حمایت جدی از فعالیت‌های تحقیقاتی حوزه حجاب در آذربایجان غربی

حمایت جدی از فعالیت‌های تحقیقاتی حوزه حجاب در  آذربایجان غربی

گروه گفتگو:مسئول پشتیبانی طرح ملی حجاب ریحانه النبی ارومیه گفت: مسئولان آذربایجان غربی حمایت جدی از فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه حجاب صورت دهند.
در برهه کنونی موضوع حجاب، آراستگی و چگونگی پوشش جوانان به ویژه بانوان یکی از مسائل چالش برانگیز بوده و در کانون توجه اقشار مختلف مردم، مسئولان و فعالان فرهنگی قرار گرفته است.
با توجه به اینکه پوشش نامناسب یکی از نمادهای بارز تهاجم فرهنگی به شمار می‌رود برای کم کردن اثرات منفی، تبعات مخرب آن دمیدن روح پاکی و پاکدامنی به جامعه نهادهای مختلف از جمله موسسه ریحانه‌النبی با شعب خود در سراسر کشور وارد عمل شده است.
از این رو خبرنگار آرازآذربایجان با سید یحیی میرفتحی‌زاده، مسئول پشتیبانی طرح ملی حجاب ریحانه‌النبی ارومیه مصاحبه‌ای ترتیب داده است که مشروح ان را در زیر می‌خوانید:
* پیرامون شکل‌گیری موسسه ریحانه‌النبی برایمان بفرمایید؟
این موسسه در سال ۱۳۸۴ با رویکرد آموزشی و تربیت‌محور شدن حجاب با مشارکت گروهی از طلاب جوان قم و شهرستان‌های کشور متولد شد، به طوری که گام‌های اولیه در تهران برداشته و بعدها در سایر شهرستان‌ها نیز گسترش پیدا کرد.
* حمایت مسئولان از بدو تاسیس تاکنون به چه شکل بوده است؟
در بادی امر همه فعالیت‌های این مجموعه توسط فرماندهی انتظامی وقت سردار کرمی، استانداران سالیان گذشته وحید جلال‌زاده و رحیم قربانی همچنین مسئول امور بانوان استانداری وقت اکرم زینبی حمایت شد، به طوری که در مسئولان مجموعه ما چنین تصوری شکل گرفت، که فقط این بزرگواران درد فرهنگ داشته و در این زمینه پاسخگو هستند.
در سایه همراهی آنها سایر مسئولان نباید گفت که حمایت کردند، بلکه فعالیت‌های این مجموعه توسط سایر مقامات دنبال شد، اما متاسفانه بعد از جابه‌جایی و نقل انتقال مقامات ذکر شده از استان، پیگیری‌ها و توجه‌ها نسبت به ریحانه‌النبی در استان تنزل یافت.
در این جا از نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی به دلیل همراهی با این مجموعه باید تقدیر و تشکر به عمل آید، چرا که برنامه‌های این مجموعه را پشتیبانی کرده و به طور جدی دنبال می‌کنند.
* چه طرح‌هایی در قالب طرح ریحانه‌النبی ارومیه اجرا می‌شود؟
طرح ریحانه‌‌النبی ویژه مدارس در قالب آموزش‌محور، مربی‌محور و تربیت‌محور اجرا شده و در سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر از دانش‌آموزان مناطق مختلف کشورمان را زیرپوشش قرار داد.
طرح ملی خوش‌حجابی با هدف تثبیت حجاب در قالب مسجد محوری، مربی‌محوری و تربیت‌محوری در پنج نقطه کشورمان اجرا می‌شود که شهرستان‌های ارومیه، ساری، مشهد مقدس، کاشان و قم این مناطق را شامل می‌شود.
طرح سوم با عنوان طرح ملی نسیم عفاف در کشور اجرا می‌شود.
دخترانی که ۱۴ سال خوش‌حجابی را پشت‌سر گذاشته و به ۱۵ سالگی رسیده‌اند، روز نخست ۱۵ سالگی به آنها پیامکی ارسال شده و در همایش دختران نسیم عفاف شرکت می‌کنند.
* آیا این موسسه در زمینه تبلیغات چهره به چهره گام برمی‌دارد؟
برای نخستین بار در کشور کارشناسان این مجموعه نخستین کتاب آموزشی حجاب را تدوین و تالیف کرده‌اند، بنابراین ضمن اینکه کتاب مورد اشاره برای مقطع سوم تا ششم تدریس می‌شود، در زمان تنفس دانش‌آموزان مربیان وقت خود را با حضور یافتن بین دانش‌آموزان می‌گذرانند.
از طریق برقراری ارتباط با دانش‌آموزان، در فضای صمیمی و دوستانه برنامه‌های تبلیغی و ترویجی خود را اجرا کرده و نوجوانان را با ضرورت این امر آشنا می‌کنند، که این برنامه باید با جدیت دنبال شود.* آیا موسسه فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه حجاب دارد؟
در این مجموعه نخستین کتابخانه تخصصی حجاب و عفاف کشور ایجاد شده است، به طوری که همه کتب تالیفی و تدوین شده را در موسسه ریحانه النبی گردآوری کرده‌ایم، از طرف دیگر کتاب »موسوعه حجاب« برای نخستین بار در کشور در دو جلد ۶۰۰ صفحه‌ای تالیف می‌شود، که مجموعه روایات و آیات حجاب از صدر اسلام تاکنون را شامل می‌شود.
* ریحانه‌النبی در حوزه تولید نرم‌افزار با طرح‌ حجاب قدم برمی‌دارد؟
تولید و توزیع لوازم التحریر حجاب برای نخستین بار در کشور از جمله برنامه‌های این مجموعه است، و چندین نوع بازی فکری دو نفری و چند نفری برای تبلیغ فرهنگ حجاب، آموزش محارم و… طراحی شده، به طوری که از طریق وب سایت این مجموعه و مراجعه به بازار این محصولات قابل تهیه است.
محصولات فرهنگی هنری مورد اشاره فعلا به صورت محدود تولید می‌شود، ولی در صورت حمایت مسئولان، خیران و… امکان تولید و عرضه آن در سطح گسترده فراهم می‌شود.
* بودجه لازم برای فعالیت‌ این مجموعه چگونه تامین می‌شود؟
منابع مالی مورد نیاز را با هزاران مصیبت تهیه کرده و مردانه گدایی می‌کنیم و از طریق قراردادهایی که با ارگان‌های مختلف داریم، تهیه می‌کنیم.منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی و فرهنگی همواره برای کارکنان این مجموعه راهگشا بوده، به طوری که با وجود محدودیت اعتبارات ۲۰ هزار دانش‌آموز، ۱۵۰ مربی و ۶۰ نفر کادر اجرایی را با رویکرد اقتصاد مقاومتی سازماندهی کرده، نه تنها مقاومت بلکه پیشروی کرده‌ایم.
بنابراین چنانچه حمایت کافی از فعالیت‌ و برنامه‌های این مجموعه شکل گیرد، می‌توان بسیاری از برنامه‌های تعطیل شده و سابق را از جمله کارگاه‌های آموزشی حجاب برای دبیران و مادران را به طور مجدد برگزار کرد.
* موانع پیشروی موسسه برای توسعه دامنه فعالیت‌ را ذکر کنید.
جابه‌جایی مداوم مسئولان، ناآگاهی آنها از چالش‌های فرهنگی، ماندگار نبودن مقامات، یا اینکه نبود ارتباط بین تحصیل و حوزه کار مسئول از جمله مهم‌ترین چالش‌ها است.
بعضی مسئولان سالم روی کار نیامده‌امد، اگر هم این طور بوده فقط به دنبال حفظ جاه، مقام و موقعیت خود، خانواده و حزب‌شان هستند، بنابراین بدیهی است، برای مسائل ارزشی، دینی و انقلابی مجالی نخواهند داشت.
با تغییر دولت، حزب و مدیرکل به موسسات فرهنگی فشار وارد می‌شود، اما این قبیل مسائل منجر به این نشده است، که ریحانه‌النبی به روز مرگی و روز مردگی مبتلا شود، بلکه کماکان با وجود مشکلات مختلف و نبود حمایت پرچم حجاب را برافراشته نگه داشته و پیام حجاب خود را به ملت ایران اسلامی خواهد رساند.
* جشنواره مد و لباس ارومیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نسبت به این جشنواره، مدت، زمان برگزاری و مکان آن، همچنین لباس‌های طراحی شده انتقاد جدی وجود دارد، به طوری که طراحی هیچ یک از لباس‌‌ها در استان صورت نگرفت، تنها کاری که انجام شد پوشاندن آنها به تن مانکن‌ها بود، از طرف دیگر به هیچ عنوان شاخص‌های لباس اسلامی را نداشتند.تا زمانی که فعالیت‌های فرهنگی از این نوع فقط برای رفع تکلیف، تهیه گزارش تصویری و مکتوب همچنین ارسال آن به مقامات ملی و پخش آن از صدا و سیمای استان انجام گیرد، به طور قطع انتظاری جز این نمی‌توان داشت.به طوری که نمایشگاه در فضایی کاملا مرده و فاقد نشاط و شادابی مورد انتظار برگزار شد و همه غرفه‌ها را باید یک غرفه قلمداد می‌کردیم.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


× سه = 18