- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

جای خالی مرغ و تخم‌مرغ در سبد کالای ارومیه

Posted By admin On بهمن ۱۶, ۱۳۹۲ @ ۶:۲۵ ق.ظ In اجتماعی,ارومیه | No Comments

منیره وطنی
گروه گزارش: با آغاز توزیع سبدهای کالایی در میان مردم، روند دریافت این سبدها در آذربایجان غربی حواشی پر سر و صدایی به همراه داشت که داد برخی از شهروندان را درآورد.
در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دولت در اقدامی نه چندان دور از انتظار، مردم را به یاد سال‌های گذشته به صفوف طولانی کشاند تا با توزیع سبدهای کالایی در میان آن‌ها هدیه‌ای به آن‌ها داده باشد و باری از دوش آن‌ها بردارد اما این اقدام ظاهرا آن طور که دولت پیش‌بینی کرده بود در آذربایجان_غربی به اجرا در نیامد.
با آغاز توزیع سبد کالا در میان مردم حاشیه‌های بسیاری در جامعه به وجود آمده است؛ برخی‌ها از عدم شمول خود در لیست دریافت کنندگان این سبد می‌نالند و این غربالگری دولت را اقدامی غیر منطقی و حساب‌نشده می‌خوانند و عده‌ای نیز از کیفیت اقلام سبد کالایی ابراز گلایه‌مندی می‌کنند.
از آن گذشته به دنبال اعلام خبر توزیع کالا از طریق رسانه‌های جمعی و آغاز توزیع آن، شاهد سرازیر شدن سیل خروشانی از مردم به سمت فروشگاه‌های عرضه این محصولات بودیم.
گذری در سطح شهر ارومیه زدیم و صحنه‌هایی دیدیم که چندان باب میل حداقل ما خبرنگاران نبود؛ تشکیل صفوف طولانی از مردمی که برای دریافت سبد کالا در سوز سرمای زیر صفر درجه‌ای ارومیه، نگاه‌های تیز رهگذران را به جان خریده بودند؛ غرورشان را زیر پا گذاشته بودند تا شاید سبدی که ماه‌ها برای دریافت آن لحظه‌شماری می‌کردند دریافت کنند.
ساعاتی که در این صفوف و در کنار همهمه مردم و در انتظار دریافت سبد کالایی سپری می‌شود از یک سو و سوز سرما از سوی دیگر سبب بروز تنش‌هایی نیز در میان مردم می‌شود و این گونه می‌شود که خاطره‌ای نه چندان خوشایند از نخستین تدبیر دولت تدبیر و امید در اذهان نقش می‌بندد.
دولت از ماه‌ها قبل برای توزیع این سبد برنامه‌ریزی کرده بود و این مسئله نمی‌تواند قابل پذیرش باشد که چگونه نباید زوایای تحویل این سبد کالایی، غربالگری مردم در تقسیم‌بندی به مشمولان و عدم مشمولان این سبد، فروشگاه‌های عرضه‌ای که مردم برای دریافت سبدهای کالا ناچار به گذراندن ساعاتی سرد در کنار خیابان‌ها و در برابر دید عموم مردم نباشند و هزاران حواشی دیگر مورد توجه قرار نگیرد.
اگر امروز انقلاب اسلامی با وجود تحریم‌های مختلف پا بر جا مانده است، به سبب مقاومت‌ها و ایستادگی‌های مردان و زنان انقلابی آن بوده است اما آیا به راستی زمان آن نرسیده است که دولتی‌ها بیش‌تر در تصمیمات خود دقت کنند و کار را به جایی نکشانند که کاسه صبر ملت را لبریز کنند؟
به هر حال قدر مسلم، حسن نیت دولت از این اقدام بوده است اما به هر حال این اقدام دولت نیز حواشی خود را داشت و به نظر می‌رسد نتوانست خاطره دریافت هدیه از دولت را در اذهان بر جای گذارد و بیش از آنکه بتواند در این زمینه راهگشا باشد، به دلیل سوء تدبیرهای لازم در اجرای آن شکاف بین فقیر و غنی را در جامعه نمایان‌تر ساخت و شأن و منزلت برخی از افراد را در کنار این صفوف زیر سوال برد؛ به طوری که دیده شد کسانی که وقتی در لابه لای اعصاب‌های خسته جمعیت منتظر، گرفتار بگو مگوهای خیابانی شدند، ترجیح دادند برای حفظ کرامت خود تنها صحنه را ترک کنند، عده‌ای هم که برای فرار از لنز دوربین‌ها ترجیح می‌دادند پشت به خبرنگاران بایستند و حاضر به مصاحبه نیز نمی‌شدند.
*اقدام جالب و قابل تأمل دولت در تفکیک کارگران به فقیر و غنی در دریافت سبد کالا
م. محمدی یکی از شهروندان ارومیه با گلایه از حذف کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی از دریافت سبد کالا، گفت: اکنون خط فقر به ۲ میلیون تومان رسیده است و دیگر تفکیک کارگر فقیر و غنی منصفانه نیست.
وی ادامه داد: دولت اگر اعتبار کافی برای اجرای درست این طرح را نداشت، بهتر بود از همان ابتدا فکر دیگری به حال مردم می‌کرد.
این شهروند ۵۰ ساله ضمن ابراز نارضایتی از این موضوع، گفت: دولت باید هر چه سریع‌تر در تصمیم خود مبنی بر حذف کارگران از لیست مشمولان دریافت سبد کالا تجدید نظر کرده و عدالت را سرلوحه خود قرار دهد.
وی اظهار داشت: چرا باید کارگری با پنج سال سابقه کار و دریافت ماهانه ۶۰۰ هزار تومان از حق دریافت این سبد محروم شود؟ در حالی که این میزان دریافتی واقعا نمی‌تواند کفاف زندگی او را در شرایط کنونی جامعه را داشته باشد.
محمدی تصریح کرد: دولت با این اقدام خود موجی از بی‌عدالتی را در کشور به راه انداخته است و این منصفانه نیست کسانی که باید در رده‌های نخست دریافت این سبد حمایتی باشند جایی در این لیست نداشته باشند.
*توزیع برنج هندی فاقد استاندارد سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت
ش.حسینی در حالی که با زحمت فراوان موفق به دریافت سبد ناقص کالایی خود شده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه گفت: دولت با توزیع برنج هندی در میان مردم نشان می‌دهد که بیش از آنکه به فکر سلامت جامعه باشد، به فکر سیر کردن شکم‌هاست.
وی که یکی از کارکنان مراکز بهداشتی درمانی ارومیه است، ادامه داد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت خود این برنج را آلوده اعلام کرده است و این اقدام دولت در توزیع برنج بی‌کیفیت و فاقد استانداردهای لازم در میان اقشار به اصلاح کم‌درآمد جامعه نمی‌تواند تصویر خوبی از عملکرد دولت را در اذهان مجسم کند.
خانم حسینی با اشاره به پایین بودن سطح کیفیت محصولات ارائه شده در این سبد، تصریح کرد: کالاهای دریافتی از کیفیت لازم برخوردار نبوده و می‌توان بعضا در سلامت آنها مشکوک بود.
وی با اشاره به تأکیدات مکرر صدا و سیما و دولتمردان مبنی بر استفاده از کالاها و تولیدات داخلی، گفت: دولت چگونه انتظار دارد مردم راغب کالاهای با کیفیت خارجی نروند، حال آنکه خود آنها مروج استفاده از کالاهای بی‌کیفیت خارجی در جامعه شده‌اند؟
وی ضمن ابراز نارضایتی از این اقدام دولت گفت: دولتمردان باید حسن نیت خود را در قبال مردم، حمایت از تولیدات داخلی و توجه بر سلامت جسمی و البته روانی مردم را در عمل اثبات کنند و الا مردم دیگر به شنیده‌ها کفایت نمی‌کنند.
این شهروند که خود را مادر دو فرزند در سنین رشد مطرح کرد، با اشاره به عدم تمهیدات لازم در توزیع مناسب این سبدهای کالایی و در نتیجه تشکیل شدن صفوف طولانی از مردم در خیابان‌ها برای دریافت این اقلام کالایی، ادامه داد: به نظر من این اقدام دولت در توزیع سبد کالا، خود به نوعی تفکیک جامعه محرومان از اغنیا شده و وقتی ما در کنار صف‌های طولانی سبد کالا در گوشه خیابان ساعت‌ها می‌ایستیم احساس حقارت بیش‌تری در میان دیگر اقشار جامعه می‌کنیم؛ به طوری که فرزند ۱۵ ساله من حاضربه همراهی من در این صف توزیع سبد کالایی نشد و آن را به نوعی خدشه‌دار شدن شأن اجتماعی خود را زیر سئوال در میان دیگر شهروندان دانست.
*جای خالی مرغ در روز نخست و تخم‌مرغ در دومین روز از توزیع سبد کالا در ارومیه
الف. مجیدی که موفق به دریافت سبد کالای خود شده بود، با توجه به عجله‌ای که برای ترک محل داشت، گفت: پس از حدود سه ساعت معطلی در صف دریافت سبد کالا، بالاخره موفق شدم سبد کالای خود را دریافت کنم.
وی در کمال نارضایتی و به لحن مزاح، ادامه داد: قرار بود مرغ و تخم‌مرغ نیز در میان این سبد به مردم عرضه شود ولی اینجا که خبری از مرغ و تخمش نیست!
*کشاندن مردم به صفوف طولانی سبد کالا اقدامی که می‌تواند بازتاب بین‌المللی خوبی نداشته باشد
م. شهباز یکی از رهگذرانی است که شاهد ازدحام مردم در کنار صف‌های طولانی دریافت سبد کالا است؛ وی که ظاهرا از طبقات متوسط به بالای جامعه به نظر می‌رسید، با مشاهده این صحنه و همهمه و حواشی این صفوف، گفت: به نظر من تکریم انسان‌ها و حفاظت از شأن و منزلت اجتماعی همه اقشار جامعه و به ویژه اقشار آسیب‌پذیر می‌تواند مهم‌ترین وظیفه دولت در حمایت از آنها باشد.
وی ادامه داد: دیدن این صحنه‌ها که تجربه آن یقینا برای افرادی که درون این صفوف طولانی هم ایستاده‌اند خالی از رنج و عذاب نیست، برای ناظران بیرونی نیز تصویر خوشایندی ندارد.
آقای شهباز با تأکید بر اینکه دولت باید در اقدامات خود همواره تدبیر را سرلوحه اقدامات خود داشته باشد گفت: این انتظار از دولتی که خود را با این نام در میان مردم شناسانده، بیش‌تر است و می‌تواند پیام‌هایی از بی‌تدبیری دولت را به جوامع بین‌المللی و ناظران بیرونی مخابره کند.
وی ادامه داد: دیگر پس از گذشت سی و پنج سال از پیروزی انقلاب، جایی برای آزمون و خطا در اجرای این قبیل مسائل در جامعه وجود ندارد و دولت باید از ابتدای کار حساب همه جای کار را بکند و با اقدامات خود آبروی ملت ایران را چه در میان دیگر هموطنان خود و چه آبروی کل ملت را در برابر انظار بین‌المللی حفظ کند.
این شهروند ارومیه‌ای با اشاره به اوضاع کنونی کشور در زمینه مذاکرات هسته‌ای و حساسیت بیش از پیش اعمال و رفتارهای دولت، تصریح کرد: دولت با برداشتن تنها یک گام نادرست خود بهانه به دست دشمن می‌دهد و وقتی خود مردم را از درون خانه‌های خود برای هجوم به صفوف دریافت مرغ و تخم‌مرغ به خیابان‌ها می‌کشاند، در اصل فضا را برای مخابره اوضاع فلاکت‌بار ایرانی‌ها در قالب تصویر و فیلم به برخی سودجویان می‌دهد و دنیا به عینه می‌بیند که تحریم‌ها چندان هم در اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم در رفع نیازهای ضروری آنها نیز بی‌تأثیر نبوده است.
وی بر لزوم اتخاذ تدابیر اساسی در اجرایی کردن ایده‌های مسئولان تأکید کرد و گفت: بهتر است دیگر به سمتی حرکت کنیم که کارها را یک بار و آن هم به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و خود با اعمال و رفتارهای نسنجیده خود، فضا را برای جولان دشمنان نظام در اعلام بی‌کفایتی برخی مسئولان اجرایی کشور در اداره امور به دست آنها ندهیم.
*مردم نگران جا ماندن خود از سبدهای حمایتی نباشند
نماینده مردم تکاب، میاندوآب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از این اقدام دولت در توزیع سبد کالا به برخی از افراد پردرآمد و در مقابل عدم تحویل آنها به برخی از اقشار کم‌درآمدتر، گفت: کمیسیون تلفیق سال گذشته مبلغی را به صورت عیدانه به حساب‌های اقشار مختلف جامعه واریز کرد و می‌توانست با دسترسی به اطلاعات این افراد، سبد کالایی را به مشمولان واقعی پرداخت کند.
مهدی عیسی‌زاده با اشاره به ایجاد موجی از نارضایتی در میان کارگران تأمین اجتماعی، ضمن انتقاد مجدد از عدم شمول این افراد از دریافت سبد کالایی، گفت:بیش‌تر این افراد از تمکن مالی بالایی برخوردار نیستند و به نظر می‌رسید بهتر بود مشمول دریافت این سبدهای کالایی قرار می‌گرفتند.
وی در ادامه بر لزوم حفظ آرامش در دریافت این سبدهای کالایی تأکید کرد و گفت: مهلت عرضه سبد کالا قابل تمدید است و مشمولان دریافت این سبد می‌توانند با آرامش خاطر بیش‌تری نسبت به دریافت سبدهای کالایی خود اقدام کرده و زمان خود را در صفوف طولانی از دست ندهند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%ac%d8%a7%d9%8a-%d8%ae%d8%a7%d9%84%d9%8a-%d9%85%d8%b1%d8%ba-%d9%88-%d8%aa%d8%ae%d9%85%e2%80%8c%d9%85%d8%b1%d8%ba-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a8%d8%af-%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%8a-%d8%a7%d8%b1%d9%88/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.