آرازآذربايجان گزارش مي دهد

حال عمومی بیمارستان های دولتی آذربایجان غربی وخیم است

حال عمومی بیمارستان های دولتی آذربایجان غربی وخیم است

پرستو غنی
گروه گزارش:با افزایش طول عمر،جامعه ما به سمت میانسالی و سالمندی روند خود را طی می کند این یعنی که تعداد بیشتری از مردم سلامت خود را از دست می دهند و یکی از دغدغه های آحاد مردم بیماری هایی است که به آن دچار می شوند و بیماری و حوادث غیر مترقبه، بستری شدن در بیمارستان هزینه بالای درمانی، اگر با خودمان رو راست باشیم همه ما از ابتلا به آن هراس داریم.
به گزارش آرازآذربایجان ، مراکز درمانی دولتی در منطقه آذربایجان غربی حال و روز خوشی ندارند، عدم رعایت حقوق بیماران، فرسودگی بیمارستان ها، کمبود تخت های بیمارستانی، کمبود پزشکان متخصص، هزینه بالای درمان در بیمارستان،….. وضعیت درمانی در این استان و شهرهای تابعه را در موقعیت خط قرمز قرار داده و آژیر نابسامانی را برای شهروندان این منطقه محروم به صدا در آورده است.
بدیهی است، اجرای طرح تحول سلامت یکی از مهم ترین اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت بود که توانست تا حدودی رضایتمندی مردم را در زمینه مشکلات موجود کاهش دهد این طرح که در دولت یازدهم اجرا شد، متاسفانه نتوانست در زمینه بهبود بخشیدن به اوضاع نابسامان بیمارستان های فرسوده و قدیمی از جمله در منطقه آذربایجان غربی تاثیر چندانی داشته باشد.
بیمارستان دولتی محلی است که معمولا بیماران علی الخصوص طبقه متوسط یا مستضعف برای تسکین بیماری و معالجه به آنجا مراجعه می کنند جایی که البته کمتر مسئول دولتی و طبقات مرفه برای معالجه خود یا خانواده شان به آنجا می روند و به همین دلیل اگر مسئولان در اینگونه مراکز دولتی بیمارستانی در صورتی که بستری و معالجه شوند مسلما بهتر بتوانند مشکلات مردم و شهروندان این منطقه محروم را درک کنند و به قول دکتر مسعود پزشکیان، وزیر اسبق بهداشت، نباید سفره سلامت مسئولان از بیماران جدا باشد.
این استان در یک بررسی کلی در ارائه خدمات بیمارستان دولتی در شهر ارومیه و سایر شهر های تابعه در وضعیت اسف باری قرار دارد.
به گفته، ریئس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان که مدتی قبل اعلام کرده، به جز ۲ الی ۳ بیمارستان تازه ساخت دولتی بقیه مراکز دچار فرسودگی هستند و در حال حاضر در راهروهای این بیمارستان ها هرروز مقدار زیادی از بیماران که جزو خانواده های کم در آمد هستند به امید معالجه و بهبود راهی بیمارستان های دولتی می شوند تا شاید دردها و بیماری شان را التیام ببخشند.
در شهرهای تابعه استان آذربایجان غربی مشکلات بیماستان های دولتی از قبیل، فرسودگی ساختمان قدیمی بیمارستان ها، کمبود شدید تخت های بیمارستانی، خرابی دستگاه هایی از قبیل سی تی اسکن و…..، ضعیف بودن قدرت تشخیص به جهت کمبود دکتر متخصص لکهً تیره ای در کارنامه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی ایجاد کرده و این در حالی است که بیمارانی که عزیزترین سهم خود از زندگی، جان خود را در اختیار بیمارستان قرار می دهند نیازمند بازنگری مسئولان دولتی و سازمان نظام پزشکی در سطح استان است.
بدیهی است، بسیاری از بیماران دردمند شهرستان های تابعه با توجه به نا کار آمدی بیمارستان دولتی در محل زندگی شان ناچار برای استفاده از خدمات بیمارستانی با تحمل رنج و مشقت راه به شهر ارومیه مهاجرت می کنند، البته نباید از یاد برد که بیمارستان های ارومیه نیز به لحاظ خدمات پزشکی و درمانی وضعیت نابسامانی دارند و مسلما این بیماران سرگردان به علت نداشتن محلی برای اسکان و هزینه های بالای بیمارستان های دولتی رنج زیادی را تحمل می کنند، ( البته در این زمینه بهتر است مسئولین نظام پزشکی در هر مسئولیتی که هستند برای لحظات کوتاهی خود را در موقعیت این بیماران دردمند قرار دهند تا بلکه بتوانند با لمس دغدغه بیماران، هزینه های سرسام آور بیمارستان مشکلات خدمات پرستاری و کادر پزشکان،….. دلایل نارضایتی مردم از بیمارستان های دولتی مردم آذربایجان غربی را بهتر درک کنند و در صدد بهبود هر چه سریعتر شرایط اقدام جدی به عمل آورند)
، یک شهروند شهرستان خوی که از شرایط بیمارستان گله مند بود به خبرنگار ما گفت: وضعیت بیمارستان های دولتی در این شهر محروم به شدت اسف بار است.
وی افزود: بیمارستان این شهر،که بسیاری از مردم دردمند بیمار روزانه به آن مراجعه می کنند در سال ۱۳۰۰ ساخته شده که دچار فرسودگی و تخریب است،این شهروند گفت:حداقل خوب شد در آن موقع مسئولان نظام پزشکی این بیمارستان را احداث کردند و گرنه باید حداقل چند قرن بگذرد تا مسئولان آذربایجان بتوانند در شهرستان خوی یک بیمارستان احداث کنند.
*مشکلات بیمارستان دولتی زنان و زایمان در ارومیه
وضعیت اسف بار یک زایشگاه دولتی در شهر ارومیه که تعداد زیادی از زنان باردار از طبقات کم درآمد به آن مراجعه می کنند از مراکز قابل توجهی است که بسیاری از شهروندان از وضعیت این بیمارستان گله مند هستند.
گفتنی است این بیمارستان که دارای بافت ساختمان فرسوده و قدیمی و تخریب شده است، تنها دارای ظرفیت ۸۷ نفر پذیرش است که در حال حاضر براساس آمار ارائه شده ۱۲۰ نفر پذیرش دارد.
بر اساس این گزارش خواباندن مادر وضع حمل کننده در راهروی بیمارستان، یا در روی زمین، کمبود تخت بیمارستانی، تاسیسات فرسوده بیمارستان، نبود شرایط استراحت برای کادر پزشکی و….. از جمله مشکلات و معضلاتی است که مادران قبل از تولد فرزندانشان باید در این بیمارستان تحمل عذاب و رنج کنند.
یک شهروند که همراه زن باردار به این بیمارستان مراجعه کرده بود به خبرنگار ما گفت: مادران باردار در حال درد کشیدن در راهروی این بیمارستان دولتی سرپا ایستاده اند تا زمان وضع حمل نزدیک شود چون تخت های بیمارستان کم است، وی در حالی که گله مند بود افزود: مادران علاوه بر تحمل درد زایمان باید شاهد بوی نم در بیمارستان و گرد و خاک،کمبود پرسنل بیمارستان و….. باشندتنها به دلیل اینکه از اقشار محروم و کم درآمد هستند باید چنین شرایطی را تحمل کنند چه کسی پاسخگو است؟
*کمبود پزشک متخصص در آذربایجان غربی
بدیهی است، پزشکان عمومی بعد از گذراندن دوران طرح معمولا ۳۵ ساله هستند و ترجیح می دهند بعد از این دوران برای تامین مخارج زندگی آبرومندانه در بیمارستان های خصوصی که درآمد بالایی دارند مشغول به کار شوند و با توجه به این که امکانات در بیمارستان های شهرستان از قبیل آذربایجان غربی کم است پزشکان و متخصصان کمتر جذب بیمارستان های دولتی میشوند و این یکی از معضلاتی است که مسئولان نظام پزشکی باید راهی برای آن پیدا کنند. ابزارهای نظارت دولتی در بیمارستان های دولتی این استان چندان خوب نیست اصولا در بخش دولتی بیمارستان ها سرمایه گزاری خصوصی انجام نمی شود و خروجی که رضایت بیماران محروم است زیاد مهم نیست، بعضاً تهیه تجهیزات پزشکی، دستمزد و حقوق پرسنل، براساس تغییر نرخ ارز، تورم بر هزینه بیمارستان دولتی تحمیل می شود.
هزینه های زندگی بالا رفته و مردم محروم و شهروندان آذربایجان غربی مانند بسیاری از آحاد مردم برای معالجه و درمان بیماری، راهی جز استفاده از خدمات بیمارستان های دولتی ندارند و به همین دلیل در حال حاضر شاهد افزایش ۲۰? درصدی استفاده از خدمات بیمارستان دولتی هستیم و این در حالی است که درآمد پزشکان در برخی از موارد ۲ تا ۵ برابر شده است.
گفتنی است، برخی از کارشناسان از جمله وزیران سابق بهداشت اذعان داشته اند که افزایش چشمگیر تعرفه های پزشکی قابل توجه است و نسبت به آن انتقاد جدی داشته اند، در حالی که معمولا پزشکان عمومی در آمد کمتری دارند تاثیر این درآمدها به صورت مستقیم بر روند هزینه های بیمارستان های دولتی تاثیر خواهد گذاشت، ریئس دانشگاه علوم پزشکی، که خود از منتقدین کمبود امکانات و فرسوده بودن بیمارستان های استان است اظهار کرده است، در حال حاضر ۲۴ مرکز درمانی در بیمارستان ها و در شهرستان های آذربایجان غربی وجود دارد که ۲۱ مرکز این تعداد قدیمی و فرسوده اند، کیفیت خدمات پایین در بیمارستان های دولتی، روند طولانی تر شدن تشخیص و بستری شدن، فرسودگی ساختمان، اضطراب و نگرانی بیماران دردمند و….. از جمله معضلات و مشکلاتی است که مردم استان با آن مواجه هستند.
بنابراین گزارش،منابع هزینه های درمانی و بهداشتی بیمارستان دولتی در استان سیر صعودی را طی می کنند آنان به لحاظ تامین بودجه در شرایط بحران به سر می برند، دفترچه های خدمات درمانی در بیمارستان ها هیچ اعتباری ندارند، بیمارستان های دانشگاهی نیاز های خدماتی بیماران را نمی توانند تامین کنند، مهمترین راهکار مسئولین نظام پزشکی کمک گرفتن از خیرین از قبیل، مراکز اوقاف و…. در عرصه سلامت و ایجاد ساز و کار هایی در جهت کمبود های موجود در بیمارستان هاست.
به رغم تمام کمبودها، در بیمارستان های دولتی، برخی از مراجعه کنندگان در گفتگو به آرازآذربایجان، جدای از شرایط نابسامان بیمارستان های دولتی، از رفتار مطلوب پرسنل بیمارستان، اعلام رضایت می کنند، و برخی از بیماران محروم استان به جهت مشکلات عدیده بیمارستان های دولتی، از اضطراب، درد، و نگرانی، به جهت مشکلات موجود حتی حاضر به گفتگو با ما نشدند.
در خاتمه گزارش گفتنی است نگرش در بحث سلامت یک مقوله عمومی است که همه ما در قبال آن مسئول هستیم هزاران مشکل در سیستم درمانی و بیمارستان های دولتی آذربایجان غربی و شهر های تابعه این استان که حل آنان نیازمند عزم عمومی سازمان نظام پزشکی است، موضوعی که روسای سازمان نظام پزشکی کشور با توجه به کمبود بودجه و اعتبارات در استان، باید توجه جدی به آن داشته باشند،تا محرومین و بیماران دردمند و نیازمند بتوانند از امکانات بیمارستان های دولتی بهره مند شوند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


نُه − 9 =