکز را به آتش کشیدند، زیرا جرم آنها فقط تفسیر قرآن در شبهاى جمعه بود.عاقبت وضع به جایى رسید که اگر جوان مسلمانى مى‏خواست فعالیت ایدئولوژیک بکند مجبور بود زیرزمینى کار کند، زیرا فعالیت ایدئولوژیک اسلامى ممنوع بود.
با تسلط کامل گروههاى چپ بر شهرها و روستاها آنان به دنبال تسخیر مرکز استان «شهرستان ارومیه» برآمدند که با از جان گذشتگى جوانان مبارز و دلاور، با دادن عده‏اى کشته ناچار به عقب نشینى گردیدند.همچنین در تاریخ ۵۹/۴/۲۰ با تسلط اشرار بر شهر مرزى سرو قسمتى از نیروهاى ژاندارمرى اجبارا به خاک ترکیه عقب نشینى کردند و عده‏اى به شهادت رسیدند سپس ژاندارمرى ارومیه عده‏اى از ژاندارمها و نیروهاى داوطلب محلى ارومیه را به شهر سرو فرستاد، ولى در گردنه سخت «قلعه حصار» در وسط راه ارومیه به سرو آنها را محاصره کردند و ۸ نفر را کشتند و چند کامیون را آتش زدند و نیروهاى ژاندامرى پس از تلفات زیاد به ارومیه بازگشتند.در تاریخ ۵۹/۴/۲۷ با حمله ضد انقلاب تعدادى از پاسداران در منطقه بند ارومیه به شهادت رسیدند.با پاکسازى منطقه بند از ضد انقلابیون توسط ارتش ضد انقلاب همه جا شایع کرد که ارتش مى‏خواهد زن‏ها و بچه‏ها را بکشد و حتى در پادگانها سربازان و درجه داران را به عدم اطاعت از فرماندهان خود تحریک مى‏کردند که فرمانده لشگر ۶۴با قاطعیت تمام آنها را از ارتش اخراج کرد.
عاقبت ضد انقلاب که از عوامل اخراجى خود در لشگر ارومیه نا امید گشته بود با استقرار در اماکن خاصى در شهر ارومیه در تاریخ ۵۹/۷/۱۹ اقدام به حمله به پادگان ارومیه کرد که با مقاومت شدید و به موقع ارتشیان دلاور و کمک مردم همیشه در صحنه شکست خورده و متوارى شدند. در این زمان عراق تا ارتفاعات پیرانشهر را اشغال نمود و دست ضد انقلاب هم براى قتل و غارت و جنایت باز شد. ضد انقلاب نیز با استقرار در روستاهاى اطراف ارومیه به حادثه آفرینى مى‏پرداخت.در چنین شرایطى حجت الاسلام محلاتى نماینده حضرت امام همراه هیئتى براى سر و سامان دادن به سپاه به ارومیه آمدند و طى جلساتى براى تجدید حیات سپاه فرماندهى عملیات سپاه را به مهدى امینى محول کردند در این شرایط هولناک حتى کسى نبود تا از ساختمان سپاه حفاظت کند. سپاه ارومیه با شایستگى تمام وارد میدان نبرد شد و دارلک (اردوگاه آموزشى حزب دمکرات) و گوى تپه محل استقرار عوامل ضد انقلاب را پاکسازى کرد.
*نقش احزاب و گروهکهاى سیاسى
با پیروزى انقلاب اسلامى که با واژگونى نظام و تحولى که در ساختار سیاسى کشور همراه بود، برخى از احزاب و تشکیلات سیاسى قبلى احیا شدند، این بار نه تنها نیروهاى سیاسى پیشین همچون دمکرات وکومله تحدید حیات کردند بلکه نیروها، احزاب و گروههاى سیاسى جدیدى پا به میدان گذاشتند. گروههاى فعال با نام خلق کرد طیف وسیعى را در منطقه جنوب آذربایجان غربى تشکیل مى‏دادند که از هواداران ناسیونالیزم کرد گرفته تا مارکسیست‏هاى افراطى را در بر مى‏گرفت و از طرفداران چین و شوروى (سابق) تا دشمنان به ظاهر سر سخت آمریکا، چین، شوروى در میان آنها دیده مى‏شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۳ ب.ظ

دیدگاه


× 5 = سی پنج