حضور بزرگ‌ترین شرکت سرمایه گذار هندی در آذربایجان غربی

حضور بزرگ‌ترین شرکت  سرمایه گذار  هندی در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: بزرگ‌ترین شرکت سرمایه گذار کشور هندوستان که در بخش‌های مختلف انرژِی، نفت، گاز، پتروشیمی و معدن فعالیت می‌کند، آمادگی کافی برای عقد قرار داد و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف استان را دارد.
اخیرا انتشار خبر تشکیل کمیته تخصصی سرمایه گذاری در سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی موجی از امید را در میان سرمایه گذاران بومی و حتی خارجی ایجاد کرده است.
جعفر صادق اسکندری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هفته گذشته در جلسه جذب سرمایه گذاری که با حضور مسئول دفتر سرمایه گذاری استانداری آذربایجان غربی در تهران که در حوزه ریاست این سازمان ترتیب یافت، گفته است که کمیته تخصصی سرمایه گذاری با هدف بررسی قوانین، مقررات، موانع اداری و بازدارنده در سطح کشوری و استانی و ارائه پیشنهادات لازم به مسئولین ذی‌ربط جهت رفع موانع سرمایه گذاری در این سازمان تشکیل شد.
ظاهرا »در این کمیته متشکل از ۱۸ نفر از کارشناسان متخصص سازمان، اساتید دانشگاهی و مشاوران عالی دستگاه‌های ذی‌ربط است که در سه تیم تخصصی صنعت، معدن و خدمات تجاری فعالیت می‌نمایند.«
این کمیته جلسات کاملا تخصصی با محوریت شناسایی اولویت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در استان به تفکیک هر شهرستان برگزار کرده است.
شناسایی و احصاء فرآیندها و مجوزهای مورد نیاز سرمایه گذاری از سازمان‌ها، تشکل‌ها و دستگاه های اجرایی ذی‌ربط از اهداف این کمیته است و طی مکاتبات صورت گرفته با دستگاه‌های مرتبط جهت دریافت فرآیندهای مربوط به موضوع سرمایه گذاری بیش از ۲۰۰ مجوز و فرآیند مورد نیاز سرمایه گذاران شناسایی شده است.
در این راستا فرآیندهای دریافتی از دستگاه‌های استانی یکپارچه سازی شده و فلوچارت های استاندارد با هدف کاهش بوروکراسی اداری تهیه شده و در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است.
این در حالی است که طی چند ماه اخیر فعالیت دفتر سرمایه گذاری استانداری آذربایجان غربی در تهران معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان آذربایجان غربی به سرمایه گذاران خارجی آن‌ها را برای حضور و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف استان ترغیب کرده است.
باید با انجام اقداماتی نظیر بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری استان در بخش‌های صنعـت، معدن و تجارت، تشکیل بانک اطلاعاتی جامع از طرح‌ها و پروژه های قابل واگذاری به سرمایه گذاران و اعطای مجوز به سرمایه گذاران در کمترین زمان ممکن شرایط و بستر لازم برای حضور سرمایه گذاران در استان فراهم شود.
قربان احمدی، مسئول دفتر سرمایه گذاری استانداری آذربایجان غربی در تهران، نیز در این جلسه اعلام کرد که مسئولین شرکت هلدینگ تاتاس جهت سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف استان در چند روز آینده در استان آذربایجان غربی حضور خواهد یافت و هلدینگ تاتاس بزرگ‌ترین شرکت سرمایه گذار کشور هندوستان است که در بخش‌های مختلف انرژِی، نفت، گاز، پتروشیمی و معدن فعالیت می‌کنند و آمادگی کافی برای عقد قرار داد و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف استان را دارد.
با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد فرصت‌های سرمایه گذاری موجود در استان مربوط به حوزه های صنعت، معدن و تجارت است باید با معرفی طرح‌ها و پروژه های قابل سرمایه گذاری در این حوزه‌ها و ارائه خدمات، مشوق‌ها، امتیازات و تسهیلات به متقاضیان فوق از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده در جهت رونق سرمایه گذاری در استان برد.مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز اخیرا اعلام کردند که لیست و مشخصات اولیه پروژه های بخش معدن و صنایع معدنی استان جهت معرفی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی استخراج شده است و متقاضیان سرمایه گذاری در بخش معدن استان هنگام مراجعه به سازمان خواستار ارائه طرح امکان سنجی این پروژه‌ها هستند که تهیه این طرح نیازمند تخصیص بودجه تحقیقاتی است.
این در حالی است که علی رغم وجود پتانسیل‌های بالقوه استان در بخش معادن، متأسفانه صنعت فرآوری مواد معدنی در استان محروم واقع شده که برای توسعه این بخش باید آنالیز مواد معدنی به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی واگذار گردد تا بر مبنای آنالیز های صورت گرفته توسط این مراکز تحقیقاتی صنایع معدنی جدیدی در استان تعریف شود.
این در شرایطی است که ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی به صورت مناسب و مطلوب شناسایی نشده است و عدم انجام بازاریابی بین‌المللی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی بالقوه و طولانی بودن فرآیند صدور مجوزهای مختلف از جمله مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری خارجی در استان است.
با وجود اینکه تلاش‌هایی در استان آذربایجان غربی در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته و اقداماتی با مساعدت و همکاری دستگاه‌های مختلف انجام شده است ولیکن این اقدامات به هیچ وجه کافی نبوده و استان تا رسیدن به جایگاه واقعی خود در جذب منابع مالی خارجی متناسب با ظرفیت‌های خود فاصله زیادی دارد.
البته ایجاد تحول در سرمایه‌گذاری استان مستلزم اجماع کامل نهادهای ذی‌ربط است و کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای در حال توسعه تلاش بسیار زیادی را برای جذب منابع مالی و سرمایه‌گذاری به کار گرفته و رقابت شدیدی در این زمینه از چند سال پیش آغاز شده است به طوری که این کشورها با ارائه مزیت‌ها و تسهیلات چشمگیر به دنبال ترغیب بیشتر سرمایه‌گذاران و جذب آنان بوده که از این رقابت شدید بین کشورها برای جذب سرمایه‌گذاران می‌توان با عنوان جنگ مزیت‌ها نام برد.
توسعه سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر در جهان سبب تدوین و طراحی روش‌های نوین سرمایه‌گذاری از جمله روش‌های مشارکت عمومی خصوصی و استفاده از این روش‌ها به ویژه به منظور ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


× 3 = سه