جانی که به لب می‌رسد از ساخت و سازها

جانی که به لب می‌رسد از ساخت و سازها

گروه اقتصادی: نیاز به مسکن آن هم در جامعه جوان و رو به رشدی همچون ایران بی_شک جزو مهم‌ترین مسائل به شمار می‌رود. رشد نیاز به مسکن و ساخت سازها طی چند سال اخیر در ارومیه باعث شده تا هر کسی که اندک سرمایه ای فراهم می‌کند، نگاه ویژه ای هم به آشفته بازار مسکن بکند.
نا آشنایی سازنده به قوانین ساخت و ساز و کم_کاری پیمانکاران به ویژه در مناطق پر تراکم شهر باعث شده است که مردم دل خوشی از این روند احداث ساختمان‌ها نداشته باشند. حصار کشی پیاده روها، ریختن مصالح به خیابان و بستن راه بر اهالی محل، پر کردن جوی‌ها و ایجاد گند آب‌ها در گوشه و کنار معابر و گاها سرازیر شدن آب به حیاط و منزل در هنگام بارندگی تنها تعدادی از کارهای است که در اثر ناآگاهی و گاها به صورت تعامدی از سوی این افراد صورت می‌گیرد.
سد معبر عنوان قانونی است که برای این قبیل اعمال در نظر گرفته شده است و حتی قانون گذار جرایم و محکومیت‌های را نیز برای کسانی که آن را مرتکب می‌شوند در نظر گرفته است. البته در بخش ساختمان این عناوین و قوانین دچار کم_لطفی از دو طرف شهرداری و مجری قرار می‌گیرد. در این بخش زمانی که شکایتی به مرجع رسیدگی سد معبر ارسال شود گاها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در بهترین شرایط طرف مقابل جریمه می‌شود. جریمه های که کارساز نیستند و باعث می‌شود که مجری، طرف شکایت را در آینده با رفتارهایی بدتر مورد هجمه قرار دهد و آسایش را در طول ساخت و سازش از او بگیرد.
برای مثال یکی از مخاطبان در این مورد برایمان نوشته است :در یکی از مناطق ارومیه به نام شیخ تپه جدیدا تب برج سازی بالا گرفته است و در هر کوچه به صورت هم زمان چند ساختمان در حال احداث اند. ما نیز در یکی از همین کوچه‌ها در حال زندگی هستیم، البته گویا در حال شکنجه هستیم. زیرا به صورت شبانه روزی ۷ ساختمان در این کوچه در حال ساخت است و کافی است تصور کنید تعداد کارگرانی را که در رفت و آمد هستند. بزرگ‌ترین مشکل ما سد معبر و رفت و آمد شبانه روزی خودروهای سنگین در کوچه است برای مثال چند شب گذشته ۲ ساختمان به صورت هم زمان در حال بتن ریزی بودند که تا ساعت ۲ بامداد این بتن ریزی طول کشید و در حین انجام عملیات بتن ریزی هر دور راه خروج و ورود به کوچه بسته شده بود. یا تخلیه مصالحی همچون آجر در ساعات اول صبح که باعث ناراحتی و گاها مشکلات عصبی که به خاطر صدای ناهنجار آن در ساعات خواب مردم به وجود می‌آید. گرد و غبار حاصل از ای عملیات‌ها نیز که دیگر خانه و کاشانه مردم را نابود می‌کند.
بنا به قانون ساخت و ساز هر مجری تنها می‌تواند یک سوم پیاده رو را جهت انجام عملیات ساخت و ساز آن هم به مدت محدود اشغال کند ولی ما در تصاویری که برایمان ارسال شده است شاهد تصرف تمام خیابان هستیم، به نحوی که امکان تردد از هیچ جای آن وجود ندارد. بسیار اتفاق افتاده است که برای حل این مشکلات با مجری ساختمان بحث شده است ولی تنها پاسخ آن‌ها چیزی جز این نیست که فلان میلیون تومان پول پروانه ساختمان داده‌ام پس مشکل مربوط به شهرداری است نه من؟

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۴:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 1