جوسازی‌ برای جهش قیمت دلار شکست خواهد خورد

جوسازی‌ برای جهش قیمت دلار شکست خواهد خورد

گروه جامعه: در روزهای اخیر دلالان با موج سواری بر روی خبر ورود احتمالی ایران به لیست سیاه نهاد مالی FATF در اواخر بهمن ماه سال جاری، بر آتش افزایش قیمت دلار در بازار ارز دمیده اند و با مهم جلوه دادن موضوع به دنبال خالی کردن جیب مردم و کسب منفعت های هنگفت از این بازار هستند.
بررسی وقایع سیاسی و اقتصادی یک سال اخیر که ممکن بود بر روی قیمت دلار تاثیر بگذارد و عملکرد بانک مرکزی در این وقایع می_تواند در پاسخ به این پرسش که در بازار ارز سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟ کمک کند.
این روزها دوباره روند صعودی بر بازار ارز حاکم شده است. در حالی که بانک مرکزی توانسته بود در هفته های اخیر جلوی روند صعودی قیمت دلار را بگیرد و آن را تا نزدیک_های کانال ۱۲ هزار تومان پایین بیاورد و التهابات بازار را کاهش دهد، اما دوباره در یک هفته گذشته قیمت دلار افزایش یافته و طبق اطلاعات موجود قیمت دلار در روز دوشنبه مورخه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ در صرافی ها به ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان و در بازار آزاد به ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان رسیده است.
دلیل افزایش قیمت دلار در این روزها چیست؟
شاید برای بسیاری این پرسش مطرح باشد که دلیل افزایش قیمت دلار در این روزها چیست؟ پاسخ کاملاً مشخص است؛ موج سواری دلالان این بار بر روی نشست پیش روی FATF و احتمال ورود ایران به فهرست سیاه این نهاد مالی.
این موج سواری باعث شده است تا دلالان روز به روز بر قیمت دلار در بازار آزاد ارز بیفزایند و در این فضا به دنبال کسب منفعت های هنگفت از پول و سرمایه های مردم باشند.
چقدر احتمال ورود ایران به فهرست سیاه FATF وجود دارد؟
نشست نهاد مالی FATF در اواخر بهمن ماه سال جاری برگزار می شود. تاکنون چندین بار این نهاد به ایران فرصت داده است تا همه بندهای مربوط به این نهاد را به تصویب برساند اما ایران بنا به دلایلی همه این بندها را به تصویب نرسانده است و از ۴۱ بند ۳۶ بند به تصویب رسیده است.
با توجه به اینکه ایران اکثر بندهای این نهاد را به تصویب رسانده است بنابراین تاکنون چندین بار در نشست های مختلف این نهاد مالی به ورود ایران به لیست سیاه رای داده نشده است.
در جلسه پیش روی نهاد مالی FATF نیز تلاش های هیات ایرانی بر آن است تا از ورود ایران به فهرست سیاه این نهاد مالی جلوگیری کنند.
فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در این باره گفت: نمایندگان ایران در اجلاس مقدماتی شرکت کرده و نظرات خود را مطرح کردند.
وی افزود: با توجه به اینکه ۳۶بند از ۴۱بند لوایح امتیاز توسط ایران تصویب و اجرا شده است، نمایندگان ایران استدلال می‌کنند که قرار دادن ایران در لیست سیاه توجیه‌پذیر نیست و امیدواریم مانع از پیوستن ایران به لیست سیاه شویم.
اگر ایران وارد لیست سیاه شود این موضوع چه تاثیری بر بازار ارز خواهد گذاشت؟
حالا به فرض آن که در نشست پیش روی این نهاد مالی، ایران به لیست سیاه وارد شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اینکه ورود به فهرست سیاه احتمالاً دارای عواقبی می باشد صحیح است اما این برای کشوری است که تا قبل از ورود به فهرست سیاه در شرایط عادی بوده باشد نه برای کشوری مانند ایران که شدیدترین تحریم ها از جمله تحریم های بانکی در دو سال گذشته برای آن وضع شده است. نکته ای که رئیس کل بانک مرکزی نیز به تازگی به آن اشاره نموده است. عبدالناصر همتی در این باره طی یادداشتی نوشت:
“نظرم را پیش از این در مورد اهمیت این موضوع گفته‌ام، لیکن در شرایط فعلی که اغلب بانک‌های خارجی به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا، همکاری لازم با بانک‌های ایران را ندارند و تبادلات ارزی ما از طریق مکانیسم‌های بانکی جایگزین و غیرقابل تحریم انجام می‌شود، تصمیم آتی FATF اعم از عدم تمدید یا عدم آن نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد.
دستاویز قرار دادن موضوع FATF برای اثرگذاری در نرخ ارز از طریق سفته‌بازان و فضای مجازی با واقعیات بازار و روند تأمین ارز در تجارت خارجی کشور و چشم‌انداز گشایش کانال‌های جدید همخوانی ندارد ضمن اینکه بانک مرکزی نظارت بر جریان پول و مبارزه با پولشویی را نیز در کنار مدیریت ارز با قوت ادامه خواهد داد.
مردم عزیز مراقبت نمایند که با شگرد جدید سودجویان، این‌بار تحت عنوان تأثیر FATF دارایی‌های آنها در بازار ارز در معرض ریسک قرار نگیرد”.
قیمت دلار بزودی کاهش می‌یابد
همچنین رئیس کل بانک مرکزی طی مصاحبه ای با ایلنا در روز جاری با بسیار پرشور دانستن راهپیمایی امسال در پاسخ به سئوالی درباره FATF و اینکه گفته می‌شود در صورت عدم تصویب آن کشورهای خارجی دیگر مانند چین و روسیه هم با ایران همکاری نخواهند کرد، گفت: نظر ما درباره تصویب شدن FATF مثبت است اما واقعیت این است که امروزه ما بسیاری از مبادلات خارجی، پولی و مالی خود را با روش‌های غیرتحریمی انجام می‌دهیم.
همتی ادامه داد: بانک‌های مهم دنیا اصلا با ما کار نمی‌کنند. از این نظر، بودن و نبودن FATF خیلی تاثیری در اقتصاد ما ندارد و اگر همه تمرکز خود را برروی FATF بگذاریم شاید خیلی چیزها را از دست بدهیم. ما تلاشمان را بدون توجه به سایر مسائل انجام می‌دهیم و امیدواریم که اوضاع اقتصاد بهتر شود.
وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دولت خودش دلار را افزایش می‌دهد، گفت: چنین حرف‌هایی صحت ندارد و حرف‌های بی‌خودی است و قصد دارند تا جو روانی ایجاد کنند و انشاالله قیمت دلار به زودی کاهش پیدا خواهد کرد.
در شرایط بحرانی بازار ارز در سال ۹۸ عملکرد بانک مرکزی چگونه بوده است؟
در یک سال اخیر حداقل چندین بار در وقایع مختلف دلالان بازار ارز از شرایط سیاسی پیش آمده برای کشور سواستفاده کرده و قیمت دلار را با شایعه پراکنی و خبرسازی افزایش داده اند و حتی به بالاتر از ۱۵ هزار تومان هم رسانده اند. اما پرسش این است که در این گونه مواقع، عملکرد بانک مرکزی چگونه بوده است؟
برای پاسخ به پرسش فوق، روند قیمت دلار در سال ۹۸ و وقایع پیش آمده و موج سواری دلالان بر روی این وقایع و سرانجام این موج سواری ها را بررسی می کنیم.همان گونه که از نمودار زیر ملاحظه می گردد در همه وقایع مهم سال ۹۸ که ممکن بود بر روی قیمت دلار تاثیرگذار باشند سرانجام بانک مرکزی توانسته است قیمت دلار را کنترل نماید.بالاترین قیمت دلار در اردیبهشت ماه سال جاری و پس از اعلام لغو معافیت ۸ کشور از تحریم های نفتی اتفاق افتاد و قیمت دلار به بیش از ۱۵ هزار تومان رسید اما بانک مرکزی از ادامه روند رو به رشد دلار جلوگیری کرد. حتی بالا گرفتن تنش های نظامی بین ایران و آمریکا در دی ماه سال جاری پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و متعاقب آن حمله ایران به پایگاه عین الاسد هم نتوانست آن گونه که تصور می شد بازار ارز را با تکانه های شدید مواجه کند.
این نشان می دهد که بانک مرکزی تسلط کافی را بر بازار ارز دارد و مردم نباید اسیر موج سواری دلالان در بازار ارز شوند و سرمایه های خود را به سوی این بازار روانه کنند چرا که در نهایت بازندگان اصلی آن ها خواهند بود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تابناک ، پیشنهاد این است که مردم اگر سرمایه دارند به سمت بازار ارز نروند و این سرمایه خود را به سمت بورس سوق دهند چرا که در سال جاری اولاً بازار سرمایه با بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی پربازده ترین بازار بوده است، ثانیاً نقدشوندگی در این بازار در مقایسه با سایر بازارها بالاست و ثالثاً این نوع سرمایه گذاری در راستای کمک به تولید و اشتغال کشور می باشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


4 + = پنج