جنوب آذربایجان غربی در تیررس« شیشه »

جنوب آذربایجان غربی در تیررس« شیشه »

احسان هوشمند
گروه اجتماعی: گفته می‌شود بخش عمده‌ای از مواد موردنیاز تولید شیشه از طریق مرز اقلیم کردستان عراق و از طریق ترکیه به ایران وارد می‌شود.سردشت یکی از شهرستان‌های جنوبی استان آذربایجان غربی با جمعیت حدود۱۰۰ هزارنفر است. به‌دلیل موقعیت طبیعی و کوهستانی منطقه و نیز وجود منابع آبی گسترده و آب و هوای مناسب و پوشش جنگلی کوهستان اطراف، این شهر را می‌توان یکی از مناطق مستعد توسعه صنعت گردشگری در غرب کشور دانست. آبشار زیبای»شلماش« و نیز رودخانه »زاب« از جمله دیدنی‌های این منطقه است.
افزون بر آن‌که کشف بقایای تمدن کهن ایرانی در اطراف شهر سردشت در ربط نیز بر استعدادهای گردشگری این منطقه افزوده است. درخصوص محوطه باستانی تپه کشف‌شده در ربط سردشت متاسفانه تاکنون به‌دلیل اختصاص‌نیافتن بودجه مناسب، تحقیقات به اتمام نرسیده اما بر اساس یافته‌های باستان‌شناسان در تپه ربط تاکنون آثار ارزشمندی از تاریخ دیرین منطقه کشف شده است. این موقعیت می‌تواند برای توسعه گردشگری در منطقه بیش‌از گذشته اثر‌گذار باشد.
۱–- شهر سردشت در دوره جنگ عراق علیه ایران نیز بارها توسط ارتش بعث عراق مورد هجوم قرار گرفت و به‌عنوان نخستین شهری در جهان که مورد هجوم بمب‌های شیمایی قرار گرفته، خسارات سنگینی را متحمل شد. بر اثر بمباران شیمیایی شهر سردشت در سال۱۳۶۶تاکنون صد‌هانفر شهید و هزاران سردشتی مجروح شده‌اند. باوجود گذشت بیش از ۲۶سال از بمباران شیمیایی سردشت هنوز اثر بمب‌های شیمیایی بر تن و روان مردمان سختکوش این دیار جراحت وارد می‌کند.
هنوز صدهانفر از مردمان مجروح این دیار نتوانسته‌اند در سازمان‌های مربوطه به‌عنوان جانباز شیمیایی حقوق قانونی خود را دریافت کنند و از این‌نظر مردمان سردشت با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو هستند. آماده‌سازی شهر سردشت از نظر زیربناهای شهری متناسب با حضور صدهاجانباز که به گردوخاک نیز حساسیت دارند از جمله نیازمندی‌هایی است که مسوولان امر باید برای آن راهکاری بیابند. امروزه سردشت به‌عنوان شهر صلح در محافل فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. ثبت رسمی نام شهر سردشت به‌عنوان شهر صلح، یکی از مطالباتی است که مردم و فعالان فرهنگی این منطقه از مسوولان دارند.
۲ – سردشت با وجود برخورداری از فرصت‌های توسعه‌ای و وجود منابع و معادن فراوان و شمار بالای تحصیلکردگان جوان، وضعیت توسعه‌ای مناسبی ندارد. وضعیت شهر سردشت از نظر میزان باسوادی افراد لازم‌التعلیم به‌ویژه بانوان و روستاییان، میزان بیکاری، وجود کارگاه‌های صنعتی کوچک و بزرگ، کشاورزی و بهره‌وری از منابع آبی، دامداری، زنبورداری و شاخص‌هایی از این دست، چندان مطلوب نیست.
برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه مناطق مرزی کشور و از جمله شهر سردشت در یک‌سده پیش چندان با توفیق قرین نبوده است.
۳- سردشت شهری مرزی است. مرز می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای برای رونق اقتصادی سردشت ایفا کند. فعال‌شدن بازارچه »کیله« و برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه این بازارچه می‌تواند سهم زیادی در توسعه منطقه ایفا کند. اشتغال شمار قابل‌توجهی از مردم سردشت در مبادلات مرزی البته با مخاطراتی روبه‌رو است. مین‌های برجای‌مانده در منطقه، مشکلات کولبران و مخاطراتی از این‌دست هم نشانی از نبود برنامه‌ریزی جامع و مناسب برای توسعه سردشت و استفاده از ظرفیت‌های مرزنشینی است.
۴- البته مرزنشینی می‌تواند در کنار فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند هزینه‌ها یا تهدیدهایی را نیز متوجه اهالی کند. در سال‌های گذشته بر حجم مشکلات مردم سردشت به‌دلیل ورود پدیده تازه‌ای با نام موادمخدر صنعتی افزوده شده است.
تاسیس برخی کارگاه‌های تولید موادمخدر صنعتی از جمله »شیشه« در سردشت و به‌ویژه خانه‌باغ‌های این شهر موجب بروز نگرانی گسترده‌ای در میان اهالی شده است. مردمان سردشت اگر در دهه‌های گذشته به خود می‌بالیدند که شمار افراد معتاد در این شهر از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کند، در این روزها سخت نگران تولید شیشه در سردشت و گسترش استفاده از این ماده سمی در سطح شهر هستند.
تاکنون برای مقابله با این موج نگران‌کننده افراد و باندهای زیادی دستگیر و حتی حدود ۱۰نفر نیز به اعدام محکوم شده‌اند اما به‌نظر می‌رسد این امر نیز مانعی جدی برای شیوع این پدیده شوم ایجاد نکرده است. حتی گسترش تولید و استفاده از شیشه به شهرستان‌های اطراف چون پیرانشهر و بانه و مهاباد نیز وضعی هشدار‌دهنده به خود گرفته است. پولدارشدن برخی قاچاقچیان از قبل چنین وضعی و تغییر وضعیت منازل و خودروهای لوکس چنین افرادی، نشانی دیگر برای گسترش چنین فعالیت غیرانسانی و مخربی است.
گفته می‌شود بخش عمده‌ای از مواد موردنیاز تولید شیشه از طریق مرز اقلیم کردستان عراق و از طریق ترکیه به ایران وارد می‌شود و بخش کمی نیز از مواد مورد نیاز از طریق داروهای داخلی تامین می‌شود. بخشی از مواد فرآوری‌شده نیز دوباره به خارج از مرزها ارسال و بخشی دیگر روانه مصرف داخل کشور می‌شود. مقابله با چنین وضعیت خطیری ابعاد مختلفی باید داشته باشد.
در کنار گسترش مقابله نهادهای انتظامی با چنین وضعیتی، از سویی بازبینی برنامه‌های توسعه سردشت و توجه جدی دولت به وضعیت مرزها از جمله توسعه سردشت و مقابله با موج گسترده بیکاری می‌تواند به‌عنوان راهکاری کارشناسی و میان‌مدت مورد توجه قرار گیرد.
بی‌تفاوتی یا سکوت در برابر چنین وضعیتی نه به مصلحت مردم سردشت و نه به مصلحت کشور است. »شهر صلح« را از شر شیشه در امان نگه داریم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


6 − = چهار