- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

حفاری تونل انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه مرداد امسال پایان می‌‎یابد

Posted By admin On تیر ۲۰, ۱۳۹۹ @ ۱۱:۲۰ ق.ظ In اخبار ویژه,دریاچه ارومیه | No Comments

آراز آذربایجان- استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه عملیات انتقال آب از سد کانی‌سیب یکی از مهمترین طرح‌های احیای دریاچه ارومیه است، گفت: حفاری این تونل ۳۶ کیلومتری، مرداد امسال پایان می‌یابد.
محمدمهدی شهریاری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به فعالیت مطلوب مراحل انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه افزود: طبق گزارش ارسالی، دستگاه حفاری TBM از سمت ورودی تونل پس از حفاری حدود ۱۲.۵ کیلومتر با موفقیت و با دقت بسیار بالا وارد شفت شده است.
وی اضافه کرد: شفت ایجاد شده در عمق ۸۰ متری محلی برای اورهال دستگاه حفاری TBM بوده و رسیدن به این نقطه از نظر تدقیق مسیر و دقت حفاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: طبق برنامه زمان‌بندی با حفاری یک‌هزار و۹۰۰ متر باقیمانده کل حفاری از سمت ورودی تونل به اتمام خواهد رسید.
شهریاری بیان کرد: از سمت خروجی هم تنها ۳۰۰ متر باقی مانده که دستگاه TBM دوم تا پایان مرداد عملیات حفاری را به اتمام خواهد رساند.
طرح تونل انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه دارای ۳۶ کیلومتر طول است که با اتمام آن، سالانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب را وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.
اعتبار این طرح از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و در سایه اهتمام مسوولان امر، مشکل تامین اعتبار ندارد و یکی از اقدامات مهم ستاد احیا دریاچه ارومیه به شمار می‌رود که احداث آن از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه طی سال ۱۳۹۳ و در گام نخست مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز به کار کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن طرح‌های ۴۴ گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.
نگین آبی آذربایجان در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال/از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبراهه‌ها، ۲۱ رودخانه دایمی و ۳۹ رودخانه دوره‌ای سیراب می‌شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%ad%d9%81%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d9%88%d9%86%d9%84-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d9%84-%d8%a2%d8%a8-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d8%af-%da%a9%d8%a7%d9%86%db%8c%e2%80%8c%d8%b3%db%8c%d8%a8-%d8%a8%d9%87/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.