حدود ۳۶ هزار واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های آذربایجان‌غربی توزیع شد

حدود ۳۶ هزار واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های آذربایجان‌غربی توزیع شد

آراز آذربایجان- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه هر سال با شروع فصل پاییز تقاضای مردم برای خرید و تزریق واکسن آنفلوآنزا بالا می‌رود، گفت: در این راستا، امسال ۳۵ هزار و ۶۸۱ دوز از این واکسن در داروخانه‌های استان توزیع شده‌است.
جلال غفارزاده افزود: هیچ کمبودی در خصوص تامین واکسن آنفلوآنزا در داروخانه های استان وجود ندارد و با هماهنگی پنج شرکت پخش دارو، آنفلوآنزای ۳ و ۴ ظرفیتی خریداری و روانه بازار شده است.
وی اظهار داشت: واکسن آنفلوآنزا محصول کشور فرانسه با قیمت ۴۱۲ هزار ریال، واکسن سه ظرفیتی هلندی با قیمت ۳۵۸ هزار ریال و واکسن چهار ظرفیتی هلندی با قیمت ۴۱۵ هزار ریال در بازار عرضه می شود.
وی اضافه کرد: مردم می توانند از اوایل شهریور تا اواسط مهر این واکسن را تزریق کنند زیرا چهار هفته نیاز است تا سطح ایمنی بدن بالا رود.
وی ادامه داد: این واکسن باید پیش از آغاز فصل سرد سال تزریق شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: تمام مردم استان نیاز به واکسن آنفلوآنزا ندارند و افراد با سن ۶۵‌ سال و بالاتر، بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی آنها، بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی یا قلبی شامل آسم، بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بزرگسالان و کودکان مبتلا به اختلالات مزمن عملکرد کلیه، بزرگسالان و کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی ناشی از بیماری‌ها یا مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مانند کورتیکواستروئیدها یا رادیوتراپی، کودکان و نوجوانان ۶ ماهه تا ١٨ساله که ترکیبات محتوی استیل سالیسیلیک اسید (آسپیرین) را برای مدت طولانی مصرف می‌کنند و به دنبال ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، در معرض خطر ابتلا به سندرم Reye قرار دارند، در اولویت تزریق واکسن هستند.
غفارزاده افزود: شهروندان در صورت داشتن هر گونه سوال دارویی می توانند با شماره مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم به شماره ۱۹۰ تماس گرفته و سوالات خود را با کارشناسان امور دارویی مطرح کنند.
وی بیان کرد: موثرترین راه پیشگیری از این بیماری رعایت نکات بهداشتی از جمله شستشوی دست‌هاست و یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از این بیماری استفاده از واکسن آنفلوآنزاست که در سال های اخیر رواج بیشتری در کشور و آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه پیدا کرده است.
وی ادامه داد: این واکسن لازم است در دمایی بین ۲ تا هشت درجه سانتیگراد و به دور از نور و انجماد نگهداری شود و پیش از تزریق واکسن به آرامی به حدود ۲۵ درجه سانتی گراد برسانید و سرنگ را قبل از مصرف تکان دهید.
آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی مسری است که هر فردی در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شود.
شیوع بیشتر این بیماری در فصول سرد سال است و علت آن حضور طولانی مدت افراد در فضاهای بسته و تماس نزدیک افراد با یکدیگر محسوب می شود.
مصرف آنتی بیوتیک ها به دلیل ویروسی بودن این بیماری، جایگاه درمانی ندارد و نباید از آنها در زمان ابتلا استفاده کرد.
تب، علائم گوارشی نظیر اسهال و استفراغ ، سرفه و گلودرد، خستگی و سردرد و درد عضلانی از علایم مهم این بیماری است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۲۴ ب.ظ

دیدگاه


× 1 = هفت