حل مشکلات کهنه با دواستراتژی قدیمی

حل مشکلات کهنه با دواستراتژی قدیمی

گروه اجتماعی: رسیدگی به مشکلات بیمارستان کوثر اورمیه خواسته یا ناخواسته منجر به انجام اشتباهی میشود که نه تنها دردی از دردهای فراوان این بیمارستان دوا نکرده و موجب تشدید مشکلات آن می شود، بلکه به عرصه ورزش استان نیز ضربه جدی وارد ساخته و آن را بار دیگر درگیر مشکلات کهنه ای خواهد کرد که کم کم در حال حل و فصل بودند.
مسئولین همواره برای فرار از زیر بار مسئولیت خود در قبال مردم از دو استراتژی قدیمی و رایج بهره میبرند. اولی بی توجهی به مشکلات و به قول معروف شانه خالی کردن از زیر بار وظایف و دومی حل غیر اصولی، سطحی و به دور از منطق آنها میباشد که در حقیقت این دو ترفند در عمل تفاوتی با یکدیگر نداشته و هر دو در نهایت منجر به وارد آمدن خسارت و زیان بر پیکره جامعه میشوند.
در این بین، به نظر میرسد برخی از مسئولین بلند پایه استان در مواجهه با یکی از مشکلات اساسی و حاد اورمیه و در راستای حل آن، که مسئولین قبلی از ترفند نوع اول جهت سرپوش نهادن بر روی این مشکل استفاده کرده و نسبت بدان بی توجه بودند، با یک تغییر استراتژی، دانسته و یا ندانسته به ترفند دوم متوسل گشته و برای برطرف ساختن آن، یک اقدام غیر اصولی را در دستور کار قرار داده اند.
همه چیز از بحرانی شدن وضعیت بیمارستان ۲۹۸ تخت خوابی کوثر اورمیه و بازدید استاندار آذربایجان غربی از آن شروع میشود. بازدیدی که در آن آقای سعادت به شدت با مشاهده اوضاع و احوال وخیم این بیمارستان متاثر گشته و قول میدهد تا در اولین فرصت نسبت به حل مشکلات آن اقدام نماید.
همه منتظر آن بودند تا مشخص شود آقای استاندار چه نسخه ای را برای تنها بیمارستان تخصصی زنان و زایمان اورمیه خواهد پیچید که در نهایت سعادت به قول خود عمل کرده و مشکلات این بیمارستان را در ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان غربی مطرح میسازد و در پایان، تقی کهوریان، معاون استاندار اعلام نمود که بر اساس یکی از مصوبات این جلسه و در راستای حل مشکلات بیمارستان کوثر اورمیه، مقرر شد تا ساختمان در حال ساخت سرای ورزشکاران اورمیه با تغییر کاربری از ورزشی به بیمارستانی، از این پس به عنوان بیمارستان زنان و زایمان مورد استفاده قرار بگیرد.
وضعیت بحرانی حاکم بر بیمارستان کوثر اورمیه و لزوم اقدام سریع و عملی در راستای برطرف ساختن مشکلات و کاستی های آن، بر همگان واضح و آشکار بوده و حساسیت جناب استاندار و اقدام فوری ایشان برای ساماندهی وضعیت این بیمارستان نیز کاملا به‌جا و قابل تقدیر میباشد.
اما گویا در این بین خواسته یا ناخواسته، رسیدگی به وضعیت بیمارستان کوثر، منجر به انجام اشتباهی میشود که نه تنها دردی از دردهای فراوان این بیمارستان دوا نکرده و موجب تشدید مشکلات آن می شود، بلکه به عرصه ورزش استان نیز ضربه جدی وارد ساخته و آن را بار دیگر درگیر مشکلات کهنه ای خواهد کرد که کم کم در حال حل و فصل بودند.
برای تفهیم این موضوع ابتدا لازم است تا ضرورتهای ساخت سرای ورزشکاران اورمیه یادآوری و بازگو شوند و سپس به دلایل و نکاتی پرداخت شود که غیراصولی و غیر منطقی بودن تصمیم تبدیل این ساختمان به یک بیمارستان را آشکار میساند.
استان آذربایجان غربی علاوه بر مسابقات ورزشی کشوری، به جهت همسایگی با چندین کشور خارجی و همچنین داشتن نام و آوازه جهانی در رشته هایی چون والیبال، از پتانسیل بالایی برای برگزاری مسابقات بین المللی و برون مرزی برخوردار میباشد، که این پتانسیل سالهای متمادی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها و بسترهای لازم مغفول مانده و آنطور که باید از آن استفاده نشده است.
بی شک یکی از لازمه های برگزاری مسابقات و تورنمنت هایی در سطح ملی و بین المللی در شهری هم چون اورمیه، سوای ساختارهای ورزشی، وجود مراکز اقامتی استاندارد و مدرن جهت اسکان میهمانان شرکت کننده از سایر شهرها و کشورها میباشد که متاسفانه این شهر فاقد چنین لازمه ای بوده و حتی این کاستی ضرر و زیان فراوانی را نیز متحمل صنعت گردشگری استان کرده و آن را از توسعه و پیشرفت باز داشته است.
کمبود مراکز اقامتی و هتل های استاندارد و مجهز در مرکز استان، رفته رفته تبدیل به یک دغدغه جدی و اساسی گشته و علاوه بر صنعت گردشگری، ورزش استان را نیز با مشکلاتی روبه رو ساخته و عملا تبدیل به سدی بزرگ در برابر برگزاری تورنمنت های بین المللی ورزشی در آذربایجان غربی و شهر اورمیه گشته است.
مسئولین استانی و ملی جهت از میان برداشتن این مشکل و فراهم ساختن بسترها جهت برگزاری مسابقات و تورنمنت های بین المللی در شهر اورمیه، تصمیم بر ساخت مرکز اقامتی “سرای ورزشکاران اورمیه” گرفته و این طرح هم اکنون با ۹۰% پیشرفت فیزیکی در شرف بهره برداری میباشد.
این ساختمان دارای خوابگاه های مجهز و استاندارد با بیش از ۴۰۰ تخت، سالن کنفرانس، آمفی تئاتر و سایر امکانات لازم جهت اسکان و اقامت ورزشکاران میهمان بوده و به نوعی کلید حل مشکلات مربوط به کمبود مراکز اقامتی جهت برگزاری مسابقات ورزشی میباشد.
چرا تغییر کاربری این ساختمان از ورزشی به بیمارستانی اقدامی غیر اصولی و به دور از منطق است؟
در پاسخ به این سوال لازم است نگاهی داشته باشیم بر نوع طراحی این بنا و ساختار آن که بر اساس کاربری از پیش تعریف شده آن پایه ریزی شده است.
ساخت سرای ورزشکاران اورمیه همانطور که اشاره شد، در واقع در پاسخ به نیاز کمبود مکانی استاندارد، مجهز و مناسب از تمامی جهات برای استفاده به عنوان یک مرکز اقامتی مختص ورزشکاران میهمان شرکت کننده در مسابقات ورزشی، آغاز گشته و اکنون در مراحل پایانی میباشد
این واقعیت بر همگان واضح و آشکار میباشد که ساختار فیزیکی یک مکان بیمارستانی بسیار متفاوت از یک ساختمان با کاربری ورزشی بوده و مطمانا ساختار مکانی که قرار باشد از آن به عنوان یک بیمارستان تخصصی استفاده شود میبایست بر اساس استاندارد های تعریف شده توسط کارشناسان و بر اساس نیازهای موجود در یک مرکز بهداشتی و درمانی طراحی و اجرا شود.
بر اساس بند های ۱۵ الی ۲۱ آیین نامه نحوه تاسیس وبهره برداری بیمارستانها، ساختمان بیمارستان باید در مکانی آرام و به دور از صداهای ناهنجار باشد و ساختار آن نیز به گونه ای باشد که تمامی ملزومات یک بیمارستان اعم از اتاق عمل، آسانسورهای مجهز و استاندارد از حیث اندازه و… باشد که بنای سرای ورزشکاران اورمیه فاقد چنین شاخصه ها و فاکتورهایی بوده و علاوه بر آنکه از حیث ساختار مهندسی به هیچ وجه مناسب استفاده به عنوان یک بیمارستان نمی باشد
بلکه با توجه به قرار گرفتن آن در داخل یک مجموعه ورزشی و احاطه آن از سوی سالن هایی نظیر استخر، سالن شش هزار نفری و… از لحاظ موقعیت جغرافیایی نیز مناسب استفاده به عنوان بیمارستان تخصصی زنان و زایمان نیست و بسیار جای تعجب دارد که مسئولین دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی چگونه حاضر به قبول چنین تصمیمی شده اند، چرا که آنان خود بهتر از نهاد و سازمانی بر این نکات آگاهی داشته و از قوانین و ضوابط موجود در این زمینه اطلاع کامل دارند.
مطمانا در صورت اجرایی شدن این تصمیم اتخاذ شده از سوی شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان غربی، علاوه بر آنکه با توجه به نکات فوق الذکر مشکلات متعددی برای بیماران بستری شده در این مکان به وجود آمده و عملا روند درمانی و خدمات دهی در این بیمارستان با چالش های جدی روبه رو خواهد شد، به عرصه ورزش استان و اورمیه نیز لطمه ای اساسی وارد و تمامی برنامه ریزی ها را خود به خود از بین خواهد برد، چرا که نهادهای ورزشی استان حساب ویژه ای بر روی این مکان باز کرده و چنین می پندارند که این مکان میتواند گره موجود در کمبود مراکز اقامتی شهر اورمیه را باز کند و به تعبیری دیگر، سرای ورزشکاران اورمیه بهترین، مناسب ترین و ایده آل ترین جای ممکن جهت اسکان و اقامت ورزشکاران میهمان میباشد و در صورت واگذاری آن به بیمارستان کوثر، مشکلات و دغدغه های کهنه ورزش استان بار دیگر زنده گشته و دامن گیر این عرصه مهم و تاثیر گذار در جامعه خواهد شد.
امید است مسئولین استان و به ویژه استاندار زحمت کش و خدوم آذربایجان غربی، با مد نظر قرار دادن این نکات در تصمیم اتخاذ شده تجدید نظر نموده و از انجام این اقدام سطحی و غیر مهندسی شده پرهیز نمایند، چرا که علاوه بر مخالفت جامعه ورزشی و مسئولین وزارت ورزش و جوانان کشور با این تصمیم، بسیاری از اعضای جامعه پزشکی نیز بر بی اثر بودن آن تاکید دارند.
مطمانا برای حل کاستی ها و برطرف ساختن نیازهای بیمارستان کوثر اورمیه، راه حل های مناسب تر و اصولی تری موجود بوده و میتوان با سپردن آن به کارشناسان و متخصصین و با یک برنامه ریزی دقیق و منطقی بر این مشکل نیز فائق آمد و از مکانهای مازاد موجود در سایر بخش های شهر جهت تبدیل به فضای بیمارستانی بهره برد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


× 9 = بیست هفت