نماينده مردم اروميه درمجلس:

حاشینه‌نشینی درآذربایجان غربی به سرعت درحال افزایش است

حاشینه‌نشینی درآذربایجان غربی به سرعت درحال افزایش است

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه پدیده حاشینه‌نشینی درآذربایجان غربی به سرعت درحال افزایش است.
عابد فتاحی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از عوامل گسترش حاشینه‌نشینی در استان، مهاجرت بی‌رویه از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ بوده که این عامل سبب توسعه ناموزون شهری در سال‌های اخیر شده است. وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی به شکل چشمگیری در استان رو به افزایش است، افزود: در حال حاضر ارومیه یکی از شهرهایی است که با پدیده رشد سریع جمعیت و به تبع آن پیدایش انواع سکونتگاه‌های غیرقانونی مواجه است.
فتاحی خاطرنشان کرد: نبود امکانات مناسب بهداشتی و رفاهی، نبود جاده و معابر مناسب، نبود آب، برق و گاز و حتی مدارس مناسب و مورد نیاز برای برخورداری از آموزش استاندارد و بیکاری بالاترین شکایت مردم مناطق حاشیه نشین از شهرداری و نمایندگان بوده است. وی تصریح کرد: وجود چنین مشکلاتی در این مناطق سبب ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی شده و تاکنون کار به خصوصی برای مردم حاشیه نشین انجام نشده است.
حال باید این سوال را پرسید تا کی باید این مشکل وجود داشته باشد، از این رو لازم است برای جلوگیری از روند افزایش حاشیه‌نشینی، پروژه‌های درستی برای جایگزینی در این مناطق اجرا کنیم. فتاحی ادامه داد: با توجه به بحران‌هایی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد و احتمال اینکه روزی با کوچ و مهاجرت کشورهای همسایه به دلایل مختلفی مواجه شود ازاین رو استان باید آمادگی لازم را برای مقابله با چنین احتمالاتی داشته باشد. نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار کرد: ایجاد یک شهر مدرن در منطقه مرگور که یک منطقه خوش آب و هوا و دارای پتانسیل زیاد در آذربایجان بوده از پروژه هایی است که چندین بار با مقامات مجلس و معاونت سیاسی و امنیتی استان در میان گذاشته‌ایم. برای ایجاد شهری مدرن در این منطقه باید کمیته‌هایی از سوی استانداری، شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی و امنیتی تشکیل شود تا با مطالعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بتوانند برنامه‌ریزی مناسب انجام دهند. وی به تثبیت اکسیژن ۹۸ درصدی در منطقه مرگور اشاره کرد و گفت: اکسیژن ۹۸ درصدی، همان اکسیژنی است که در جراحی‌های قلب و مغز به بدن انسان داده می‌شود. فتاحی خاطرنشان کرد: روستای دیزج و زیوه در آذربایجان غربی با حداقل ۲۰ هزار نفر جمعیت یکی از مناطق فوق العاده و منحصر به فرد در جغرافیای دنیا است. می‌توان با توجه به استفاده از پتانسیل گردشگری، هتل‌های مدرن و متناسب با فرهنگ بومی منطقه برای جذب گردشگران ساخت. نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: اگر بتوان هزینه‌هایی که برای مناطق حاشیه نشین صرف می‌کنیم را برای ایجاد زیرساخت‌های محکم در مناطق زیبای نوشین شهر، قره باغ و باراندوز، مرگور، سیلوانا و سرو هزینه کنیم می‌توان زمینه اشتغال‌زایی و ایجاد خدمات بهداشتی و رفاهی را در این مناطق فراهم آوریم.
فتاحی با بیان اینکه اجرای این طرح نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت، گفت: اجرای این طرح سبب کاهش مهاجرت به بخش مرکزی استان، کمتر شدن مشکلات، برگشتن مهاجرانی که در اطراف شهر به صورت غیرقانونی ساکن‌اند و همچنین آمادگی پذیرش برای سکونت کسانی که از کشورهای اطراف به علت مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بلایای طبیعی مهاجرت می‌کنند، می‌شود.
در حالت کلی می‌توان گفت وجود مناطق قانونی و توسعه پایدار سبب تشویق مردم برای زندگی در این مناطق خواهد شد. نماینده مردم ارومیه در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا مسئولین استانی موافقت خود در خصوص اجرای این طرح را اعلام کرده‌اند؟ گفت: بر اساس گزارش اعلام‌شده مسئولین استان تعداد جمعیت روستای دیزج و زیوه در منطقه مرگور را کمتر برآورده کرده‌اند در حالی که این منطقه حداقل نزدیک به ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۸:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


9 + = هجده