حماسه مسلحانه ۲بهمن ارومیه اراده در برابر تانک

حماسه مسلحانه ۲بهمن ارومیه  اراده در برابر تانک

گروه تحلیل:در انقلاب‌های مردمی دست به اسلحه بردن کار هر کسی نیست و اصولاً دل شیر می‌خواهد، دلیلش هم چندان سخت نیست، چون کسی که اسلحه به دست می‌گیرد باید یا بکشد یا کشته شود. بنابراین کسی که اسلحه را انتخاب می‌کند بدین معنی است که یا از جانش سیر شده یا هدفی که انتخاب کرده به قدری ارزش دارد که می‌تواند جانش را فدای آن کند. روایت حماسه روز دوم بهمن ۵۷ از زبان شخص حجت الاسلام حسنی، که ۳۴ سال نمایندگی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در آذربایجان غربی را بر عهده داشت بسیار شنیدنی است.
*جنگ توپ و تانک با اراده‌های پولادین در مسجد اعظم ارومیه
وی در کتاب خاطرات خود که به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده و بار‌ها به تجدید چاپ رسیده است، می‌گوید: پس از چنین روز درگیری با عمال رژیم شاه دوم بهمن ۵۷ به شهر ارومیه بازگشتم، آن روز برخی دوستان می‌گفتند شما باید در جایی مخفی شوید، گفتم نخیر، دیگر وقت این حرف‌ها گذشته و عقب نشینی و فرار کافی است، ما باید از امروز جنگ مسلحانه را آغاز کنیم.
از طریق مسلحینم پیام دادم هرکس که اسلحه‌ای دارد، به مسجد اعظم بیاید و به ما ملحق شود، در عرض چند ساعت تمام برنامه‌های من تحقق یافت و اقشار مختلف مردم بسیج شدند، با وانت و خودروهای شخصی، شن و ماسه و گونی و آجر آوردند و پشت بام و اطراف مسجد را با گونی‌های پر از شن سنگربندی کردیم. در خیابانهای اطراف مسجد درختان و چوبهای بزرگ و سنگین ریختیم تا مانع از حرکت و پیشروی تانک‌ها شویم و راه‌ها را به روی نیروهای مسلح شاه ببندیم. روبه روی مسجد هتل چند طبقه‌ای قرار داشت، صاحب آن مردی ثروتمند از اهالی تبریز بود که آدم بدی نبود، نمازخوان و ظاهرالصلاح بود، از او خواستم پشت بام هتلش را در اختیار ما قرار دهد تا ما آنجا را هم سنگربندی کنیم، چون موقعیت بسیار مناسبی داشت، اما ترسید و اجازه نداد. در سمت دیگر مسجد اعظم بانکی قرار داشت در بالای بام بانک هم یک سنگر با یک تیرانداز مستقر کردیم. با اینکه از یک سمت بانک به دو طرف خیابان پهلوی و از طرف دیگر آن به خیابان عسگرآبادی تسلط داشتیم، ولی موقعیت هتل بهتر بود. هرچه امکانات و تجهیزات بود، برای استحکام پایگاه نظامی مسجد اعظم به کار گرفتیم به تعداد ۴۰-۵۰ نفر افراد مسلح و با حضور انبوه مردم آماده نبرد شدیم، ناگهان صدای غرش تانک‌ها از دور به گوش رسید، به دستور من افراد مسلح در پشت سنگرهای خود قرار گرفتند.
تانک‌ها درختان و سایر موانع را شکستند و نزدیک محوطه شدند، شش تانک بود با تعداد زیادی نیروهای پیاده نظام ارتش. من در پشت بام کنار گنبد قرار گرفتم در حالی که یک کلاشینکف در دستم بود، ناگهان تانک اولی یک توپ به سمت گنبد شلیک کرد، گلوله توپ درست از یک متری بالای سرم عبور کرد و به گنبد مسجد خورد، تانک‌ها را به رگبار بستیم، از پایین چند نفر از دوستان بر روی تانک اولی کوکتل مولوتوف انداخته و آن را به آتش کشیدند، تانک دومی رسید و ما را به رگبار مسلسل بست، من زمینگیر شدم، طرف راست من پسرم رشید بود، فقط او یک تفنگ ژ-? داشت، بقیه کلاشینکف داشتند، طرف چپم نیز مرحوم حاج موسی بود، گفتم هردو همزمان به روی تانک‌ها آتش بریزند. بقیه تانک‌ها آمدند و بین تقاطع خیابان پهلوی و عسگرآبادی قرار گرفتند، ما پنج نفر در بام مسجد بودیم. من، رشید، حاج موسی، حاج محمد و یک نفر دیگر که اسمش را فراموش کرده‌ام، چند نفر دیگر هم در بام بانک بودند، بقیه مسلحین به همراه مردم از زمین تانک‌ها را محاصره کردند و مرتب به طرفشان تیراندازی نمودند، به طوری که زمینگیر شده و مجبور به عقب نشینی گشتند. البته اگر می‌خواستند بمانند و با ما بجنگند می‌توانستند چون آن‌ها امکانات و نیروی زیادی داشتند ولی در اثر مقاومت شجاعانه ما و مردم، خداوند متعال رعب و وحشتی به دلشان انداخت و آن‌ها پا به فرار گذاشتند.
*دوم بهمن سمبل ایستادگی مردم ارومیه
برای تبیین اهمیت قیام مسلحانه مردم ارومیه سراغ یکی از کسانی می‌روم که برادرش جزو شهدای انقلاب اسلامی است و خودش نیز برای سومین دوره پیاپی نمایندگی مردم شهر ارومیه در مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد. جواد جهانگیرزاده می‌گوید: نقش مردم آذربایجان در تحولات سیاسی دوران معاصر بسیار مهم و برجسته است، چه در دوران مشروطیت، چه در ماجرای ملی شدن صنعت نفت و چه در دوران انقلاب اسلامی این برجستگی مشاهده می‌شود. وی با بیان اینکه آذربایجان یک مجموعه یک پارچه است اظهار می‌کند: بخشی از این یک پارچگی متوجه مردم ارومیه است چرا که آنان مردمانی هستند که در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی در کنار مبارزات سیاسی وارد قیام مسلحانه شدند. جهانگیرزاده می‌افزاید: نقش بی‌نظیر حجت الاسلام حسنی به عنوان رهبر مبارزاتی مردم ارومیه و آذربایجان نباید فراموش شود چرا که همو با راهبری دقیق و حساب شده اعتراضات سیاسی و مدیریت مسلحانه آن توانست فاز مبارزاتی مردم ارومیه را بالا ببرد و اوج این مبارزات روز دوم بهمن ماه ?? بود.
*۲ بهمن ۵۷روزی هویت بخش در تاریخ معاصر
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: مبارزه مردمی ارومیه در دوم بهمن ۵۷ به مانند ماجرای مسجد گوهرشاد مشهد بود چرا که رژیم ستمشاهی با بیرون آوردن تانک‌ها و ایجاد رعب و وحشت کانون مبارزه مردم ارومیه را که‌‌ همان مسجد اعظم بود را به توپ بست. جواد جهانگیرزاده با تشریح میزان خفقان حاکم بر کشور در دوره شاه، پایداری و استقامت مردم ارومیه در این قضیه را بسیار خاطره انگیز خوانده و می‌افزاید: دوم بهمن در تاریخ معاصر ما جایگاه ویژه و برجسته‌ای دارد و به عنوان سمبل و روز مقاومت و ایستادگی مردم ارومیه در برابر رژیم ستم شاهی مطرح است. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: گرامی‌داشت حماسه دوم بهمن وظیفه همه مردم ارومیه و همه مسئولین سیاسی و فرهنگی است چراکه این روز بخشی هویت‌ساز از تاریخ این سرزمین است.
*حماسه دوم بهمن ۵۷ در ارومیه نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی
برای تبیین بیشتر اهمیت قیام مسلحانه ۲ بهمن ارومیه سراغ فرماندار کنونی ارومیه می‌رویم تا از نگاه وی ابعاد مختلف ماجرا واکاوی شود. عباس حسن‌خانی، حماسه دوم بهمن ۵۷ مردم ارومیه و واقعه به توپ بستن مسجد اعظم را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی دانسته و می‌گوید: مردم ارومیه با این اقدام خود در مقابله با رژیم ستمشاهی مستقیما وارد فاز براندازی رژیم حاکم شدند و امروز ما می‌توانیم رهروی افرادی که آن حرکت عظیم مردمی را آغاز کردند باشیم و آرمان‌ها و ارزش‌هایی که مردم برای آن قیام کرده و انقلاب شکوه‌مند اسلامی را به وجود آوردند را زنده نگه داریم.
وی معتقد است: در گذشته برای ثبت این واقعه در تقویم رسمی کشور فعالیت‌هایی انجام شده و امیدواریم این واقعه در تقویم انقلاب اسلامی ثبت شود و در این مسیر باید رسانه‌ها و مسئولین اجرایی دست در دست هم دهند و برای گرامی‌داشت این حماسه ماندگار تلاش کنند.
*به توپ بستن مسجد اعظم نفش‌های رژیم طاغوت را به شماره انداخت
حکایت اهمیت این روز از زبان نماینده کنونی مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز شنیدنی است. آیت الله عسگر دیرباز با اشاره به اینکه هر کدام از استان‌های مختلف کشور در پیروزی انقلاب اسلامی به سهم خود نقش داشتند اظهار می‌کند: از جمله این استان‌ها آذربایجان غربی است که نقشی متمایز در پیروزی انقلاب داشت و در این میان، نباید از نقش بی‌بدیل و ماندگار حجت الاسلام حسنی در عرصه مبارزاتی مردم ارومیه به سادگی گذشت. وی می‌افزاید: آن زمان مسجد اعظم ارومیه به عنوان محور تظاهرات و تجمعات مختلف مردم ارومیه محسوب می‌شد برای همین نیروهای رژیم طاغوت بر انهدام مسجد اعظم ارومیه تاکید داشتند، ولی حجت الاسلام حسنی با همرزمان مسلح خود وقتی متوجه حمله رژیم طاغوت به سوی مردم شد اقدامات تامینی خود را آغاز کرد و با دفاع جانانه از سنگر مسجد نگذاشت رژیم شاه توفیقی کسب کند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، حادثه به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه را نقطه عطف بارزی در مبارزه مردم ارومیه در دوران انقلاب اسلامی دانسته و می‌گوید: با توجه به آمادگی کاملی که در نیروهای حاج آقا حسنی وجود داشت از آن روز به بعد این رعب و وحشت در دل نیروهای شاهنشاهی افتاد که در بین مردم ارومیه نیروهای مسلحی هستند که جانانه از اهدافشان دفاع می‌کنند بنابراین نیروهای نظامی شاه دچار ترس وحشتناکی از مردم شدند که تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت. وی می گوید: برای گرامیداشت دوم بهمن ماه اگر مسئولین برای دیدار مقام معظم رهبری برنامه ریزی بکنند و در این دیدار گزارش مفصلی از اقدامات یک ساله صورت گرفته در استان نیز خدمت معظم له ارائه شود می‌تواند جایگاه اهالی شریف استان را در جامعه و ماندگاری آنان را در تاریخ انقلاب اسلامی بیشتر تثبیت می‌شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


چهار − = 1