معاون محيط ‌زيست آذربايجان‌غربي:

جمعیت قابل توجهی از فلامینگوها به دریاچه ارومیه مهاجرت کردند

جمعیت قابل توجهی از فلامینگوها به دریاچه ارومیه مهاجرت کردند

گروه خبر:معاون محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون بررسی‌های میدانی اولیه حاکی است که جمعیت قابل توجهی فلامینگو در روزهای گذشته به دریاچه ارومیه و تالاب‌های واقع در حوزه اکولوژیک آن مهاجرت کرده‌اند.
حجت جباری ، با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه، ۱۲۷۱٫۷۷ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد است، اظهار داشت: این تراز نسبت به اول مهر سال گذشته ۴۷ سانتی‌متر افزایش و نسبت به سطح تراز سال گذشته در همین موقع نیز ۲۸ سانتی‌متر افزایش را داشته است.وی افزود: این در حالی است که نسبت به حداقل سطح تراز ثبت شده دریاچه ارومیه در یک مهر سال ۹۳ برابر با ۰۸/۱۲۷۰ بوده و در حدود یک متر و ۶۹ سانتیمتر افزایش ارتفاع سطح تراز دریاچه را شاهد هستیم.
معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: میزان حجم آب دریاچه در سال آبی جاری برابر ۴٫۸۴ میلیارد متر مکعب و میزان تغییرات نسبت به ابتدای سال آبی یعنی اول مهر سال گذشته ۱٫۴۱ میلیارد متر مکعب است.
وی بیان کرد: همه‌ساله با تغییر فصل هزاران پرنده از انواع گونه‌ها به دریاچه ارومیه و تالاب‌های واقع در حوزه اکولوژیک دریاچه ارومیه مهاجرت می‌کنند که از جمله مهمترین آنها می‌توان به فلامینگو اشاره کرد که هنوز سرشماری نشده اما آمار سال گذشته حاکی از جمعیت بیش از ۶۰ هزار قطعه یا این گونه در داخل پارک ملی دریاچه ارومیه است.
جباری با اشاره به اینکه در استان آذربایجان‌غربی ۳۰ تالاب دایمی و فصلی، لب شور یا شیرین، طبیعی و یا انسان‌ساخت وجود دارد افزود: از این میان ۱۳ تالاب دائمی و ۱۷ تالاب فصلی بوده و ۶ تالاب تحت عنوان چهار سایت رامسر و دو تالاب با عنوان منطقه شکار ممنوع ثبت شده است و علاوه بر این تالاب‌ها تعداد ۱۵ آب‌بند و ۲۰مورد سد در استان موجود بوده که هر ساله پذیرای گونه‌های متنوع پرندگان است.
وی اظهار کرد: بیش از ۱۲۰ گونه پرندگان خشک‌زی و آبزی در تالاب‌های استان آذربایجان‌غربی وجود دارند که گونه‌های شاخص آنها شامل فلامینگو، اردک سرسفید، اردک مرمری، تاجدار، سر حنایی و انواع مرغابی و غاز خاکستری است که تخم‌گذاری و جوجه‌آوری می‌کنند که از پستانداران موجود در تالاب‌ها می‌توان به گرگ، روباه، شغال و گراز اشاره کرد.
جباری گفت: هم‌اکنون بررسی‌های میدانی اولیه حاکی است که جمعیت قابل توجهی فلامینگو در روزهای گذشته به دریاچه ارومیه و تالاب‌های واقع در حوزه اکولوژیک آن مهاجرت کرده‌اند که برآورد دقیق جمعیت آنها در آینده انجام خواهد گرفت.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم،وی با اشاره به اینکه در بهمن ماه سال ۹۸ همزمان با کل کشور سرشماری پرندگان انجام گرفت افزود: در سال گذشته در حدود ۱۳۱ هزار قطعه از انواع پرندگان در تالاب‌های استان شمارش شد که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته در حدود ۱۹ درصد افزایش جمعیت پرندگان در تالاب‌ها وجود داشته است.
وی اظهار داشت: فلامنیگوها تا آذرماه در دریاچه ارومیه حضور دارندو پس از آن به علت کمبود غذا و زمستان های سرد به مناطق گرمسیر جنوب کشور مهاجرت می‌کنند.
وی ادامه داد: پارسال بین ۵۰ تا ۶۰ هزار فلامینگو به دریاچه ارومیه مهاجرت کردند که امسال نیز پیش‌بینی می‌شود به علت بارندگی‌های مطلوب، میزان مهاجرت به همین میزان باشد.
وی با بیان اینکه فلامینگوها به دلیل امن بودن زمین‌های باتلاقی بیشتر در این مکان‌ها تخم‌گذاری می‌کنند، اظهار داشت: غذای این پرنده از آرتمیا و حشرات ریز موجود در آب دریاچه ارومیه است و فلامینگوها به علت آبکش‌بودن شکل منقارشان می‌توانند به راحتی از حشرات ریز موجود در آب تغذیه کنند.
تالاب‌های »سولدوز« و »حسنلو« در شهرستان نقده، کانی‌برازان در مهاباد و پارک ملی دریاچه ارومیه مهمترین زیستگاه فلامینگوها در استان به شمار می‌رود.
فلامینگو سالی یک بار جفت‌گیری می‌کند و لانه‌ای گلی برای تخم‌گذاری می‌سازد؛ بیشتر فلامینگوهای ماده یک تخم در سوراخ لانه می‌گذارند و نر و ماده هر ۲ به نوبت روی تخم می‌خوابند.
فلامینگوها در پاییز از عرض‌های جغرافیایی شمالی از جمله سیبری به عرض‌های جنوبی مهاجرت کرده و در مناطق مساعد به زمستان گذرانی اقدام می‌کنند؛ آذربایجان‌غربی و تالاب‌های آن که در کریدور مهاجرتی پرندگان واقع شده، بهترین مکان برای زمستان‌گذرانی این پرندگان است.
فلامینگوها از ۹۰ سانتی‌متر تا یک و نیم متر بلندی دارند و به صورت دسته‌جمعی و در دسته‌های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می‌کنند.
آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


− هشت = 1