جایگاه و تأثیر ماهواره درتغییرالگوی اقتصادی جامعه

جایگاه و تأثیر ماهواره درتغییرالگوی اقتصادی جامعه

گروه اقتصادی:بدون شک تأثیرات زیانبار ماهواره بر اجتماع،فرهنگ و اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست اما با این وجود باز هم نیاز به تکرار مداوم این تأثیرات در جامعه به وضوح دیده می شود. گرچه بارها و بارها در مجلات، نشریات، تلویزیون،نشست ها و سایتهای گونان در رابطه با مضرات و آسیبهایی که ماهواره بر خانواده و جامعه دارد سخن گفته شده است اما هر چه از مضرات این وسیله خطرناک گفته شود باز هم کم است و نیاز به تکرار مداوم آن در جامعه به وضوح دیده می شود اما کو گوش شنوا و چشم بینا!
با گذری در فضای مجازی می توان از اسامی و القابی که به ماهواره داده اند به آثار زیانبار این وسیله پی برد مثلا ماهواره را به موریانه ای که بنیان خانواده را سست می کند یا ماهواره را به آتش درون خانه تشبیه کرده اند یا مضرات ماهواره را به مضرات استفاده از مواد مخدر یا غذای مسموم تشبیه کرده اند و هزاران هزار تشبیه دیگر از این وسیله خانمان برانداز.
سست شدن بنیان خانواده، افزایش آمار دختران فراری، بدحجابی و زنان خیابانی، تأثیر منفی بر روابط بین افراد، اختلاف خانوادگی و شکستن حریم های خانواده ،ترویج هوس خواهی و تنوع طلبی نمونه هایی از ضربه هایی هستند که ماهواره بر اجتماع، فرهنگ و زندگی مردم وارد می کند، علاوه بر اینها آثار زیانبار این وسیله بر اقتصاد نیز قابل اغماض نیست.
به نظر می رسد بسیاری از رفتارهای اقتصادی ما و کودکان مان به عنوان آینده سازان این مرز و بوم تحت تاثیر ارتباط با رسانه ها است بنایراین درک جایگاه و اهمیت تاثیر برنامه های پخش شده از رسانه ها در بروز رفتارهای مخصوصاً اقتصادی باعث می شود، تا در استفاده از این برنامه ها نهایت دقت خود را بکار بندیم.
این بررسی با دیدی انتقادی به آثار زیانبار ماهواره در چرخه اقتصادی کشور صورت گرفته است نتایج این بررسی برای کشور ما زمانی حساس تر می شود که ببینیم گاها نیازها و خواسته هایی در زنان ایجاد می شود که رفع آنها گاهی چرخ های اقتصادی دول بیگانه را می چرخاند.دشمن سعی دارد در برنامه ها و سریالهایی که از شبکه های ماهواره ای پخش می کند مصرف گرایی و حرکت به سوی تجمل گرایی و دوری از قناعت را در خانواده های ایرانی تزریق کند.
در زنان با الگوگیری از سریالهای ماهواره خواسته هایی ایجاد می شود که مرد خانه برای برآورده کردن آنها تحت فشار قرار می گیرد و چنانچه نتواند این خواسته ها را برآورده کند بنیان خانواده از روال طبیعی خود خارج می شود و خود این امر به نوبه خود آسیبهای خود را بر خانواده وارد می کند که طلاق و خیانت به همسر و دوستی با جنس مخالف نمونه های از این آسیبها هستند.
اقتصاد مقاومتی راهبردی است مهم که توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده و هدف آن، نیل به توسعه با استفاده از تمام توان داخلی و مقاومت در مقابل تحریم ها با ایجاد کمترین بحران، آن هم در شرایطی که صادرات و واردات به راحتی میسر نیست می باشد. اتخاذ این شیوه به خودی خود بسیار دشوار به نظر می رسد به خصوص آنکه تحقق آن تا حد بسیار زیادی وابسته به همراهی مردم و متاثر از سبک زندگی است.
از طرفی طی سال های اخیر و با همه گیر شدن استفاده از شبکه های ماهواره ای- علی رغم منع قانونی – و مهمتر از آن، کم توجهی رسانه های داخلی به خصوص رسانه ملی به تبیین و نهادینه ساختن سبک زندگی مطلوب ایرانی- اسلامی در کنار خنثی نمودن اثرات گسترده آن شبکه ها، سبک زندگی مردم جامعه به شدت تحت تاثیر این مولفه ها قرار گرفته و به نظر می رسد همین امر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را با چالشی جدی مواجه ساخته و عملا دولت را با مشکلاتی اساسی مواجه سازد.
*در دامه چند نمونه از راهکارهایی که در زمینه کمرنگ کردن آثار زیانبار ماهواره می تواند بکار گرفته شود اشاره می شود:
۱- تقویت فرهنگ خودی و نشان دادن ارزش های بالای آن به سطوح پایین جامعه، دفاع از ارزش های ملی، ارتقاء سطح آگاهی افراد، ترویج زندگی معنوی وتقوا، ترویج الگوهای رفتاری صحیح در خانواده و جامعه.
۲- حرکت مقابله ای صدا و سیما برای ساختن و بازنمایی مجدد ارزش های جامعه و صیانت از حریم خانواده به منظور مقابله با اثرات منفی فیلم های مناسب ماهواره ای.
۳-حرکت آگاهانه و صحیح مدیران فرهنگی جامعه برای کاهش اثرات منفی برنامه های ماهواره.
۴- وظیفهْ اصلی مسئولان فرهنگی، ایمن سازی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان در برابر هجــوم بیگانگــان و افزایــش قدرت مقــاومت آنان است . ایمــن سازی نیـز با بـرنامه ریزی های اساسی برای گسترش شناخت معارف الهی و باورهای اعتقادی و مذهبی در جامعه میسر است که می تواند با گذشت زمان، افراد جامعه را به خود آگاهی و خود باوری برساند. به عبارت دیگر باید جوانان عزیز را به گونه ای تربیت کرد که آگاهانه و با اختیار کامل از گناه دوری کنند تا بتوانند از ماهواره به عنوان برنامه تکمیلی بهره مند شوند.
۵- تبیین صحیح پیامدهای منفی ماهواره برای جوانان و والدین آن ها با بهره مندی از مطبوعات، رسانه ها و انجمن اولیا و مربیان مدرسه.
۶- بی شک محـدود آفرینی در استفاده از برنامه های ماهواره بدون جایگزین کردن برنامه های سازنده و مورد علاقه جوانان در رسانه های ملی به نتیجه نخواهد رسید.
بنابراین گسترش شبکه های رادیویی و تلویزیونی و توسعه برنامه های گوناگون، باید جزو برنامه های اساسی دولت مردان، به ویژه مسئولان صدا و سیما قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


6 − = هیچ