در حاشيه دومين کنگره بين‌المللي خدمات حمايتي محک مطرح شد

حمایت از ۳۵۱ کودک مبتلا به سرطان استان در سال ۹۵

حمایت از ۳۵۱ کودک مبتلا به سرطان استان در سال ۹۵

گروه اجتماعی: روزانه ۶ کودک در سراسر ایران به کودکان تحت حمایت محک اضافه می‌شود.
این خبر را مدیر خدمات حمایتی مؤسسه خیریه محک در حاشیه دومین کنگره بین‌المللی نقش خدمات حمایتی (زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی) در درمان چند‌تخصصی سرطان کودک که یکم و دوم آذر ماه در بیمارستان فوق تخصصی محک برگزار شد، اعلام کرد و گفت: میانگین تعداد پذیرش کودکان در سال‌های ۹۴ و ۹۵ نشان می‌دهد که روزانه ۶ کودک در سراسر ایران به کودکان تحت حمایت محک اضافه می‌شود.
تا پایان سال ۹۵ و در استان آذربایجان غربی، ۳۵۱ کودک مبتلا به سرطان تحت حمایت محک بوده‌اند و این سازمان مردم‌نهاد، خدمات رفاهی و درمانی خود را به آن‌ها ارائه کرده است. این در حالی است که تا پایان سال ۹۵ جمعأ ۲۷ هزار کودک تحت حمایت محک قرار گرفته‌اند.
به گزارش آرازآذربایجان، پرفسور اریک بوفه (رئیس انجمن بین‌المللی آنکولوژیستان کودک) که به خاطر حضور در کنگره خدمات حمایتی محک به ایران سفر کرده‌ است، با اشاره به اهمیت درمان چندتخصصی سرطان و استانداردهای نوین جوامع بین المللی پزشکی در درمان سرطان، گفت: “درمان بیماری‌هایی چون سرطان کودک تنها توسط پزشکان آنکولوژیست محقق نمی‌شود. در واقع نقش پزشکان و هسته داخلی تیم آنها بسیار مهم است اما به تنهایی قادر به ارائه درمان نخواهند بود و باید تخصص‌های دیگری چون رادیوتراپیست، پاتولوژیست، جراح، پرستار، مددکار اجتماعی، روان‌شناس، روان‌پزشک و غیره نیز دست به دست هم دهند تا درمان مؤثر و کارآمد اتفاق بیافتد انجام این‌ها مثل یک تیم فوتبال است.
اگر روحیه حاکم بر تیم، روحیه شکست‌خورده‌ای باشد تیم موفق نخواهد بود؛ پس اگر قافیه را ببازید شکست می‌خورید.”
بوفه در ادامه افزود: “تنها در صورت داشتن مدیریتی جامع‌ و یکپارچه است که کامل‌ترین معالجه برای بیمار محقق می‌شود. باید سعی کنیم کودک را نه فقطه به عنوان یک بیمار مبتلا به سرطان بلکه به عنوان یک فرد معالجه کنیم. هیچ تدبیری نباید کم اهمیت نگاشته شود و جا بماند.”
*عوامل محیطی حدود ۴۰ درصد از علل بروز سرطان است
دکتر علی‌اکبر حق‌دوست، معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت در این کنگره از همکاری محک با وزارت بهداشت در راستای شناسایی خلأها و همراهی با ظرفیت‌های اجتماعی کشور تشکر کرد و گفت: «سرطان حاصل ۳ عامل ژنتیکی، محیطی و تداخل ژنتیک و محیط است.
عوامل محیطی حدود ۴۰ درصد از علل بروز سرطان است اما آیا می‌توان سهم دیگر ابتلا به سرطان را به عوامل ژنتیکی اختصاص داد. پاسخ منفی است چرا که تداخل این دو عامل نقش بسیار مهمی دارند و در بسیاری موارد افراد با وجود زندگی در شرایط یکسان از مشی نامتفاوتی بهره می‌برند.
حق‌دوست محک را به عنوان یک مجموعه هدفمند و منطبق با برنامه استراتژیک دانست و ادامه داد: براساس توضیحاتی که ارائه دادم پیشنهاد می‌کنم تا این سازمان بر اساس تحقیقات پیشگیرانه نیز حرکت کند تا در یابیم میزان بروز سرطان در کدام نقطه ایران بیشتر از سایر نقاط است تا با مداخله اجتماعی و محیطی و رفع عوامل خطر به پیشگیری بپردازیم.
*استقرار یک خیریه در بیمارستان‌های سراسر کشور
در بخشی دیگر از کنگره، دکتر محمد نصیری، مدیر کل خیرین و مؤسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،گفت: همانطور که نقش تیم درمانی که شامل پزشک، پرستار، مددکار اجتماعی و روان‌شناس در بحث درمانی مهم است، تأمین‌کننده مالی که خیریه‌ها در کشور هستند نیز نقش بسیار مهمی دارند. برای آنکه این مهم رو به جلو حرکت کند ضمن آنکه مددکاران و روان‌شناسان را باید وارد تیم درمانی کنیم، خیریه‌ها نیز باید به عنوان یک بازوی مهم نقش‌آفرینی نمایند.
وی افزود: »به همین خاطر برنامه گسترده‌ای داریم که تا پایان سال در همه بیمارستان‌های کشور که بالغ بر ۵۸۰ بیمارستان می‌شود، یک خیریه مستقر نماییم که محوریت مددکاری را بر عهده دارند.«
*درمان چندتخصصی از واجبات درمان سرطان کودک است
دکتر عظیم مهرور، رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودک محک گفت: درمان چندتخصصی یکی از واجبات درمانی مورد نیاز کودکان مبتلا به سرطان است که امنیت بیمار و پزشک از طریق آن حفظ می‌شود و اگر بخواهیم برخلاف آن عمل کنیم پروتکل درمانی را زیر سؤال برده‌ایم.
این فوق‌تخصص خون و آنکولوژی کودک با تأکید بر اینکه آنکولوژیست به تنهایی قادر به درمان کودک مبتلا به سرطان نیست ادامه داد: «تیمی قوی و قدرتمند نیاز است تا مشکلات را مدیریت کرده و نحوه برخورد با آن را مورد بررسی قرار دهند.
باید یک تیم برای یک بیمار کار می‌کنند و از او حمایت می‌کنند تا بهترین درمان را دریافت نماید.
*بیمارستان‌‌های آذربایجان غربی همکار با محک
مدیر خدمات حمایتی محک در حاشیه این کنگره درباره وضعیت فعلی خدمات این سازمان در کشور تصریح کرد: داوطلبان مددکاری محک در کلیه بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودک سراسر کشور، حضور دارند و پرونده حمایت از کودکان مبتلا به سرطان را تشکیل می‌دهند. در واقع پرداخت هزینه درمانی فرزندانمان بخشی از مأموریت محک است تا هیچ کودکی به خاطر فقر، درمان خود را نیمه‌کاره رها نکند و همه امکانات پزشکی مورد نیاز را دریافت نماید.
وی در پایان درباره مراکز بیمارستانی دارای بخش خون و آنکولوژی کودک در آذربایجان غربی اظهار کرد:در استان آذربایجان غربی، محک با بیمارستان امیر و خیریه امید در حال همکاری است و خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان این استان می توانند با مراجعه به خیریه امید تحت حمایت محک قرار گیرند.»
لازم به ذکر است دومین کنگره بین‌المللی نقش خدمات حمایتی (زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی) در درمان چند‌تخصصی سرطان کودک، یکم و دوم آذر ماه با سخنرانی پروفسور ایزارنگ ناچپرایون (استاد دانشگاه چولالانکورن تایلند و مدیر مؤسسه wishing well)، پروفسور اریک بوفه (رئیس جامعه بین‌المللی آنکولوژیستان کودک و مؤسسه Sick Kids کانادا)، چارلز ام.
بوگوآ (نماینده فدراسیون بین‌المللی مددکاری در سازمان ملل)، دکتر شیوا دولت‌آبادی (رئیس هیأت مدیره انجمن روان‌شناسی ایران و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان) و دیگر اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران،‌ علامه طباطبایی، شهید بهشتی و… در سالن آمفی تئاتر بیمارستان فوق تخصصی محک برگزار شده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


+ 4 = سیزده