حلقه مفقوده کتاب و کتابخوانی چیست؟

حلقه مفقوده کتاب و کتابخوانی چیست؟

فریده ذاللو
گروه اجتماعی: کتاب و کتابخوانی همواره یکی از دغدغه های مسئولین فرهنگی کشورمان بوده است. با وجودی که اقداماتی نظیر برپایی نمایشگاههای کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی، و یا فروش با تخفیف کتاب در مکانهایی نظیر ایستگاه های مترو برای علاقمندکردن مردم به مطالعه توسط مسئولین به کار گرفته شده است اما هیچ یک نتوانسته اند معضل میزان مطالعه کم کتاب را در مردم کشورمان برطرف کنند. البته این اقدامات تا حدودی باعث افزایش خرید کتاب توسط مردم شده است ولی لزوما به کتاب خوانی مردم منجر نگردیده است. در واقع به نظر می رسد که یک حلقه مفقوده بین کتاب و کتابخوانی وجود دارد و تا این حلقه پیدا نشود اقدامات صورت گرفته موثر نخواهند بود. اما حلقه مفقوده کتاب و کتابخوانی در کشور ما چیست؟
حلقه مفقوده کتاب و کتابخوانی در کشور ما این است که مردم نمی دانند کدام کتاب برایشان مناسب است و به چه کتابی نیاز دارند. برای مثال فرض کنید شخصی علاقمند است تا راجع به علم نجوم اطلاعاتی بدست آورد. بدین منظور به یک کتاب فروشی مراجعه کرده و با کتابهایی که راجع به سیاره ها، ستاره ها، کهکشانها و منظومه شمسی نوشته شده اند مواجه می شود. از آنجا که نمی داند کدام کتاب برایش مناسب است با نگاه کردن بر روی جلد و ورق زدن چند صفحه یکی از کتابها را انتخاب کرده و هزینه آن را پرداخت می_کند. چند روزی هم به مطالعه کتاب صرف می_کند ولی بعد از مدتی متوجه می شود که این کتاب صرفا یکسری مطالب را جمع آوری کرده ولی نجوم را به او آموزش نمی دهد. بنابراین کتاب را کنار می گذارد و از آنجا که هزینه ای هم بابت آن پرداخت کرده رغبتی ندارد تا دوباره یک کتاب دیگر را راجع به نجوم امتحان کند چون ممکن است دوباره انتخاب غلطی انجام دهد. این موضوع بارها و درباره کتابهای مختلف برای ما اتفاق است و باعث بی رغبتی ما به خرید و مطالعه کتاب شده است.
حال اگر کتاب ها در حوزه های مختلف طبقه بندی شوند و برترین های آنها به مردم معرفی گردند این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد. در دنیا این کار در مورد فیلم های سینمایی در سایت IMDb انجام شده است و کسی که علاقمند است تا فیلم های مطرح سینمایی را تماشا کند به لیست های موجود در این سایت مراجعه می کند تا نام فیلم مناسب خود را بیابد. همین ایده می تواند راجع به کتاب در کشور ما بکار گرفته شود و کتاب ها از نظر کیفیت و محتوا طبقه بندی شوند. فرض کنید سایتی طراحی شود که لیستی از ۱۰ رمان برتر ایرانی، ۱۰ رمان برتر خارجی، ۱۰ کتاب برتر روانشناسی، ۱۰ کتاب برتر مذهبی، ۱۰ کتاب برتر دفاع مقدس و نظایر آن را تهیه کند. این امر باعث می شود شخصی که به یکی از موضوعات فوق علاقمند است برای شروع یکی از کتابهای این لیست را انتخاب کند که یک انتخاب درست برای اوست. حال اگر شخصی کتاب مورد علاقه اش را مطالعه کند احساس خوبی نسبت به مطالعه خواهد داشت و علاقمندی او برای مطالعه آثار دیگر بیشتر می_شود.همچنین می توان همانند سایتی نظیر آمازون به انتخاب کننده کتاب اعلام شود که افرادی که کتاب مورد علاقه فرد را مطالعه کرده اند چه کتابهای دیگری را نیز مطالعه کرده اند. این کار باعث جهت دهی بیشتر فرد به سمت کتابهای مورد علاقه اش خواهد شد. با گسترش این ایده حتی می توان از مردم خواسته شود تا موضوعاتی که علاقمند به مطالعه آن هستند را اعلام کنند تا نویسندگان، کتاب مربوط به آن را بنویسند.
به نظر می رسد اگر مسئولین فرهنگی کشور به راه اندازی این سایت و معرفی کتابهای فاخر هر بخش همت گمارند، با صرف هزینه ای بسیار کم دستاوردهای بیشتری نسبت به راهکارهای کنونی خواهند داشت.?

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 0