حج از فرصت تا نعمت

حج از فرصت تا نعمت

امیر مسروری
گروه اجتماعی: اساسا حج فرصت است. فرصتی که هر لحظه اش نعمت است. چه زیبا رهبری حج را در دیدار با کارگزاران و خادمین حج بیان فرمودند. تقسیم کردن حج به دو جنبه ی اجتماعی و فردی نشان می دهد حج صرفا یک عمل اجتماعی نیست و صرفا یک عمل عبادی و زاهد گرایی نیست. بلکه اساس حج علاوه بر تربیت نفس و ساختن انسان و توجه انسان به معنویت اساسی اش، رشد و بالندگی و یک دستی جامعه اسلامی است.
جامعه ای که قرار است الگوی بشریت برای رشد و سعادت باشد. به واقع آنچه بایستی در مورد حج گفت این است، حج در دایره ای قرار میگیرد که می خواهد انسان را به جایگاه بندگی برگرداند. فرض استطاعت هم همینجا تعریف می‌شود. باید برای حرکت توشه ای اندوخت! چه توشه ای بالاتر از تصمیم برای خود سازی و ساختن اطرافیان! در حج منع ها فراوانی در کنار امر های فراوان قرار دارد.
از زمانی که لبیک را حاجی می گوید حج شروع می شود تا جایی که بخواهد شیطان درون و برون را باهم رجم کند. چه زیباست وقتی همه استغاثه کنان گرداگرد حریم امن الهی قرار میگیرند و بدون توجه به رنگ و جایگاه و مقام دور کعبه می چرخند. به عبارت بهتر باید گفت حج همان چیزی است که در معنای خودش در علم لغت تعریف می شود » قصد کردن در امور مهم « چه امری مهم تر از اصلاح امورات و رفتن به سمت بندگی! چون طهارت نبود کعبه و بتخانه یکیست/نبود خیر در آن خانه که عصمت نبود
چه زیبا حافظ، جان کلام را گفت. طهارت انتهای حج است. حج قرار است انسان را به این منزلگاه برساند بر همین اساس باید گفت : در زمانی که تمام دشمنان اسلام عِده و عُده ی خود را برای تخریب اسلام ناب قرار دادند و از هر نوع تبلیغاتی چه تلیغات بصری و رسانه ای و چه با راه اندازی گروه هایی مثل داعش که حالا اسمشان داعش است چند سال قبل طالبان بود و خدا بخیر ببرد چند سال بعد را که چه میخواهند بگذارند، به کار گرفته تا کمر اسلام را خم کند. تفکر و تعقل در وعده بسیار حائز اهمیت است. باید گفت استکبار با حج مشکل دارد. با موضوعی مشکل دارد که در آن رعیت و مسئول در کنار هم به یک شکل گرد خدای متعال می آیند. در طواف باید همه در برابر مکانی که به دلیل شرافت اتصال به خدا قرب پیدا کرد سر سجده بگذارند و هر جایی که باشند به سمت آن روند! درگیری استکبار در حج بیش از دیگر فرایض الهی است. حج نمادی از وحدت و هم دلی است. رسول خدا می فرماید : » المسلمونَ اِخوهٌ لا فَضلَ لِاَحَدٍ اِلّا بِالتَّقوی « یعنی همین تقوا است که برتری ایجاد میکند. نه اینکه قومیت یا ملیت را سبب برتری بدانیم. چقدر شاهد هستیم چه در رسانه های داخلی و چه رسانه های برون مرزی درگیری عرب و عجم را دنبال می‌کنند تا شاید میان هویت اسلامی ملت ایران شکافی عمیق ایجاد کند.
حج سد بزرگی در برابر این هجمه ها و مصونیت بخش اساس هویت اسلامی است. در حج شاید تعداد اندکی به نمایندگی ملت ایران بروند اما به واقع در کنار هزاران غیر ایرانی امتی را تشکیل میدهند که شعارشان وحدانیت و رسالت نبی مکرم اسلام است. پیامبری که رحمه للعالمین بود با هر نوع رنگ و نژادی با هر نوع دانش و فهمی، پیامبر همه بشریت است. در شرایطی که دشمنان اسلام با تمام تبلیغات می خواهند مسیر های موازی در منطقه ایجاد کنند و از راه درگیری ایدئولوژیکی مسیر اسلام را منحرف کنند و نوک پیکان مبارزه را از برابر چشمانشان به سمت قلب مسلمین هدف قرار دهند، حج این درس را می دهد در هیچ شرایطی نباید حاجی قبله ی خود را فراموش کند و به غیر از آن نماز گذارد.
یکی از خصوصیت حج همین قبله نمایی و جهت دهی است. یکی از نکات مهم بیانات رهبری، مسئله بازارگردی است. در شرایطی که تمام هم و غم دشمن مقابله با معنویتی است که مصونیت بخش هم هست، فرصت کوتاهی ایجاد می شود تا حاجی در شرایطی قرار بگیرد که تمام تاریخ اسلام در ان رخ داده است، مرور شود. بازار گردی آفتی دردناک و مهلک است.
نگارنده خود به دها مورد از آن را در ذهن دارد. حاجی در خیابان های مدینه قدم میزند و با خود می تواند تاریخی را دنبال کند که در آن مسلمانان بدون هیچ چشم داشتی مال خود را به بردار دینی میبخشیدن. یا با زیارت امکان مختلف مکه از شعب ابی طالب بازدید کنند. مکانی که درس های بزرگ ایثار و از خود گذشتگی را به هر انسان واقع بینی می دهد. بر همین اساس وظیفه بزرگی سازمان های اعزام کننده و متولی حج دارند تا نسبت به آشنایی افراد با جغرافیای سرزمینی حجاز به ویژه وقایع اتفاق افتاده در ان توضیحات ارائه دهند. فرصت مغتنمی که در حج یک بار استفاده شد و توانست بیداری عجیبی در جهان اسلام ایجاد کند، انتقال تجربیات و نفی استکبار است. برائت از مشرکین فقط یک برائت از سران استکبار نیست.
برائت از شیطان درون و برون است. از نگاه اغواگرایانه ای است که می خواهد ملت های مسلمان را تا ابد وابسته به خود نگه دارد. به طور نمونه همین حج توانست جریان گفتمانی خود را به ملت فلسطین انتقال دهد و شاهد هستیم انتفاضه اول فلسطین در چنین شرایطی به وجود آمد. موضوعی که بعدها ملت ها در سال های اولیه بیداری های اسلامی منطقه به عین لمس می‌کردند.
جوان هایی که از کشورهایشان آمده بودند و میان بزرگان امت ها به دنبال معارفی می گشتند که سالیان دراز دیکتاتور های کشورشان مانع از کسب آن معارف می شدند. هرچند دشمن فهمید باید در این مسیر هم انحراف ایجاد کند اما نمی‌داند بیداری که ایجاد شده به راحتی از بین نمی رود. آنچه باید در پایان گفت این است، روزی شاهد باشیم در همین حج کاروان از زمان اعزام تا روز بازگشت بتوانند حاجیان را در یک برنامه ی قوی و مشخص با معارف اصلی و اندیشه ای اسلام ناب آشنا کنند.
معمولا افرادی اعزام می شوند که سن و تکفل مالی لازم را داشته باشند. بایستی به حتم مسئولان و متولیان سیاستگذاری حج برنامه خود را در این رستا متمرکز کنندو آن را عملیاتی کنند. حج فرصتی است که اگر قدر دانسته شود نعمت است و اگر فراموش شود، معلوم نیست چه چیزی جای آن را میگیرد. به امید آن روزی که از حج درس یک دلی و وحدت را بیاموزند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 2