مراكز خريد و فروش ساماندهي شوند

جولان دلالان میوه در حاشیه جاده ها

جولان دلالان میوه در حاشیه جاده ها

گروه گزارش: آذربایجان غربی با تولید بیش از ۶ الی ۷ درصد از محصولات کشاورزی کشور یکی از قطب های اصلی تولیدات محصول بوده ولی دلالان میوه میادین میوه و تره بار دلالان حواشی جاده ها نیز دسترنج آنان را به قیمتی ناچیزی به چنگ می آوردند.
به گزارش خبرنگار مهر اقتصاد بخش اعظمی از خانوارهای استان آذربایجان غربی وابسته به بخش کشاورزی است اگر بازار این محصولات مدیریت نشود متاسفانه خانواده های زیادی دچار خسارت و ضرر می شوند در این راستا باید مسئولان برای این مشکل اساسی هر چه سریعتر چاره اندیشی کنند.
متاسفانه طی سالهای اخیر به جز دلالان میادین میوه و تره بار، محل هایی در کنار جاده ها و اغلب در مسیر ورودی روستاها پدید آمده که با نصب پلاکارد در چادرهایی اقدام به خرید محصولات زراعی و باغی کشاورزان کرده و با قیمتهای بسیار بیشتر به دلالان میادین میوه و تره بار می فروشند که نیازمند توجه ویژه مسئولان حوزه های ذیربط به مسئله است.
متاسفانه در برهوت رسیدگی مدیریان دستگاههای مسئولان، پائین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پائین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول از دلایلی است که بر این چالش دامن زده و کشاورزان از دریافت واقعی مزد زحمات و مردم را از خرید محصول با قیمتهای کمتر محروم می کند.
نبود برنامه ریزی برای حمایت از تولید، بسته بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت ها با توجه به هزینه تولید و در برخی موارد همسان نبودن کیفیت محصولات داخلی با نمونه های خارجی از جمله دل مشغولی های موجود به شمار می رود که به گفته دست اندرکاران تولید و فروش، ادامه این وضع باعث می شود تا سود حاصل از تلاش و زحمت تولیدکنندگان همچنان به جیب دلالان و واسطه ها برود.
وضعیت آب و هوایی و سرمای زودرس در برخی مواقع به همراه خشکسالی نیز از دیگر عواملی است که کشاورزان منطقه را مجبور به فروش سریعتر خود به دلالان و واسطه های این بخش و متضرر شدن می کند، در حالی که زندگی بخش وسیعی از هموطنان در روستاها با کشاورزی گره خورده و چرخ اقتصاد زندگی آن ها با کاشت و تولید انواع محصولات زراعی و باغی می چرخد و دلالان و واسطه ها با تعیین نرخ ناچیز برای خرید این محصولات، شیرینی برداشت محصولات را به کام کشاورزان و باغ داران تلخ می کنند.
*ضرورت ساماندهی مراکز خرید و فروش میوه های فصلی در حاشیه جاده ها
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، گفت: در راستای افزایش سطح سلامت و بهداشتی محصولات تحویلی به صنایع تبدیلی و کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی ساماندهی مراکز خرید و فروش میوه های فصلی در حاشیه جاده ها و باغات استان ضروری است.
اسمعیل کریم زاده اعلام کرد: افرادی که در این مراکز خرید مشغول به کار هستند ، می توانند با رعایت حدود حریم جاده ها و اخذ مجوز از اداره راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی اقدام به احداث سکو یا انبار نگهداری موقت محصولات خریداری شده خود نمایند.وی با بیان اینکه ۲۰ درصد محصولات عمده تولیدی استان در بخش کشاورزی مربوط به تولید سه محصول سیب انگور و گوجه فرنگی است اظهار داشت:‌نبود تناسب بین عرضه و تقاضا صنعت و تولید در تولیدات کشاورزی باعث شده است که تا بازار محصولات کشاورزی در استان ریسک پذیر باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ضمن تاکید بر اینکه مسئولان و متولیان در بخش کشاورزی و باید صنعت تمهیدات لازم را در این خصوص به کار گیرند، ادامه داد: به دنبال روابط مناسب ایران با روسیه در نظر داریم جهت رونق صادرات محصولات کشاورزی استان در طی روزهای آینده با طرف روسیه ای وارد مذاکره و عقد قرارداد شویم.وی با اشاره به اینکه روسیه بازار مناسبی جهت فروش محصولات مورد نیاز این کشور از جمله انگور، سیب ، کشمش گوشت سفید و قرمز و انواع آبزیان بوده و رونق اقتصادی کشاورزی در آن سوی مرزها فراهم می کند، گفت: پیش بینی تولید محصول گوجه فرنگی با بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت بیش از ۲۴۰ هزار تن است.
وی با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته ۱۵درصد افزایش داشته و به قیمت میانگین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می رسد، ادامه داد:‌امسال به علت بروز خسارت ناشی از حوادث غیر مترقبه و سرمازدگی درختان انگور ۵۰ درصد محصول باغات انگور استان از بین رفته است.
وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های انجام شده بیش از ۱۰۰ هزار تن انگور از باغات استان تولید می شود،‌ اضافه کرد: در مورد محصول سیب درختی نیز پیش بینی می کنیم بیش از ۹۲۰ هزار تن سیب از سطح ۵۷ هزار هکتار بارور باغات سیب استان برداشت شود.
*اجرای طرح خرید توافقی حمایتی در آذربایجان غربی
مدیر کل تعاون روستایی آذربایجان غربی نیز ، با اشاره به اجرای خرید توافقی حمایتی برای اولین بار در سال جاری، گفت: در جهت حمایت از تولید کنندگانی که امسال اقدام به کشت محصول گوجه فرنگی کرده اند ، در نظر داریم در صورت تصویب شورای تامین، قیمت خرید تضمینی این محصول را از ۲۵۰ تومان با اضافه کرایه حمل به ۳۰۰ تومان افزایش دهیم.
علی شایان مهر اظهار داشت: درحال حاضر به صورت خرید توافقی حدود ۱۰۰ تن گوجه فرنگی به قیمت ۲۷۰ تومان در ارومیه و ۱۴۰ تن به قیمت ۲۳۰ تومان به صورت کارمزدی در میاندوآب توسط شبکه تعاون روستائی خریداری شده و تحویل کارخانجات فرآوری محصول گوجه فرنگی استان شده است.وی قیمت خرید سیب صنعتی در مراکز خرید را ۱۵۰ تا ۱۶۰ تومان اعلام کرد و یادآور شد: برای خرید توافقی سیب صنعتی به قیمت ۱۹۰ تومان با کارخانه پاکدیس به ظرفیت تحویل حدود هزار تن در سال جاری عقد قرارداد کرده ایم.
*کوتاه بودن زمان برداشت محصول زمینه سودجویی دلالان را فراهم می کند
یکی از باغداران ارومیه می گوید: کشاورزان سالانه هزینه های زیادی را برای تهیه کود، سم، هرس، کارگران و آبیاری محصول پرداخت می کنند اما زمان برداشت و فروش محصول مجبورند به نرخ بسیار پایینی محصولاتشان را به فروش برسانند.بایرام دانشور ادامه می دهد: زمان برداشت برخی محصولات باغی کوتاه است و در صورتی که قیمت این محصولات پایین باشد کشاورز خسارت مالی بسیاری می بیند و شرایط آب و هوایی نیز دلیل دیگری بر فروش زودتر محصولات کشاورزی است.
این باغدار اضافه می کند: دلالان بازار در تعیین قیمت پایین خرید محصولات کشاورزان از سویی و نبود امکانات انبار و نگهداری برخی محصول تولیدی توسط باغداران و کشاورزان از سوی دیگر، سبب شده کشاورزان ناچار به فروش محصولات تولیدی خود به دلالان بازار شوند.
*هزینه های بلای نگهداری منجر به معامله کشاورزان با دلالان می شود
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ، با انتقاد از هزینه های بالای نگهداری میوه در سردخانه ها، افزود: متاسفانه کشاورزانی که با تحمل سختی و مشقتهای زیاد، حاصل زحمات خود را برداشت می کنند، به دلیل هزینه ها و قیمتهای گزاف نگهداری میوه در سردخانه حاصل دسترنج خود را به دلالان می فروشند.نادر قاضی پور با بیان اینکه این موضوع باعث شده کشاورزان محصولات خود بویژه سیب را زودتر از موعد به فروش برسانند، اظهار داشت: این در حالی است که در صورت کم بودن هزینه نگهداری کشاورزان محصولات خود را در مقاطع زمانی مختلف و با قیمتهای مناسب فروخته و سود دسترنجشان به جیب خودشان می رود.وی ضمن تاکید بر لزوم کاهش و از بین بردن واسطه ها و دلالان محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی با توجه به اینکه اقتصاد استان بر پایه کشاورزی است، ادامه داد: خرید محصول از کشاورزان و باغداران با قیمتهای ناچیز و فروش آن در بازار با قیمتهای گزاف ظلم مسلمی به جامعه کشاورزان محسوب می شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خواستار تعریف بسته های حمایتی ویژه توسط دولت از کشاورزان شد و ادامه داد: خرید محصولات کشاورزی و باغات با قیمت پایین از سوی دولت منجر به حضور پررنگ دلالان و واسطه ها در بازار میوه شده و متاسفانه سود یک سال زراعی کشاورز در کمال بی‌عدالتی نصیب دلالان می شود.
قاضی پور با اشاره به فعالیت واحدهای صنعتی فرآوری محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی با توجه به پتانسیلهای کشاورزی و دامی استان، ادامه داد: برای حمایت از کشاورزان مسئولان باید زمینه خرید به موقع محصولات توسط کارخانجات را فراهم کنند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به حضور واحدهای فعال تولیدی زیاد در بخش فرآوری محصولات کشاورزی و دامی ضایعات محصولات کشاورزی و جولان دلالان در بازار غیر قابل تصور و قبول مردم است، ادامه داد: دولت و مسئولان باید قبل از فرارسیدن فصل برداشت برنامه ریزی و هماهنگیهای لازم را انجام دهند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


× 4 = چهار