جوانان از دغدغه‌های خود می‌گویند

جوانان از دغدغه‌های خود می‌گویند

ناهید زمانی
به بهانه روز جوان پای صحبت جوانان نشستیم و آن‌ها از دغدغه‌هایشان گفتند.جوانی بهترین فصل زندگانی و سرآغاز ظهور استعدادهای انسانی است؛ روز جوان بهانه‌ای شد تا به سراغ جوانان برویم تا دل مشغولی‌های آن‌ها را در این مقطع از زندگی جویا شویم.
*مالکان روستایی کارگران شهری
یک جوان کارگر روستایی که مشغول کار در کارگاه ساختمانی بود گفت: از ۱۲ ماه سال شش ماه کار داریم ولی شش ماه بعد بیکاری در زندگی‌مان سرک می‌کشد.
»علی. م« ۲۲ ساله و دیپلمه است؛ وی در پاسخ به این سؤال که چرا در روستای خود مشغول کار نمی‌شود، افزود: کشاورزی سنتی دیگر صرفه ندارد از طرفی کشاورزی صنعتی نیز نیازمند حمایت کامل دولتی است چرا که بانک‌ها شرایط سختی را برای دادن تسهیلات ایجاد می‌کنند بنابراین مجبوریم به شهر بیاییم و با وجود آن‌که مالک زمین هستیم کارگر دیگران باشیم.
علی با اشاره به اینکه کار جوهر مرد است، اضافه کرد: همین که تنی سالم دارم و روزی حلال کسب می‌کنم خدا را شاکرم.
»منصور. ا« نیز پیمانکار یکی از شرکت‌های دولتی است؛ وی به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده است.به عقیده این جوان ازدواج و تشکیل خانواده سبب پیشرفت می‌شود.وی اظهار کرد: ازدواج در سن مناسب فواید بسیاری داشته و آرامش روحی و روانی و پیشرفت در کار و زندگی را به همراه دارد.منصور ادامه داد: به دلیل مشخص نبودن وضعیت اشتغالم زیر بار ازدواج نمی‌رفتم اما احساس می‌کنم اگر چند سال زودتر ازدواج می‌کردم امروز موفق‌تر بودم زیرا قبول مسئولیت سبب پشتکار مرد می‌شود.این جوان افزود: توصیه من به دوستان جوانم این است که به خدا توکل کنند و به فکر تشکیل خانواده باشند چرا که روزی‌رسان خداست.
زهرا. م که مشغول تماشای ویترین یک کتاب‌فروشی است نیز بزرگ‌ترین دغدغه زندگی خود را کنکور کارشناسی ارشد و ازدواج عنوان کرد.وی افزود: دو سال است پشت سد کنکور متوقف شده و امسال برای سومین بار در این آزمون شرکت کرده است تا شاید بتواند آینده روشن‌تری را برای خود رقم بزند.این جوان ادامه داد: اگر امسال هم قبول نشوم باید به فکر گزینه بعد یعنی ازدواج باشم، امیدوارم در این گزینه موفق شوم.مریم. س دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی نیز به موقعیت‌های عالی اما از دست رفته جوانان در جامعه اشاره کرد و گفت: ترغیب جوانان به تحصیلات عالیه و ایجاد این تصور که موفقیت تنها در گرو تحصیلات دانشگاهی است سبب شده بسیاری از جوانان تا سن ۲۴ سالگی در مدرسه و دانشگاه مشغول باشند و تازه در سن ۲۵ سالگی به فکر اشتغال و پیدا کردن شغل بیافتند.وی افزود: جوانی که هیچ تجربه کسب و کار ندارد و تنها در فکر درس و تحصیل بوده در بازار کار جایی ندارد مگر اینکه شانس بیاورد و بعد از چند سال مشغول کار شود که در آن صورت جوانی که حدود ۲۷ سال دارد و تازه وارد بازار کار شده آماده ازدواج می‌شود غافل از اینکه این امر نیاز به درآمد مکفی و پس‌انداز هنگفت برای آغاز و اداره زندگی مشترک دارد؛ بگذریم از اینکه از فرصت ازدواج این جوان که در شرف میانسالی است گذشته و مشکلات جوانان سبب شده است موقعیت‌های طلایی جوانی از دست رفته و جوانان بدون تجربه شیرینی و نشاط این دوران وارد میانسالی شوند.فروشنده جوان لوازم خانگی نیز که در مغازه پدر خود مشغول کار است، گفت: خدا را شکر از بابت اشتغال و مسکن دغدغه‌ای ندارم پس از پایان خدمت سربازی مستقیماً در مغازه پدر مشغول کار شدم و با گذشت چند سال دیگر راه و رسم کسب و کار را یاد گرفته‌ام و می‌توانم گلیم خود را از آب بیرون بکشم.
»کاظم. ش« دوست دارد هر چه زودتر مستقل شود و توانایی‌های خود را به خانواده‌اش ثابت کند؛ وی آماده است تا روی پای خود ایستاده و مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرد.
»ژ. شاهی «نیز که کارمند یک شرکت بیمه است، از موقعیت فعلی خود ابراز رضایت کرد و گفت: بعد از گرفتن فوق دیپلم چند سالی دنبال کار دولتی بودم اما بالاخره به شغل منشی‌گری در یک شرکت بیمه رضایت دادم و حالا بعد از پنج سال به عنوان کارمند ترفیع رتبه گرفتم.وی تصریح کرد: کارمندی شغل آرمانی من نبود اما وقتی موقعیت فعلی خود را با دختران هم‌سن خودم که در خانه نشسته‌اند و منتظر گزینه‌های مناسب دیگر هستند مقایسه می‌کنم خود را یک گام جلوتر از آن‌ها می‌بینم.شاهی با بیان اینکه باید خود را با شرایط موجود جامعه تطبیق داد، یادآور شد: بسیاری از جوانان به دنبال شغل دهن پرکن با حقوق آنچنانی هستند بنابراین تن به هر شغلی نمی‌دهند این مسئله سبب افزایش بیکاری در سطح جامعه و بروز پیامدهای آن می‌شود در حالی که برای کسی که واقعاً بخواهد کار کند کار هست اما امروزه کارکن نیست.این دختر جوان تلاش می‌کند تا موقعیت فعلی خود را ارتقا دهد و پیشرفت در کار بزرگ‌ترین هدف اوست.جوانی هدیه‌ای است که خداوند متعال به بندگانش عطا کرده و جوامعی همچون ایران که از این سرمایه‌های عظیم اجتماعی بهره‌مند هستند می‌توانند آینده‌ای امید‌بخش را پیش‌روی خود ترسیم کنند به شرط آنکه توانایی‌های این منبع عظیم انسانی را قدر بدانیم و سرمایه غنی الهی را در مسیر صحیح هدایت کنیم چنانکه پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرمودند: »شما را به نیکی با جوانان سفارش می‌کنم چرا که آنان دل‌های رقیق‌تری دارند، به راستی که خداوند مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت؛ جوانان با من هم پیمان شدند و پیران با من به مخالفت پرداختند.«

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 1