كارشناس محيط زيست هشدار داد

حجم آب دریاچه ارومیه به نصف رسید

حجم آب دریاچه ارومیه به نصف رسید

گروه خبر: کارشناس محیط زیست از تغییر وضعیت وسعت و حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ابراز نگرانی کرد و گفت: حجم آب دریاچه ارومیه به نصف کاهش یافته است.
مهندس محمدحسین بازگیر کارشناس محیط زیست با برنامه »زمین ۳۶۰ درجه«درمورد چهره حیات وحش ایران در فصل پاییز با تمرکز بر تالابها و حضور پرندگان مهاجر گفتگو کرد.
بازگیر با اشاره به وجود بیش از ۲۵۰ تالاب در کشور گفت: از این تعداد حدود ۱۴۵ تالاب رسماً در آئین نامه مصوب دولت و زیرمجموعه قانون حفاظت و احیا و مدیریت تالابها ثبت شده و مابقی هم مشمول تعریف تالاب می شوند.
وی با بیان اینکه ۲۶ تالاب نیز عضو کنوانسیون رامسر هستند افزود: تعدادی از تالابهای کشورمان هم در معرض خطر از بین رفتن می باشند.
این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه اینکه تالاب هامون، شادگان، بختگان، پریشان و خیلی تالاب های دیگر با کمبود آب و عدم تأمین نیاز آبی محیط زیستی خود مواجهند گفت: همین باعث شده که کارکردهای تالاب از جمله خدمات اکوسیستمی از بین برود.
بازگیر کمبود آب و عدم تأمین حقابه ها را ناشی از خشکسالی و بهره برداری های بی رویه از منابع آبی و عدم رعایت حقابه تالاب ها دانست و افزود: منابعی هم که وارد تالاب ها می شوند آلودگی هایی به همراه دارند و تالابها را آلوده می کنند.
وی از تغییر وضعیت وسعت و حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ابراز نگرانی کرد و گفت: حجم آب دریاچه ارومیه به نصف کاهش یافته است.
بازگیر معتقد است که بیشتر اتفاقاتی که درمورد تالاب ها افتاده عمدی و ناشی از دخالت و دستکاری های انسانی به ویژه نحوه بهره برداری هاست و عامل همه مشکلاتمان هم نوع نگاهمان است.
کارشناس محیط زیست با تذکر این نکته که زیستگاه فقط یک محل برای گذراندن چند روز و یک داستان کوتاه مدتی در زندگی گونه ها و جوامع حیات وحش نیست گفت: زیستگاه، نوعی پشتیبان برای نسل های متوالی و ادامه حیات آن هاست که اگر از بین برود شاهد کوچ دائمی یا انقراض گونه ها خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه ما در برابر تالاب ها، تعهدات قانونی خارجی و داخلی داریم افزود: حکمرانی محیط زیستی ما باید کامل تر شود و خانواده بزرگِ دغدغه مند محیط زیست نیز بیشتر یکدیگر را یاری کنند به این معنا که بازدارندگی در این حوزه باید فراتر از سازمان محیط زیست باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، بازگیر با بیان اینکه فقر و بیکاری دو عامل اصلی تخریب محیط زیست به شمار می روند تأکید کرد: بحث حفاظت از محیط زیست باید به عنوان یک نیاز آموزشی در مدارس کشور دنبال شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱:۲۸ ب.ظ

دیدگاه


هفت × = 63