معاون استاندار آذربايجان غربي:

حمایت از باغداران جهت توسعه صادرات اولویت استانداری آذربایجان غربی است

حمایت از باغداران جهت توسعه صادرات اولویت استانداری  آذربایجان غربی است

گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی بر لزوم شناسایی بازارهای جهانی برای صادرات سیب استان تاکید کرد.
نادر صفرزاده در دومین جشنواره سیب سلماس اظهارداشت: حمایت از باغداران استان جهت تولید محصولات با کیفیت برای صادرات به کشورهای جهانی از اولویت کاری استانداری آذربایجان غربی است
وی ادامه داد: تمام توانمندی مدیریتی استان جهت صادرات محصول سیب استان بکارگرفته شده است که همگرایی تمامی بخش های مرتبط لازم و ضروری است.
صفرزاده اضافه کرد: تولید سیب نباید صرفا برای مصرف داخلی و صادرات به کشورهای همسایه باشد بلکه لازم است با افزایش راندمان تولید و تولید محصول استاندارد برای صادرات سیب به بازارهای جهانی برنامه ریزی کنیم.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان سلماس نیز در این جشنواره با بیان اینکه درشهرستان سلماس با دارا بودن بیش از ۹هزار هکتار باغات میوه که هشت هزار هکتار باغ سیب سالانه بیش از ۲۰۰ هزارتن سیب تولید می شود افزود: این جشنواره با هدف تلاش برای بهبود مشکلات بازار سیب استان به خصوص سلماس برگزار می شود.
قادر علیپور افزود: تولید سیب قرمز سلماس دارای دارای رتبه برتر کشوری و دارای کیفیت مطلوب بوده که به جهت پتانسیل تولید این رقم در شهرستان لزوم تجهیز واحدهای سورت و بسته بندی برای صادرات این محصول لازم و ضروری است.وی ادامه داد: در این شهرستان ۴۲ واحد سردخانه با ظرفیت نگهداری بیش از ۱۵۰ هزارتن انواع میوه بخصوص سیب فعال بوده که یک واحد کارخانه تولید کنسانتره و آبمیوه با ظرفیت ۲۰۰ تن در روز و یک واحد کارخانه تولید چیپس میوه در حال فعالیت هستند که ظرفیت مهمی در ارزش اقتصادی و اشتغال در شهرستان را به عهده دارند.
علیپور خاطرنشان کرد: هم اکنون در شهرستان سلماس بیش از ۱۱۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی در حال تجهیز به سیستم آبیاری تحت فشار هستند که با اتمام این طرح ها بیش از ۵ میلیون متر مکعب آب کشاورزی در استان ذخیره سازی می شود.
رئیس هیئت مدیره تعاونی باغداران شهرستان سلماس و نماینده باغدران و صادکننده گان سیب سلماس نیز در این جشنواره بالا بودن هزینه تولید و قیمت تمام شده سیب در شهرستان، عدم پرداخت به موقع خسارات وارده توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی را از اهم مشکلات سیب این شهرستان عنوان کرد.
در این جشنواره همچنین دریافت مالیات ارزش افزدوه در مراحل تولید خصوصا در سردخانه ها،مشکل نبود زیرساخت های سورت و بسته بندی در شهرستان،زمان بر بودن بازدید و ترخیص محموله های سیب سلماس از کمرگات استان،وجود تعرفه های بالا برای صادرات سیب به پاکستان و مشکل بهره های بالای بانکی در تسهیلات بخش کشاورزی به همراه وجود سموم کم کیفیت و قاچاق در بازار از دیگر مشکلات سیب سلماس عنوان شد.
*۵۰ هزارتن سیب از آذربایجان غربی به خارج از کشور صادر شد
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صدور بیش از ۵۰ هزارتن سیب از استان به خارج از کشور خبر داد. اسمعیل کریم زاده در دومین جشنواره سیب در شهرستان سلماس با بیان اینکه روند صادرات سیب در استان ادامه دارد اظهارداشت: این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال ۱۷ هزار تن یعنی سه برابر رشد داشته است.
وی با بیان اینکه با حرکت جهادی برای رفع مشکلات کشاورزان شاهد رونق تولید و صادرات در بخش کشاورزی هستیم افزود: مهمترین دستاورد برگزاری چنین جشنواره هایی در استان هم گرایی و تلاش برای رفع مشکلات موجود است.
کریم زاده خاطرنشان کرد: تولید محصولات سالم و باکیفیت و برنامه کاهش قیمت تمام شده در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار دارد به طوریکه با اعمال مدیریت مناسب توانسته ایم مصرف سموم در بخش کشاورزی را کاهش دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مصرف سموم کشاورزی در اروپا سه برابر کشور است که اعمال برنامه های ترویجی و آموزشی در جهت کاهش مصرف سموم و تولید محصول سالم از اولویت کاری سازمان است.به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمهر ، کریم زاده اضافه کرد: هم اکنون از محل خط ویژه اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی برای تجهیز واحد های سردخانه و سورت و بسته_بندی تسهیلات لازم بطور نامحدود پرداخت می شود که متقاضیان می توانند جهت دریافت این تسهیلات به مراکز جهاد کشاورزی شهرستانها مراجعه کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


شش + 7 =