جملاتی که آتش دعوایتان را شعله ور می کند

جملاتی که آتش دعوایتان را شعله ور می کند

گروه خانواده و سلامت: مهم نیست که چند سال از رابطه تان گذشته است و چقدر عمق رابطه تان صمیمی است،مهم آن است که با برخی از جملات حتی کلمات می توانید همسرتان را شیفته کنید و در مقابل با بعضی از حرف ها زندگیتان را به ویرانی بکشانید.
بعضی از زوجین بعد از چندین سال که از زندگی مشترکشان زیر یک سقف می گذرد اما همچنان سر کوچک ترین موضوعی نمی توانند به توافق برسند و با مطرح شدن هر چیز پیش پاافتاده ای کارشان به بحث و کشمکش و دلخوری و دعوا می کشد اما آیا تا به حال به علت آن فکر کرده اید ؟ چرا برخی از زوجین به راحتی بدون جنگ و دعوا حرفشان را به کرسی می نشانند اما برخی تصور می کنند که تنها با جنگ و دعوا می توانند به مقصد برسند ؟!برای آنکه بحث و گفتگوتان به دعوا کشیده نشود به شما توصیه میکنید که هرگز از این جملات استفاده نکنید چرا که تنها با گفتن این جملات مردتان را عصبانی می کنید و اتش دعوا را شعله ور تر….
تو هم دقیقا مثل پدرت رفتار می‌کنی
از خانواده همسرتان دل پری دارید و از رفتارهایشان بسیار گله مند هستید؟ باید بدانید که گفتن جمله: »تو هم دقیقا مثل اونا رفتار می‌کنی« به جای »اون« هر کسی را می‌توانید قرار دهید، نه تنها دردی از مشکلات شما را دوا نمی‌کند، بلکه حس بسیار بدی به همسرتان می‌دهد. مطمئنا همسرتان دوست ندارد همان گلایه‌هایی که همیشه از خانواده‌اش می‌‌کنید را در وجود خودش ببیند. یک نکته جالب در این مورد این است که مردان از اینکه با پدرشان مقایسه شوند، بیشتر از هر چیزی نفرت دارند. شاید شما بگویید که رفتارهای شوهرتان خیلی شبیه پدرش است ولی کمتر مردی می‌‌تواند چنین چیزی را بپذیرد که در حال تکرار اشتباهات پدرش است. مطمئنا اگر شما هم از کودکی همیشه از برخی رفتارهای پدرتان آزرده خاطر شدید و در هنگام دعوا چنین جمله‌ای را بشنوید، از کوره در می‌روید. آن هم در شرایطی که همیشه دوست داشتید از پدر خود چند قدم جلوتر باشید.
مرد باش
هیچ چیز به اندازه زیر سوال بردن مردانگی آقایان دردآور نیست. با گفتن این جمله شخصیت و غرور همسرتان را هدف قرار می دهید. زیر سوال بردن مردانگی همسرتان جبران ناپذیر است.این جمله نه تنها انگیزه ای در شوهرتان برای تغییر ایجاد نمی کند بلکه ممکن است باعث شود همسرتان حتی دیگر انگیزه ای برای حفظ نکات مثبت شخصیتشان هم نداشته باشند. همسرشما ممکن است هیچگاه این رفتار شما را فراموش نکند و روزی این جمله را تلافی کند.
چه‌کار می‌کنی؟
وقتی همسرتان روی مبل نشسته و با تلفن هوشمندش بازی می‌کند، ناخودآگاه این جمله را به زبان می‌آورید؟ می‌دانیم منظورتان از این کار تجسس کردن در کارهایش نیست اما جمله »چه کار می‌کنی؟« در ذهن همسرتان معنایی پیچیده‌تر از آنچه فکر می‌کنید، دارد.
او این جمله را این‌طور می‌شنود: »چه‌کار می‌کنی؟ باز مشغول بازی با موبایلت هستی و به جای اینکه با خانواده‌ات وقت بگذرانی مشغول بازی شده‌ای؟ چه‌کار می‌کنی؟ با غریبه‌ها تلگرام بازی می‌کنی و وارد روابطی شده‌ای که اگر من بو ببرم حسابت را می‌رسم؟ و…«
باورتان می‌شود که یک مرد می‌تواند از جمله ساده همراه با کنجکاوی شما چنین کابوس‌هایی را در ذهنش بسازد؟اما بهتر است باور کنید ساختار ذهن مردها به همین اندازه پیچیده و گاهی منفی‌نگر است پس کنجکاوی کوچک‌تان را کنترل کنید و با چنین جمله بی‌اهمیتی یک دعوای اساسی به پا نکنید.
تو همیشه …
هیچ‌وقت، تاکید می‌کنیم، هیچ‌وقت از جملات کلی برای محکوم کردن همسرتان استفاده نکنید.اگر می‌خواهید زندگی‌تان را حفظ کنید و تنش بیهوده به رابطه‌تان وارد نکنید باید پرونده رفتارهای قبلی‌ همسرتان را ببندید و به‌خاطر هر اشتباهی در زمان رخ دادن آن، نه در ماه‌ها و سال‌های بعد با همسرتان بحث کنید.گفتن جمله‌های کلی مثل »هیچ‌وقت« و »همیشه« به معنای این است که شما پرونده اشتباه‌های قبلی را نبسته اید، او را نبخشیده‌اید و از او می‌خواهید تاوان اشتباه‌های گذشته‌اش را دوباره پرداخت کند.
به همسرتان با رفتار درست نشان دهید وقتی به او می‌گویید بخشیده شده، واقعا پرونده اشتباهش را در ذهن خود بسته‌اید و هیچ‌وقت قرار نیست برای کاری که ادعا کرده‌اید فراموشش می‌کنید، او را دوباره بازخواست کنید.
حضور چهار مهاجم خطرناک
چهار عنصر مخرب در رابطه و گفتگو وجود دارد. اصولا این مهاجمان تخریبگر همسو با یکدیگر برای تخریب رابطه می تازند. این چهار مهاجم عبارتند از ایرادگیری، بی احترامی، حالت دفاعی و دیوار سنگی.
ایرادگیری از همدیگر
زوج ها در زندگی و رابطه با همسرشان می توانند از بعضی از رفتارهای او گلایه داشته باشند ولی ایرادگیری عاملی است مخرب که روی رابطه شان تاثیرات منفی زیادی می گذارد. البته توجه داشته باشید که گلایه با ایرادگیری متفاوت است. گلایه ابراز ناراحتی فرد از یک عمل خاص است.
مثلا: زنی که از خرید برمی گردد اگر بگوید: »من از این که تو کف آشپزخانه را تمیز نکردی ناراحت هستم.« از عملکرد همسرش گلایه کرده و به نحوه رفتار و عملکرد او انتقادی وارد کرده ولی اگر بگوید: »تو همیشه آدم بی مسئولیتی هستی و کارهایی که به تو می سپارم را انجام نمی دهی.« از همسرش ایراد گرفته و با مورد خطاب قرار دادن او، همسر را نشانه گرفته است. در ایرادگیری، کل شخصیت طرف مقابل زیر سوال می رود که سهم مهلکی برای ارتباط است.
»تنفر« و »طلاق« دو واژه ممنوعه
استفاده از دو کلمه »تنفر« و »طلاق« در حین دعوا جراحت سنگینی به قلب همسرتان وارد می‌کند. شاید ترجیح می‌دهید برای نشان دادن اهمیت مساله‌ای از کلمه تنفر استفاده کنید یا اینکه به این وسیله حرفتان را به کرسی بنشانید، اما این کلمه به مرور ناراحتی‌های زیادی برای طرف مقابل به وجود می‌آورد. کلمه»طلاق« یا گفتن این جمله که »ترکت می‌کنم« نیز آسیب‌های جبران ناپذیری به رابطه شما با همسرتان می‌زند. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تبیان، هرگز از این کلمه برای تهدید استفاده نکنید. حتی از به کار بردن آن در شوخی‌هایتان هم خودداری کنید.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱:۳۷ ب.ظ

دیدگاه


× هفت = 14