رئيس اتاق بازرگاني اروميه :

حداقل ۲۰۰۰ واحد صنعتی در آذربایجان غربی راکد است

حداقل ۲۰۰۰ واحد صنعتی در آذربایجان غربی راکد است

گروه خبر:رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: در سالهای اخیر بیشترین جلسات کارگروه رفع موانع در آذربایجان غربی تشکیل شده است از ۲۸۰۰ واحد صنعتی و تولیدی آذربایجان غربی حتی ۸۰۰ واحد هم فعال نیست.
دولت در صنعت آذربایجان غربی به عنوان متولی مستقیم نقشی ندارد چرا که اساساً قریب به اتفاق صنعت این استان در دست بخش خصوصی است و از منظر دیگر می‌توان این گونه گفت همه دولتهای ایران هیچ وقت، اعتقادی به سرمایه‌گذاری دولتی در آذربایجان غربی نداشته‌اند و از همین روست که همه صنایع مادر ایران در استانهای عمقی کشور متمرکز شده و بسیاری از استانهای مرزی از سرمایه‌گذاریهای بزرگ دولتی محرومند.
با این اشاره می‌توان دریافت که نقش اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی چقدر در استانی مثل آذربایجان غربی از اهمیت و اثرگذاری برخوردار است.
نهادی که در سالهای اخیر جامعیت بیشتری یافته و همه فعالیتهای اقتصادی بخش خصوصی از قبیل بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را در برگرفته است.
اتصال پارلمان بخش خصوصی به بدنه دولت برای پیشبرد امور چندان که ادعا می‌شود آسان نیست مثلاً هنوز جایگاه اتاق بازرگانی در چارت شوراهای روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استانها تعریف نشده و به فراموشی سپرده شده است در حالی که بر همگان واضح و مبرهن است که وجود چنین تشکیلاتی در چارت و آئین نامه شوراهای روابط عمومی دستگاه‌های اداری به ویژه در استانی هم‌چون آذربایجان غربی بر بسیاری از دستگاه‌های کوچکی که عملاً در اقتصاد و رویدادهای استان نقشی ندارند به مراتب ارجح‌تر است به عقیده نگارنده ویژگی‌های آذربایجان غربی به دلیل اتکا صد درصدی آن به بخش خصوصی در حوزه صنعت، بازرگانی، کشاورزی و معدن ایجاب می‌کند تا شخص استاندار راساً ترتیبات حضور نماینده این دستگاه مهم را در شورای روابط عمومی‌های استان فراهم آورد.
*ضرورت افزایش اختیارات استانداران استانهای مرزی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه اظهار داشت: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند که باید به کمک اقتصاد کشور شتافت و از بحران خارج کرد بنابراین همه مسئولان موظف به اجرای این دستور هستند و در این مسیر افزایش اختیارات استانداران باید در دستور کار باشد به ویژه در استانهای مرزی.
وی گفت: اکنون همه به این نتیجه رسیده‌اند که آذربایجان غربی جزو استانهایی است که سالها و دهه‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته است بنابراین ضمن احترام به مقررات و بخش نامه‌ها باید با یک حرکت انقلابی در روند توسعه این استان شتاب ایجاد شود.
انتظار اظهار داشت: باید سودهای بانکی به روال انصاف و قانون بازگردند در هیچ کجای دنیا تا به این حد سود از تولید کننده و صنعتگر دریافت نمی‌کنند، متاسفانه نامه‌هایی که برای کارخانه‌های تعطیل فرستاده می‌شود تهاجمی هستند مگر کارخانه‌ها به جز ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد چه گناهی مرتکب شده‌اند.
*خسارتهای بخش خصوصی از بی برنامگی دولتها
انتظار گفت: متاسفانه بخش خصوصی هزینه‌های کلانی را به واسطه بی برنامگی دولتها پرداخت کرده و پول و آبروی بسیاری از صنعتگران از دست رفته است چرا که مثلاً اکنون کسی که صاحب ۴ کارخانه بود الان در زندان با وساطت در خشکشویی کار می‌کند این ظلم بزرگی است چرا که بزرگترین گناه او ایجاد شغل بوده است.
وی افزود: در اثر برخی تصمیمات غلط تسهیلاتی که در نظر گرفته شده گاهی به کسانی تعلق می‌گیرد که مثلاً دارای هزار کارگر هستند و کسی که ۴۰۰ کارگر دارد مشمول این تسهیلات نمی‌شود و این چنین تصمیماتی در حل مسائل اقتصادی کاملاً مخرب است.
انتظار اظهار داشت: چرا مسئولان به ایجاد اشتغالی که توسط این افراد صورت می‌گیرد توجه نمی‌کنند اما گاهی به جزییات زندگی خصوصی آن‌ها پرداخته می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: اکنون در خارج از مرز با مشکل روبه‌رو هستیم برخی از مرزهای بسته هستند از خوی تا مرز قطور ۷۰ کیلومتر مسافت است چرا زیر ساخت آن تأمین نیست برای افزایش صادرات نیازمند جاده، دستگاه‌های گاماری، ایکس ری و دیگر امکانات پیشرفته هستیم و صف‌های طولانی در مرزها اصلاً قابل توجیه نیست.
*حداقل ۲۰۰۰ واحد صنعتی آذربایجان غربی راکد است
انتظار افزود: در سالهای اخیر بیشترین جلسات کارگروه رفع موانع در آذربایجان غربی تشکیل شده است می گویند در کشور ۷۵۰۰ واحد راکد است در حالی که بیش از ۷۰ هزار واحد راکد است از ۲۸۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان آذربایجان غربی حتی ۸۰۰ واحد هم فعال نیست.
وی تصریح کرد: متاسفانه حتی در خود وزارت صنعت، معدن و تجارت هم شفاف‌سازی وجود ندارد.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: از ۳۰۵ میلیارد تومان سهم تسهیلاتی آذربایجان غربی فقط یک سوم آن پرداخت شده است دلیلش این است که متاسفانه اختیار استانداران کم است مگر استانداران دستور خلاف صادر می‌کنند که به آنها اختیار نمی‌دهند بنابراین اختیارات سیاسی? اقتصادی و اجتماعی استانداران باید افزایش یابد.
وی اظهار داشت: سد معبر در مرزها سبب شده که گمرک نتواند به وظیفه اصلی خود بپردازد.
انتظار گفت: چندی پیش ۹۱ کامیون قاچاق وارد استان شده بود این حجم از قاچاق که نمی‌تواند مخفی بماند و از کوه و بیابان وارد کشور شود پس بیراهه‌هایی وجود دارد که نام آن را گاهی مناطق آزاد می‌گذارند از این مناطق برای ورود کالا مالیاتی پرداخت نمی‌شود و نتیجه آن نیز مشخص است.
وی تصریح کرد: باید در قبال واردات صادرات هم وجود داشته باشد برخی از کالاها مانند پودر رختشویی? خمیردندان و مسواک? آبمیوه و بسیاری از اقلام دیگر در کشور ما تولید می‌شود بنابراین چه نیازی به وارد کردن آنها وجود دارد.
*واردات بی‌رویه از مناطق آزاد متوقف شود
انتظار اظهار داشت: اگر یکی از کارخانه‌های لوازم خانگی کشور بسته شد دلیل آن ورود این چنین محصولاتی از مناطق آزاد است که بدون پرداخت مالیات انجام می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: نمایندگان مجلس باید قبل از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان با اتاق بازرگانی به عنوان مشاور اقتصادی حرف بزنند اگر متطقه ویژه اقتصادی ایجاد شود و در آن خرید و فروش اقلام مختلف رخ دهد بازاریان داخل شهر باید چه کنند.وی افزود: در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی باید اولویت صادرات باشد.
انتظار گفت: آذربایجان غربی بزرگترین تولید کننده کنسانتره کشور را در خود دارد و سیاست‌گذار موضوع سیب در کشور نیز شخص استاندار آذربایجان غربی است اما بازار سیب امسال به حال خود رها شده است گر چه باغات سیب استان امسال محصول کم باری داشته‌اند و این سبب می‌شود سیب گران باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم ،وی افزود: گفته می‌شود امسال ۷۰۰ هزار تن سیب در آذربایجان غربی برداشت می‌شود اما شواهد نشان می‌دهد حتی ۵۰۰ هزار تن سیب هم در باغات استان وجود ندارد.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: یکی از دلایلی که بازار سیب ایران خراب است نحوه بسته‌بندی و خرید و فروش آن است در همه جای دنیا سیب به صورت عددی و بنا به قیمت واقعی خود فروخته می‌شود اما در کشور ما کیلویی و با بدترین نوع بسته‌بندی است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


5 − دو =