- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

جای خالی مسائل ملی، فرهنگی و تاریخی در زیباسازی شهری و پل‌های ارومیه

Posted By admin On مرداد ۶, ۱۳۹۳ @ ۵:۳۲ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

گروه تحلیل: شهر و زیباسازی کلماتی آشنا اما چقدر غریب برای ما، آیا شهر تنها مکانی برای زندگی انسان‌ها به صورت متمرکز نمایان است؟ آیا گذرگاه‌ها (تقاطع، پل، خیابان، کوچه و…) تنها برای تردد انسان‌هاست؟ آیا باید از هر فضای خالی در شهر برای پیام رسانی استفاده کرد؟ و…
آنچه پروسه های زیباسازی را در شهر ما با مشکل روبرو کرده فرایندهای خاص زمانی با اعمال دریافت‌های منفرد از معنای لغوی زیباسازی آن هم به صورت کاملاً غیرعلمی و اشتباه بدون داشتن برنامه ای واحد، مدون و کارشناسانه در طول زمان بوده است.
واقعاً سنگ فرش کردن پیاده روها، رنگ آمیزی جدول‌های شهری، آویزان نمودن چراغ‌های رنگارنگ، نصب تعدادی المان شهری و یا بهسازی تقاطع‌ها تنها اجزای زیباسازی شهری هستند؟نمی‌خواهیم منکر زحمات شهرداری عزیز بشویم اما مشکل واقعاً اساسی است.
به عنوان مثال پل‌های شهر ارومیه با سرعت در حال زیادشدن هستند اما هدف ما از ساختن آن‌ها به صورت تکثیری بدون در نظر گرفتن سایر مسائل فرهنگی، ملی و تاریخی است! هدف فقط برایمان کار ضربتی می‌باشد! اینجا همان جایی می‌باشد که باید خیلی ظریف تر باید به مسئله نگاه کنیم.در مسیر خیابان آب شهر عزیزمان ارومیه سه تقاطع غیر هم سطح قرار گرفته است با کمی دقت در عکس‌ها متوجه خواهیم شد که چقدر در این حوزه کم کاری کرده‌ایم.شهر تاریخی و زیبای ارومیه باید بتواند با پیشرفت‌های اقتصادی با توازن استفاده از جلوه های ویژه فرهنگی، تاریخی و ملی تداعی گر شناسنامه این خطه غیور مردان آذربایجان باشد. باید شهر زیبای ارومیه بتواند ساکنان و میهمانانش را از فضای صرفا حضور به رسیدن برای درک احساس لذت و خاطره سوق بدهد که بتوانند از هر فرصتی برای ارتباط با شهر استفاده کنند.
از مسیر تقاطع‌های شهر ارومیه وقتی در حال گذر هستیم متوجه می‌شویم فضای زیر تقاطع‌های غیر هم سطح چه زیبا در حال تبدیل شدن برای پارکینگ ماشین‌ها می‌باشد!
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از اروم نیوز مدت‌ها ساکنان شهر ارومیه منتظر این تقاطع‌های بودند تا جلوه شهرشان تغییر کند آیا تذهیب‌ها می توانند نمادهای این شهر را نشان بدهند در عجبم هستم بر پایه های ستونی پل‌ها نمی‌توان نمادهای این شهر را به سبک نوین تداعی کرد چرا همیشه در صحبت‌هایمان ارومیه را با باغ‌های سرسبز سیب و انگور معرفی می‌کنیم، چرا همیشه یک پای تبلیغات انتخاباتی دریاچه ارومیه است، چرا شهر ارومیه را با نقل و بیدمشک می‌شناسیم در کدام جای این پل‌های شهری نمادی بومی نمایان است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%ac%d8%a7%d9%8a-%d8%ae%d8%a7%d9%84%d9%8a-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a6%d9%84-%d9%85%d9%84%d9%8a%d8%8c-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%d9%8a-%d9%88-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d9%8a%d8%ae%d9%8a-%d8%af%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.