- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

حمایت همه جانبه دولت از تعاونی ها

Posted By admin On مرداد ۶, ۱۳۹۴ @ ۵:۳۵ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : بخش تعاون در اقتصاد آذربایجان غربی هنوز آنگونه که باید به جایگاه واقعی خود دست نیافته بنابراین ضروری است تا با اصلاح زیرساخت های اقتصادی و حمایت دولت، توجه به این مقوله در دستور کار قرار بگیرد تا معضلات اقتصادی نظیر تورم و بیکاری و گرانی حل و فصل شود.
در شرایط کنونی اقتصادی کشور باید تعاونی‌ها فعالیت‌های اقتصادی خود را رشد دهند. یک خصیصه مهم تعاونی‌، همکاری و هماهنگی میان اعضاست. البته در برخی زمینه‌های خدماتی نارسایی‌هایی وجود داشته که باید آن‌ها را برطرف کرد. تعاونی‌ها خواستار مشارکت در توسعه کشور هستند و تعاونی‌ها می خواهند از منابع خرد اقتصاد کشور استفاده کنند که این ویژگی از نقاط مثبت تعاونی‌هاست. تعاونی‌ها به برنامه و قانون نیازمندند. در تدوین برنامه ششم توسعه باید دقت کرد که در این راستا شوراها و کارگروه های متفاوتی وجود دارد. باید به نمایندگی از تعاونی‌ها یک نفر در شورایی که برای نگارش برنامه ششم توسعه تشکیل شده با حق رای حضور داشته باشند تا آنها نیز بتوانند از منافع خود دفاع کنند.
در این زمینه هم بانک مرکزی از شکل تعاونی‌های سهامی اعتبار عام استقبال می کند و بانک توسعه تعاون و رفاه هم می‌تواند وارد کار شود، البته باید استانداردهایی هم تعریف شود.
تعاونی‌ها تجارب مثبت و منفی زیادی داشته اند و ‌پس باید راهها برای ورود تجارب منفی بسته شود. مهم ترین ابزار در این راستا تعریف استانداردهای حاکمیت شرکتی برای تعاونی‌هاست. در این شرایط بسیاری از موانع حل خواهد شد.
اگر بانک توسعه تعاون تقویت شود می‌تواند نقش مهمی در توسعه تعاونی‌ها داشته باشند. بانک مرکزی از روند توسعه این بانک حمایت خواهد کرد.
این در حالی است که صندوق توسعه ملی حامی تعاونی‌هاست و از منابع آن برای تولید ثروت و صادرات استفاده می‌شود. البته تعاونی‌ها هم باید طرح‌های خود را براساس صادرات و ارزآوری به این صندوق ارائه کنند که تاکنون تعداد این طرح‌ها کم بوده است.
نباید فعالیت تعاونی‌ها را صرفا در بخش اقتصادی دید و تعاونی‌ها در کاهش فقر، بسط عدالت اجتماعی، افزایش بهره‌وری و سرمایه اجتماعی نقش موثری دارند و اندازه اجتماعی تعاونی‌ها را باید بیش از اندازه اقتصادی آن‌ها دید. چرا که دولت یازدهم تعاونی را به عنوان یک بخش برخاسته از ارزش‌های دینی و موثر در حوزه اقتصادی می‌داند.
افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون می‌تواند بودجه را برای حمایت از تعاونی‌ها تامین کند. باید در برنامه ششم توسعه جایگاه واقعی و مناسب برای تعاونی‌ها درنظر گرفته شود. برنامه دولت در زمینه افزایش تولید داخلی و ایجاد اشتغال است و بخش خصوصی و تعاونی نیز باید به کمک دولت آمده و با سرمایه گذاری کارخانجات را بازسازی کرده و آن‌ها را وارد چرخه اقتصاد کنند.
دولت به بخش خصوصی و تعاونی باور دارد و معتقد است اقتصاد باید از دست دولت خارج شود. اگر به فکر عدالت اجتماعی و به کار گرفتن ذخایر مردم هستیم باید به تعاونی‌ها میدان دهیم. همه وزارتخانه‌ها در این حوزه مسئولیت دارند البته ما هم انتظار داریم تعاونی‌ها خود را برای کارهای بزرگ‌تر و تولید بیشتر آماده کنند.کارشناسان اقتصادی معتقدند که ۲۵ درصد اقتصاد به بخش تعاونی واگذار شده و در این مسیر توسعه بخش تعاونی در رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بسیار موثر است. شرایط اقتصادی و جغرافیایی آذربایجان غربی نیز نشان می دهد که شبکه گسترده تعاونی ها اعم از بخش کشاورزی، روستایی و تولیدی نقش قابل ملاحظه ای در اقتصاد استان دارند و می توانند حل معضل بیکاری جوانان فارغ التحصیل و مستعد را تا حدود زیادی حل کنند.
توجه به بخش تعاون موجب می شود بسیاری از مشکلات اشتغال حل شود و رشد و شکوفایی اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد. این بخش هنوز آنگونه که باید به جایگاه واقعی خود دست نیافته بنابراین ضروری است تا با اصلاح زیرساخت های اقتصادی، توجه به این مقوله در دستور کار قرار بگیرد تا معضلات اقتصادی نظیر تورم و بیکاری و گرانی حل و فصل شود.این در حالی است که توجه به سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی توسعه اقتصاد تعاونی را به دنبال دارد و اولویت قرار دادن این بخش موجب می شود تا تعاونی ها در کنار توجه دولت به تحقق حماسه اقتصادی و گذر از شرایط بحرانی اقتصاد کمک کنند.
تعاونی‏ها با به کارگیری نیروی جوان تحصیل کرده و متخصص در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی اقدام می کنند و در این میان این بخش زمینه بسیار مناسبی را برای ایجاد واحدهای تولیدی، خدماتی و کارآفرینی برای همه قشرها به ویژه فارغ‏التحصیلان دانشگاهی فراهم کرده است.
همچنین این بخش می تواند با استفاده از مدیریت مشارکتی، کانون‏های اقتصادی مردمی را ایجاد و یک جریان بالنده اقتصادی سالم را تشکیل دهند.
توسعه فرهنگ تعاون و حمایت از تعاونیهای موجود اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی در آذربایجان غربی می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی استان را حل کند. چرا که اعضاء تعاونی های فعال استان می گویند کمبود نقدینگی، عدم حمایت سازمانها و موسسات از تعاونیهای مصرف ادارات برای نمونه موضوع دریافت ارزش افزوده کالاها از مشکلات و مسایل عمده تعاونی های استان است.
از سوی دیگر بازرسی و نظارت به امور مالی، دفاتر و حسابرسی تعاونیهای فعال نیز می تواند پاره ای از مشکلات و مسائل را حل کند. همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای اعضاء نیز بسیار راهگشاست.از جمله فعالیتهای دیگری که در اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان ارومیه انجام یافته می توان به حمایت از تشکیل تعاونیهای تولیدی روستایی، کمک به بهسازی و نوسازی تعاونیهای تولیدی، ایجاد فرصتهای جدید شغلی، بازدید از تعاونیها و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اشاره کرد.
یکی دیگر از جلوه های زیبای تعاون در سال های اخیر تعاونی مسکن بوده است. این در شرایطی است که نقش اساسی تعاونیهای مسکن در تامین واحدهای مسکونی برای خانوارهای فاقد مسکن غیر قابل انکار است. البته این تعاونی ها با مشکلاتی مواجه هستند. در حال حاضر ۴۰ تعاونی مشکل‌دار شناسایی و ادامه ساخت و ساز آنها طبق قرارداد منعقده سه‌جانبه به اداره کل راه و شهرسازی استان واگذار ‌شده است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%ad%d9%85%d8%a7%d9%8a%d8%aa-%d9%87%d9%85%d9%87-%d8%ac%d8%a7%d9%86%d8%a8%d9%87-%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d8%b9%d8%a7%d9%88%d9%86%d9%8a-%d9%87%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.