حس همگرایی با استفاده از ظرفیت های همه اقوام و ادیان در جامعه

حس همگرایی با استفاده از ظرفیت های همه اقوام و ادیان در جامعه

گروه اجتماعی: همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام و ادیان در قالب تجربه سیاسی و اجتماعی مشترک و بهره مندی برابر از حقوق شهروندی همواره مورد تاکید بوده و این مهم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر روستا در سرزمین رنگین کمان اقوام و ادیان – آذربایجان غربی- جلوه ای ویِژه یافت.
امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی معتقد بودند که ‘ ‏‏از اول پیروزی انقلاب تاکنون در هر موقعیتی که پیش آمده‏‎ ‎‏است، اعلام کرده ایم که در اسلام کُرد و ترک و فارس و بلوچ و لر و‏‎ ‎‏ترکمن و غیر این ها مطرح نیست؛ اسلام برای همه است؛ و جمهوری‏‎ ‎‏اسلامی حق هم? گروه ها را با عدالت اسلامی ادا خواهد کرد.’
در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز آمده است که ملت بزرگ و یکپارچه‏ ما از اقوام و مذاهب گوناگون تشکیل شده ، و سعی دشمنان این ملت همیشه این بوده که انگیزه‏های قومی را، انگیزه‏های مذهبی را، انگیزه‏های فرقه‏ای را و در برهه‏ سیاسی شدن ملت ایران، انگیزه‏های سیاسی و جناحی را بر این حس اتحاد کلمه غلبه بدهند و تا امروز نتوانسته اند؛ اقوام و مذاهب گوناگون ما در کنار یکدیگرند.
مسئولان نیز در سال های اخیر بر این موضوع تاکید داشته اند که اقوام و مذاهب مختلف به‌ عنوان فرصت و مزیت یک کشور هستند و باید با عنوان همزیستی مسالمت آمیز از این ظرفیت استفاده کرد تا همه اقلیت‌ ها از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند.
بسیاری از صاحب نظران بر این باورند: راه ما همزیستی مسالمت آمیز با همه ادیان در این کشور است و ما ملت ۱۰۰ درصدی هستیم و نمی گذاریم بین ملت ایران تفرقه ایجاد شود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی حمایت از فعالیت های دینی از جمله اجرای آزاد مراسم های مذهبی در سراسر کشور، همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب در ایران را پررنگ تر از گذشته به نمایش گذشته و آذربایجان غربی را در فرآیند انتخابات به عنوان نماد همزیستی مسالمت آمیز در ایران اسلامی معرفی کرده است.
اقوام ایرانی با وجود داشتن تفاوت های قومی و فرهنگی به این نقطه مشترک رسیده اند که برای حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی کشور باید مشارکت خود را بیشتر کنند و یکی از زمینه ها برای حضور و مشارکت، انتخابات است.
امروزه در ایران، انتخابات تنها نمودی از مشارکت سیاسی نیست، بلکه زمینه را برای تعامل و همگرایی اقوام فراهم می آورد و این همگرایی میراث اندیشه های والای بنیانگذار انقلاب اسلامی است.
مدرس علوم ارتباطات اجتماعی و مولف کتاب نظریه های ارتباط جمعی معتقد است: انتخابات فرصت مناسبی برای افزایش مشارکت، مشروعیت، تعمیق تعاملات و در نهایت تحکیم وحدت و همبستگی ملی و وفاق اجتماعی بین اقوام از یک ‌طرف و از سوی دیگر قومیت‌ها با حاکمیت است.
شفیع بهرامیان افزود: مشارکت در انتخابات سبب اشاعه فرهنگ دیالوگ و چندصدایی، تکثر و تنوع فرهنگی و سیاسی در جامعه کثیرالقوم ایران می شود. وی اضافه کرد: در نتیجه، تعامل، تفاهم و گفت ‌و گو میان همه نیروهای اجتماعی، فرهنگی و قومی حاصل می شود.
وی ادامه داد: انتخابات اگر در بستری آرام و مدنی برگزار شود، فرصتی مناسب برای طرح درخواست‌های اقوام و به ‌نوعی ایجاد نوعی حوزه عمومی برخاسته از نظریه ‘هابرماس’ برای گفت و گو و اطلاع از درخواست‌ها و نیازهای متقابل است.
بهرامیان بیان کرد: اقدام هنگام پایبندی به هویت ایرانی و اعتقاد به نقش تاریخی همه اقوام در حراست از کیان این سرزمین در بزنگاه‌های حساس تاریخی، مطالبه هایی را برای بهبود وضعیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گروه قومی خویش مطرح می کند و انتخابات بستر مناسبی برای طرح این مسائل و افزایش همگرایی است.
یک مدرس دانشگاه در رشته مطالعات فرهنگی نیز اظهار کرد: امروزه همه نظام های سیاسی دموکراتیک این موضوع را پذیرفته اند که انتخابات می تواند اهرمی برای مشارکت سیاسی شهروندان یک ملت محسوب شود.
جعفر احمدی افزود: با ظهور فرآیند جهانی شدن و جان گرفتن دوباره مباحث مربوط به هویت های قومی و محلی، زمینه برای بازتعریف هویت های محلی فراهم شد و واگرایی ملی در مقابل با همگرایی ملی قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در چنین وضعیتی مدیریت سیاسی اقوام نیاز به اهرمی داشت که بتواند شکاف های قومی را با آن پر کند و از طرف دیگر اقوام مطالبه های خود را به شیوه ای عقلانی و مدرن مطرح کنند.
وی ادامه داد: انتخابات در نظام های سیاسی دموکراتیک چنین نقشی را ایفا کرده و به عنوان اهرمی برای مشارکت سیاسی اقوام، زمینه را برای پرکردن شکاف های قومی فراهم می کند.
وی اظهار کرد: با گسترش اندیشه های تکثرگرایی فرهنگی در دنیا و زوال اندیشه های قوم ستیزی، بستری برای تعامل بیشتر اقوام بیش از پیش فراهم شد که این تعامل در یک فضا و بستر ملی با عنوان انتخابات می تواند شکل بگیرد.
احمدی با بیان اینکه انتخابات بستری است که اقوام مختلف نقاط مشترک خود را می توانند در آن پیدا کنند، بیان کرد: انتخابات تجربه سیاسی و اجتماعی مشترکی برای اقوام مختلف مهیا می کند تا در سایه آن با هم تعامل و گفت و گو کنند و بر سر مطالبه های فرهنگی مشترک خود به همگرایی برسند.
یک پژوهشگر و مردم شناس نیز معتقد است: تنوع فرهنگ و دین در بسیاری از جوامع اروپایی وجود دارد و منحصر به ایران نیست و بهترین شکل حکومت استفاده از ظرفیت های همه اقوام و ادیان در یک جامعه است.
عیسی عزیزنژاد با بیان اینکه همه اقوام در قانون اساسی از حقوق مدنی یکسانی برخوردارند، افزود: تبلیغ نامزدها توسط یک مذهب اقلیت در جامعه حس خوشایندی در آنان به وجود می آورد که می توانند در سرنوشت شهر خود سهیم باشند.
وی اضافه کرد: شرکت در انتخابات شوراها حس تبعیض را در جامعه از بین می برد و حس همگرایی اقوام را جایگزین آن می کند.
به گفته این پژوهشگر و مردم شناس در آذربایجان غربی تبلیغات مسموم کننده از طریق مخالفان نظام و معاندان برای تفرقه افکنی در بین مردم آذربایجان غربی انجام شده و افرادی سودجو و معاند قصد دارند تا اختلاف بین اقوام مختلف استان را به مردم آن القا کنند در حالی که زندگی مسالمت آمیز در سالیان پیاپی در گذشته بر این عقیده خط بطلان کشیده است.
وی بیان کرد: رسانه ها و شبکه های اجتماعی مجازی و ابزارهای پیام رسان با ایجاد شایعه و دروغ افکنی به تفرقه افکنی در ایام تبلیغات انتخاباتی روی آوردند تا اهداف کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران را تامین کنند.
وی افزود:مناسبات مذهبی و فرهنگی کردزبانان با آزادی کامل و آرامش در آذربایجان غربی انجام می شود و وجود چندین مسجد برای اهل سنت و برگزاری نماز جمعه برای سنی ها نشانگر احترام به جامعه کرد زبان و نشانه ای از زندگی مسالمت آمیز در آذربایجان غربی و به ویژه در ارومیه است.
یک راننده تاکسی کرد زبان ارومیه ای نیز بر این باور است: در انتخابات شوراها چنانچه نامزدهای ترک زبان از کرد زبان ها اصلح باشد به آنان رای می دهم زیرا هر ۲ طیف برای آبادانی شهر تلاش خواهند کرد و نتیجه کار یک ترک زبان برای کرد زبان نیز موثر است.
سوران خالدی افزود: برنامه نامزدها بر قومیت_های آنان برتری دارد و من سعی می کنم به جای حمایت طایفه ای از یک نامزد، صلاحیت علمی و شخصیتی وی را بررسی کنم تا بهترین افراد را در انتخابات شوراها انتخاب کنم.
یک مغازه دار ارومیه ای نیز با بیان اینکه همه اقوام قابل احترام هستند، گفت: قرار نیست چون افراد برخاسته از قومیت های مختلفی هستند، نسبت به یکدیگر حس برتری داشته باشند.
بهزاد علیزاده اضافه کرد: اقوام مختلف آذربایجان غربی سالیان سال است که فارغ از تعصب به قومیت، دوشادوش یکدیگر به پاسبانی از مرزهای این استان مشغول هستند و این خود عشق همه اقوام را به این خطه نشان می دهد.
وی افزود: متاسفانه برخی نامزدها از ترک یا کرد بودن خود سوء استفاده می کنند و با تهییج احساسات مردمی بحث قومیت به راه می اندازند و این بحث ها را دستاویزی برای مخالفان کشور قرار می دهند.
رئیس نمایندگی خلیفه گری آذربایجان نیز گفت: اقلیت های دینی به ویژه ارامنه همانگونه که در برهه ها و صحنه های مختلف حضور یافته و ایفای نقش کرده اند، این بار نیز در ۲۹ اردیبهشت با شکوهی مضاعف در پای صندوق های رای حضور می یابند. پایلاک ساهاک /Paylak Sahak/ افزود: جامعه ارامنه به عنوان شهروندان ایرانی که سالیان طولانی در کنار برادران مسلمان خود زندگی کرده و از قدمتی طولانی برخوردارند، شرکت در انتخابات را وظیفه خود می دانند و با مشارکت خود پاسخی محکم به بدخواهان این سرزمین می دهند.
امام جمعه اهل تسنن نقده نیز با تاکید بر اینکه اهل سنت با شکوه تر از همیشه در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ شرکت می کنند، معتقد است: حضور در انتخابات در حقیقت خاکریزی در مقابل دشمن است و این خاکریز به صورت یکسان از تمامی ایرانیان صیانت می کند. به گفته ماموستا ابراهیم سرخابی حضور پرشور در انتخابات به معنی مشارکت در اداره مملکت بوده و یک وظیفه دینی و ملی است و اقتدار نظام اسلامی را بیشتر می کند.
وی با بیان اینکه تاکنون ۳۴ انتخابات در طول دوران انقلاب اسلامی در کشور برگزار شده است، گفت: از ابتدای حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکنون تمام قومیت ها و ادیان مختلف در انتخابات نقش برجسته ای ایفا کرده اند و نتیجه این حضور وحدت آفرین، امنیت است.
وی اضافه کرد: اقوام و ادیان مختلف ایرانی همانطور که در دوران دفاع مقدس در کنار هم قرار گرفتند، این بار نیز در خلق حماسه ای دیگر و بدون توجه به فضاسازی ها و با تبعیت از رهبری، حضوری پرشور در پای صندوق های رای خواهند داشت.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، آذربایجان غربی استانی مرزی و ترکیبی از قومیت های مختلف به وِیژه کرد، ترک، آشوری و ارمنی است که به رنگین کمان اقوام و ادیان شهرت یافته است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


6 + = سیزده