حمایت دولت از مکانیزاسیون کشاورزی و مشکلات باغداران آذربایجان غربی

حمایت دولت از مکانیزاسیون کشاورزی و مشکلات باغداران آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: آذربایجان غربی به دلایل مختلف و از جمله عوامل سخت افزاری در تجهیزات کشاورزی و مکانیزاسیون در تولید خود نسبت به سطح زیر کشت موفق نبوده و همین مسئله موجب پایین بودن عملکرد محصولات مختلف در مقایسه با دیگر استان‌های کشور شده است.
گسترش فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات و ظهور روش‌های نوین و همچنین ابزارهای مکانیکی جدید و موضوع مهم مکانیزاسیون کشاورزی در دنیا، نتیجه انقلاب اطلاعات و ارتباطات در دهه‌های اخیر است و این اتفاق باعث شده تا نگاه‌ها به کشاورزی مدرن و پیشرفته دیگر جایی را برای روش‌های سنتی باقی نگذارد.
مکانیزاسیون کشاورزی به معنای مکانیکی کردن عملیات کشاورزی است و دارای دو معنای عام و خاص می‌باشد که معنای خاص آن صرفاً شامل تکنولوژی ماشینی و مسائل مرتبط با آن در کشاورزی است. در حالی که معنی عام مکانیزاسیون تمامی مسائل و تجزیه و تحلیل‌های کلی مرتبط با کشاورزی و مدیریت آن‌ها را شامل می‌شود. مکانیزاسیون را می‌توان چنین تعبیر کرد که مکانیزاسیون، استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی برای توسع? پایدار است.
کارشناسان معتقدند افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها، کاهش سختی کار کشاورزی و افزایش جذابیت آن، افزایش بهره وری از نیروهای کارگری، افزایش کیفیت کار زراعی و امکان انجام آن در کم‌ترین مدت زمان و انجام به موقع عملیات کشاورزی از جمله اهداف مکانیزاسیون می‌تواند باشد.
مکانیزاسیون در دو مبحث فنی و اقتصادی مطرح می‌شود. در بعد فنی آن، مسائل مربوط به ماشینی کردن کشاورزی و در بعد اقتصادی مدیریت مناسب برای افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.
با شکل گیری بخش ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون در دانشکده‌های کشاورزی دانشگاه‌های مختلف کشور؛ این بخش از کشاورزی رونق گرفت و امروز شاهد توسعه ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون زمین‌های کشاورزی در استان آذربایجان غربی هستیم.
جایگاه استان آذربایجان غربی در سطح کشت و تولید یونج? آبی، چغندرقند، گندم آبی، سیب درختی و انگور آبی در بین استان‌های کشور دارای مقام برجسته‌ای است و همچنین در استفاده از بسیاری از ماشین‌ها و ادوات مهم فرآیند تولید خصوصاً علوفه چین، خرمن‌کوب سم‌پاش تراکتوری، کولتیواتور و تریلر در بین دیگر استان‌های کشور استان برتر محسوب می‌شود.
این استان به دلایل مختلف و از جمله عوامل سخت افزاری در تجهیزات کشاورزی و مکانیزاسیون در تولید خود نسبت به سطح زیر کشت موفق نبوده و همین مسئله موجب پایین بودن عملکرد محصولات مختلف در مقایسه با دیگر استان‌های کشور شده است.
صرف‌نظر از محصول چغندرقند یافته‌های تحقیقات و پژوهش‌های علمی آکادمیک مشخص می‌کند که در عملکرد محصولات گوناگون کشاورزی، استان آذربایجان غربی در مقایسه با دیگر استان‌ها در رتبه بندی غالباً در مقام‌های پایین جدول قرار گرفته است.
این در حالی است که این موضوع حاکی از آن است که این استان در تولید خود نسبت به سطح زیر کشت موفق نبوده و همین مسئله موجب پایین بودن عملکرد محصولات مختلف در مقایسه با دیگر استان‌های کشور خصوصاً تهران که با داشتن میزان تولید بالا نسبت به سطح زیر کشت خود، عملکرد مطلوب‌تری در مورد محصولات گوناگون نشان می‌دهد.
بررسی و مطالعه علل و موانع پایین بودن راندمان تولید محصولات زراعی و باغی استان نشان می‌دهد که پراکنده بودن قطعات کشاورزی امکان استفاده از ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون را کاهش داده و موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید می‌شود.این در حالی است که دولت محدودیت اعتباری برای افزایش ضریب مکانیزاسیون و تامین و تعویض تراکتورهای فرسوده ندارد و دولت به منظور حمایت از کشاورزان و تولید داخل و افزایش ضریب مکانیزاسیون خط اعتباری معادل ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده که الآن در حال تزریق از طریق سیستم بانکی است.
طبق اعلام رسمی مسئولان جهاد کشاورزی در بخش اول این خط اعتباری برای ۱۰ هزار تراکتور و ۵۰۰ دستگاه کمباین و قطعات و دنباله بندها اختصاص یافته که قرار است در ۶ ماهه نخست سال آینده شاهد حضور ۵۰ درصدی تراکتور و کمباین‌های اشاره شده در مزارع باشیم.
دولت آمادگی دارد تا بعد از اتمام اعتبار موارد یاد شده خط اعتباری دوم را برای اجرای مرحله دوم اختصاص دهد و در این زمینه محدودیتی نخواهد بود و حجم قابل توجهی از اعتبار اختصاص داده شده به بخش تراکتور منحصر شده که نه تنها افزایش ضریب مکانیزاسیون را زیر ذره‌بین برده بلکه زمینه تحول در بخش صنعت به خصوص تراکتور را نیز لحاظ کرده و در صدد حمایت از این صنعت بومی است.
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با استقبالی که کشاورزان از این طرح کرده‌اند به زودی شاهد افزایش ضریب مکانیزاسیون و رسیدن به رقم ۴٫۴ دهم باشیم که چشم‌انداز برنامه چهارم است. استقبال و ثبت نام کشاورزان در بعضی استان‌ها حتی از مرز ۱۷۰ درصد نیز گذشته است. این در شرایطی است که تراکتورسازی ایران که یکی از زیر مجموعه‌های آن در ارومیه فعالیت می‌کند آمادگی کامل برای افزایش ضریب مکانیزاسیون و تامین نیاز کشاورزان را دارد. چرا که خودکفایی تراکتورسازی ایران در اوج تحریم‌ها بر کسی پوشیده نیست و تراکتورسازی ایران سال آینده نیز آمادگی افزایش تولید برای تامین نیاز داخل و خارج از کشور را دارد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


1 × = شش