جولان شخصیت‌های خارجی در مدارس با آغاز سال تحصیلی

جولان شخصیت‌های خارجی در مدارس با آغاز سال تحصیلی

آزاده سهرابی
گروه گزارش: کاراکترهایی مانند بتمن، بنتن، کیتی، السا، باب اسفنجی، مرد عنکبوتی، مینیونها و… امروزه در مدارس ما جولان می دهند. از آن سوی دنیا و از فرهنگی دیگر آمده اند تا روی دفترچه های مشق و جامدادی ها تا کوله پشتی ها و… جا خوش کنند و هر روز با دنیای کودکان و نوجوانان ما همراه شوند.
ابعاد واکاوی اینکه از کجا این کاراکترها چنین گسترده به دنیای کودکان و نوجوانان ما راه پیدا کرد و از دنیای اسباب بازی ها و انیمیشن ها تا نهایتا فضای تعلیم و تربیت را تسخیر کرد، را باید در ضعف صنف تولیدکنندگان نوشت افزار داخلی، عدم فرهنگسازی مناسب دستگاه های ذی ربط از جمله آموزش و پرورش و صدا و سیما برای کنترل و تغییر ذائقه مخاطب، عدم هم افزایی هنرمندان حوزه کودک و نوجوان و تولید کنندگان نوشت افزار برای رقابت در این عرصه و ساخت کاراکترهای ایرانی- اسلامی، نبود یک نگاه اقتصادی کلان در حوزه تولیدات کودک و نوجوان، گسترش فضای ارتباطات جمعی و… جستجو کرد.
یکی از مهمترین محورها همین بحث نوشت افزارها بود که چه راهکار عملیاتی در این وزارتخانه برای تحقق شعار سال اندیشیده می شود چرا که اهمیت روح حاکم بر این شعار که هم توسعه اقتصاد داخلی کشور و هم تاثیرات فرهنگی چنین رویکردی را در نظر دارد، در همین حوزه نوشت افزار به درستی خود را نشان می دهد.
بحث دیگر فرهنگسازی در زمینه استفاده از کالای ایرانی به طور عام در آموزش و پرورش است که هم در کتب درسی جایگاهشان لاغر است و هم از طریق گفتگو و تعامل با بدنه دانش آموزان و اولیا در محیط مدرسه کمتر سراغ آن رفته ایم.
نکته دیگر هم توجه این وزارتخانه در تجهیز مدارس و ادارات با استفاده از اقلام ایرانی بوده و هست.
هنوز سهم نوشت افزار با کاراکترهای ایرانی-اسلامی در مدارس لاغر است
یکی از ملزومات مصرفی که بیش از هر کالایی در مدارس کشور مصرف دارد، نوشت افزارها هستند که از مداد و دفتر و کیف گرفته تا جامدادی و لوازم کمک آموزشی و… را شامل می شود. متاسفانه در این حوزه در بازار تولید داخل ضعف های اساسی و متاسفانه کپی کاری از دست خارجی ها دیده می شود و از همین رو با وجود مخاطب بالای آموزش و پرورش، نتوانسته ایم بازار داخلی را توسعه دهیم، آفت های این عدم توسعه گریبان مسائل پرورشی را هم گرفته است. نوشت افزارها با کاراکترهای متنوع انیمیشن های خارجی که هر کدام در پشت خود فلسفه تربیتی را به چالش می کشد، این روزها در بازار فراوان است. به طوریکه بسیاری از کارشناسان، این حوزه را یک رسانه می دانند.
تنها کافی است یکبار گذرتان به فروشگاهی که لوازم التحریر می فروشد و این روزها مخاطبان زیادی دارد، بیفتد- حتی فروشگاه های زنجیره ای برخی ارگان ها- تا ببینید سهم نوشت افزار با المان های ایرانی-اسلامی در مقایسه با بخش خارجی چه میزان لاغر است. هر چند اتفاقات خوبی در همین شش ماه رخ داده است اما در این سال ها به حدی بخش مربوط به رواج کاراکترهای غربی بازار را گرفته که سال ها زمان می برد تا چهره این بازار را تغییر دهیم؛ حتی باور و ذائقه مخاطب را.
الناز کوچک که امسال به کلاس سوم می رود دستش را روی یکی از جامدادی ها با طرح مینیون ها گذاشته. از او می پرسم چرا این جامدادی را انتخاب کرده است، می گوید: مثل همین را دوستم دارد. البته من کارتون آن را دیده_ام. دوستشان دارم.فرشید نوجوانی که بیشتر در میان دفترچه های با طرح ساده دنبال لوازم التحریرش است و می گوید کلاس هشتم می رود، درباره اینکه چرا دفتر ساده را انتخاب کرده، می گوید: دفترهای ساده کمتر حواسم را موقع درس خواندن پرت می کند. البته من هم ابتدایی که بودم بتمن را دوست داشتم.می پرسم دفترهایی با کاراکترهای ایرانی دیده که توجهش را جلب کند؟ فکر می کند و چیزی یادش نمی آید اما می گوید: به نظرم این دفترهایی که نقش و نگار دارند بهتر است.از خانم جوادی که همراه کودک خردسالش به یکی از فروشگاه های لوازم التحریر سر زده می پرسم برای خرید یک دفتر نقاشی برای دخترتان چه چیزی برایتان مهم است. می گوید: اول نظر خود دخترم مهم است. خیلی ماشا و میشا را دوست دارد. دختر بزرگم هم السا را دوست دارد. کیک تولدشان هم همین ها بود.می پرسم شما در این زمینه راهنماییشان نمی کنید، می گوید: بچه های امروز را واقعا نمی شود اینطوری راهنمایی کرد. من هم می دانم برخی از این کارتون ها مضر است. مثلا باب اسفنجی را اصلا دوست ندارم اما وقتی بچه های من می بینند همه در مدرسه درباره آنها حرف می زنند طبیعی است من هم مجبور می شوم نشانشان دهم. آنها هم خوب انیمیشن می سازند.
البته میثم مبرا نظر دیگری دارد. او پدر دانش آموزی کلاس اولی است. می گوید: امسال دخترم هم انیمیشن فیلشاه را دید و هم خاله قورباغه. مطمئن هستم اگر الان یه دفترچه با این طرح ها ببیند اول سراغ آنها می رود چون خیلی درباره شان حرف می زند و خب در سینما هم آن ها را دیده و خیلی رویش تاثیر گذاشته. حتی فیلشاه را دوبار دیدیم.کمی آنطرف تر را نشانشان می دهم و می گویم همین چند روز پیش اتفاقا محصولات این انیمیشن به بازار رسیده است. دختر که متوجه فیلشاه می شود با ذوق پدر را می کشاند و می برد.
ممنوعیت استفاده از لوازم التحریر با کاراکترهای خارجی در مدارس عملی می_شود؟
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه کار اصلی آموزش و پرورش فرهنگسازی است، بیان کرد: ما حتما در حوزه شعار سال ۹۷ که حمایت از کالای ایرانی است کار فرهنگی انجام خواهیم داد. برای هر امر فرهنگسازی نیاز به زمان داریم. از منظر تربیتی این مهم را باید به یاد داشته باشیم که حمایت از کالای ایرانی زمانی عملا نتیجه بخش است که به باور عمیق و قلبی در دانش آموزان تبدیل شود. از همین رو اجبار و الزام در آن جواب نمی دهد. چون الزام حتما جاهایی هست که رعایت نخواهد شد. نمی توانیم دائم ناظر بگذاریم و ببینیم دانش آموزان چه چیزی خریداری کرده اند چون اگر در مدرسه استفاده نکنند جای دیگر استفاده می کنند. پس کار فرهنگی و تربیتی برای ما در اولویت است تا خود دانش اموزان و خانواده ها را به سمت خرید کالای ایرانی هدایت کنیم.اما با توجه به اینکه مردادماه در ششمین نمایشگاه نوشت افزار »ایران نوشت« که با حضور محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، سعید حسینی مدیر عامل مجمع نوشت افزار، فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، وزیر آموزش و پرورش به صراحت سخن از ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی در مدارس کشور گفت و اینکه اولیای دانش آموزان باید متوجه باشند که کالای ایرانی برای کودکانشان خریداری کنند و تاکید کرد ما بر روی این ممنوعیت مصر هستیم.
تخلفی در استفاده از مصالح غیرایرانی در ساخت و تجهیز مدارس نداشتیم
اما شاید موفق ترین بخش آموزش و پرورش در بحث تحقق شعار سال، بخش نوسازی و تجهیز مدارس باشد. داریوش ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در فروردین ماه در پاسخ به این سوال که در راستای حمایت از کالای ایرانی، این سازمان چه تغییراتی در رویکرد خود خواهد داشت، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری رویکرد ما در سطح کشور به این سمت و سو هدایت شده است که تمام مصالحی که در ساخت و ساز فضای آموزشی و تجهیز به کار می_بریم حتما از تولیدات داخل باشد و کمکی باشیم در راستای تحقق شعار سال ۹۷
هر چند وی در خصوص مدارس خیرساز و غیردولتی عنوان کرد که سیستم نظارتی مستقیمی بر ساخت و ساز در این بخش در اختیار این سازمان نیست اما بر تغییر رویکرد در بخش مدارس نوساز دولتی و تجهیز مدارس دولتی تاکید کرد.اما داریوش ورناصری بعد از گذشت ۶ ماه از آغاز سال نو و مطرح شدن شعار سال، در خصوص محقق شدن وعده هایی که در ابتدای سال در خصوص استفاده از مصالح ایرانی در ساخت و تجهیز مدارس کشور، گفت: سیاست های سازمان نوسازی مدارس در راستای اهداف این سازمان و امسال بر مبنای شعار سال، دنبال شد. ما بر همین اساس به همه استان ها و مدیران کل و همکاران در کشور طی بخشنامه ای ابلاغ کردیم که باید کلیه مصالح و تجهیزات مورد نیاز فضاهای آموزشی از تولیدات داخلی باشد؛ مگر در موارد استثنا که مشابه داخلی برای آن کالا وجود نداشته باشد.وی بیان کرد: ما حتی اعلام کردیم در جایی اگر تخلفی از این بخشنامه صورت بگیرد و از مصالح داخلی استفاده نشود، نسبت به پرداخت هزینه آن قلم از اجناس خارجی اقدامی نمی کنیم و جلوی پرداخت آن را می گیریم. خوشبختانه در این مدت حتی یک مورد گزارش هم در این زمینه نداشته ایم.ورناصری در عین حال با گلایه از برخی از مراکز فروش کالای ایرانی اظهار کرد: ما این خواسته را از تولید کنندگان داخل داریم که محصولات خود را در معرض فروش بگذارند. در ماه های اخیر شاهد تماس هایی از پیمانکاران طرف قرارداد بودیم که اعلام می کردند به مراکز فروش مراجعه می کنند اما از ارائه محصول خود داری می کنند که خب علتش نوسانات قیمت بود. با مراجع ذی صلاح مکاتباتی در این زمینه داشتیم ولی از مراکز فروش خواهش داریم که مصالح را در اختیار ما بگذارند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، وی درباره رشد استفاده از مصالح ایرانی در این سازمان نیز گفت: دقیق نمی توانم بگویم ما رشد چند درصدی با توجه به سال های گذشته داشته ایم اما در حال حاضر استفاده این سازمان از کالای ایرانی صد در صد است.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۹:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


5 − = دو