جزئیات پرونده حادثه در مهاباد

جزئیات پرونده حادثه در مهاباد

سید هادی کسایی زاده
گروه گزارش:یک حادثه در هتل تارای مهاباد موتور شایعه پراکنی و موج سواری رسانه های بیگانه و کاربران حقوق بگیر عربستان و آمریکا را در فضای مجازی روشن کرد.
اما موج رسانه ای با ?? مجروح به پایان رسید. بر اساس این گزارش، Lفریناز خسروانی» کارمند هتل تارا در مهاباد از پنجره اتاق طبقه چهارم هتل سقوط می‌کند و جان می‌سپارد. تمام حادثه همین بود اما تا چندین ساعت هیچ مقام رسمی در مورد حادثه اطلاع رسانی نکرد و فضای مجازی آرام آرام حادثه را با نگاه خود پوشش داد.
پس از چند روز اخبار به نحوی منتشر شد که اصل ماجرا به قول ضرب المثل ایرانی یک کلاغ چهل کلاغ شد و برخی رسانه های فارسی زبان در فضای مجازی اعلام کردند که این خانم در حین فرار از دست یک مامور دولتی که نظر سوئی به او داشته است، سقوط کرده و جان خود را از دست داده است. رفته رفته متهم ماجرا به دو نفر افزایش یافت و بحث تجاوز به این واقعه افزوده شد.پس از گذشت ۴ روز فشار فضای مجازی موجب تجمع گروهی از مردم شریف مهاباد مقابل هتل تارا شد که متاسفانه تعدادی از فرصت طلبان یا همان جو زدگان فضای مجازی بخشی از هتل را به آتش کشیدند و این همان خوراک رسانه ای بود تا رسانه های خارجی روی آن مانور کنند.
* فرد مضنون مامور دولتی نبوده است
اخبار ضد و نقیض ادامه داشت تا اینکه معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد: شخصی که متهم احتمالی است، فردی است مربوط به بخش خصوصی و هیچ ارتباطی با نهادهای دولتی و امنیتی ندارد؛ این شخص به عنوان مشاور در هتل مستقر شده بود که در خصوص ارتقای درجه هتل به مسئولان هتل کمک کند. علیرضا رادفر اعلام کرد:» ??اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در هتل تارای مهاباد یک خانمی به‌دلیل مسائل عاطفی و خانوادگی از طبقه ۴ سقوط می‌کند که منجر به مرگ وی می‌شود.
این خانم بر اثر یک حادثه از بالکن طبقه ۴هتل سقوط و فوت کرده که فرد مظنونی که در این ماجرا بازداشت شده برخلاف اعلام رسانه‌های بیگانه اصلا ربطی به نیروهای دولتی نداشته است. مردم مهاباد هم بدانند که متهم احتمالی، دستگیر شده و استانداری و قوه قضاییه به جد پیگیر این قضیه هستند.«
* نام متهم “س.م.ه” و کارمند شرکت تلاشگران اندیشه در تهران است
»جعفر کتانی« فرماندار مهاباد هم اعلام کرد: »متهم پرونده حادثه هتل تارا شهرستان مهاباد که منجر به مرگ یکی از کارمندان بانو این هتل شد به هیچ یک از نهادهای امنیتی و انتظامی کشور وابستگی ندارد. این متهم که در بازداشت به سر می برد با نام مخفف »س.م.ه« کارمند شرکت تلاشگران اندیشه در تهران است.« وی گفت: »پرونده در دادگستری شهر مهاباد به یک قاضی قابل اعتماد و سختگیر واگذار شده و بنده در تماس‌ها و دیدارهایی که با دادستان شهرستان مهاباد و قاضی این پرونده داشتم تأکید کرده‌ام هرچه زو‌تر قضایای این پرونده معلوم شود.«
*۲۵ مجروح در حادثه مهاباد
نکته قابل تامل این است که در فضای مجازی در میان کاربرانی که بیشترین پست ها و کامنت ها و اخبار را اشاعه می دادند بیشترین سهم برای کاربران عربستان سعودی و سازمان منافقین بود. همچنین دعوت از جوانان برای تجمع در مقابل هتل و تخریب ساختمان ۲۵ مجروح در بر داشت که ۷ نفر از آنها افراد نیروی انتظامی بودند.
* هیچگونه تعرضی به دختر فوت شده انجام نشده است
هرچند در فضای مجازی تاکید بر تعرض به دختر جوان بیشتر به چشم می خورد اما با حضور خانواده مرحومه و براساس معاینات پزشکی قانونی مشخص شد هیچ تعرضی به این مرحومه صورت نگرفته و اخبار منتشر شده ساخته و پرداخته رسانه‌های ضدانقلاب بوده است.
*فریبا خسروانی تعادل خود را از دست داده و پرتاب شده است
خبرگزاری صدا و سیما هم بلافاصله اعلام کرد: »حادثه مهاباد زمانی رخ داده که یکی از کارکنان دختر هتل هنگامی که برای جلوگیری از شایعات و شک همکارانش قصد داشته از در پشتی یکی از اتاق‌ها خارج شود، تعادل خود را از دست داده و سقوط کرده و جانش را از دست داده است.«
*ورود یک سفیر به ماجرا و ۱۲ میلیون توئیت برای یک خبر
نکته قابل تامل در این میان فضا سازی رسانه ای کلیدواژه های این حادثه است. به نحوی که با جستجویی کوتاه از طریق کلید واژه های مهاباد؛ بالاحواز؛ وتنتفض؛ تلتحق و کردستان در صفحات اجتماعی توئیتر و فیس بوک تنها ? درصد اخبار از ایران منتشر شده و بیشتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بوده است.ماجرا به نحوی پیش رفت که حتی »یوهانس دوما« سفیر هلند در ایران هم کامنت گذاشت که با واکنش کاربران ایرانی مواجه شد. اما ۱۲ میلیون توئیت برای یک روز آن هم برای یک خبر قابل تامل است.
*معاون نیروی انتظامی: پای نیروی امنیتی در میان نیست
پس از گذشت چند روز از حادثه سردار منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی با اشاره به ماجرای مهاباد گفت: پس از وقوع این حادثه، شبکه‌های معاند تلاش کردند با غلو کردن، جوّی امنیتی را در این شهر حاکم کنند که خوشبختانه با حضور به‌موقع مأموران انتظامی استان و خویشتنداری پرسنل، جوّ آرامی در شهر حاکم است.
وی با بیان اینکه طی این ماجرا تعدادی از افراد مجروح شدند و به‌صورت سرپایی درمان شدند، گفت: »خوشبختانه این ماجرا هیچ کشته‌ای نداشته و جوسازی‌های اخیر انجام شده در خصوص کشته شدن تعدادی از افراد بعد از این ماجرا صحت ندارد.«
منتظرالمهدی با تکذیب ادعای برخی شبکه‌های معاند مبنی بر دست داشتن یک مأمور امنیتی یا انتظامی در ماجرای فوت دختر جوان گفت: در این پرونده هیچ ردپایی از مظنون امنیتی موجود نیست و مظنون اصلی که یکی از اهالی همین استان بوده دستگیر و تحویل مقام قضایی شده است که به جرم خود نیز معترف است. البته تعدادی به‌عنوان مظنون دستگیر شده‌اند و این اتفاق در حالی رخ داد که مردم و اهالی آن منطقه به هتل و رئیس آن معترض بودند.»وی در تشریح علت وقوع حادثه گفت: این Lاتفاق در حالی رخ داد که خانم جوان فوت‌شده از اطلاع یافتن خانواده خود و رئیس هتل محل کارش از موضوع مطلع شد و قصد داشت از بالکن اتاق به بالکن دیگری برود که متأسفانه سقوط کرد و جان باخت.«اگر مسئولان استان و کشور رصد رسانه ای در فضای مجازی را در دستور کار خود داشته باشند قطعا می توانند به موقع و سریعتر وارد شده و به شایعات پایان دهند تا شاهد تخریب یا مجروح شدن افراد آن هم تنها به دلیل یک شایعه در فضای مجازی نباشیم. هرچند این حادثه و تجمع کشته ای در بر نداشت اما می تواند هشداری باشد تا شورای اجتماعی کشور دستورالعمل رصد رسانه ها در فضای مجازی و کنترل فضای اجتماعی در فضاهای مجازی را بعنوان تکلیف و وظیفه ابلاغ کند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


+ 2 = شش