جامعه ناشاد مستعد بروز شدیدترین آسیب های اجتماعی

جامعه ناشاد مستعد بروز شدیدترین آسیب های اجتماعی

گروه گزارش: امروزه نشاط اجتماعی یکی از مهم‌ترین نیازهای جوامع بشری است چرا که شهروندان به‌ویژه ساکنین کلانشهرها فرصت کمتری برای اندیشیدن به‌خودشان و نیازهایشان دارند و به‌شدت مستعد افسردگی‌اند.
افسردگی یکی از مهم‌ترین دلایل افت شادی جمعی و نشاط اجتماعی است. البته لازمه و مهم‌ترین عامل شاد بودن نیز چیزی نیست جز مثبت‌اندیشی و جست و جوی خوبی‌ها و زیبایی‌ها.به تجربه ثابت شده شادی و نشاط، عامل تغییر جامعه و تحول و تکامل درونی انسان‌هاست. یکی از مباحثی که اگر به آن درست و مبنایی پرداخته شود می‌تواند موجب انبساط خاطر و تحرک و آرامش فردی و اجتماعی شود و فرایند رشد و توسعه جامعه را شتاب بیشتری بخشد، بحث شادی و نشاط است اما بنا به گفته برخی از کارشناسان نبود آن در احمد ریواده با اشاره به اینکه بعد از خانواده دومین عامل شیوع اعتیاد نبود نشاط اجتماعی است، تصریح کرد: تعریف شاخص های نشاط اجتماعی و پیگیری و عملیاتی کردن آن ها در کاهش آسیب های اجتماعی از جمله شیوع اعتیاد در استان موثر خواهد بود.این جامعه شناس، به اثر بخشی نشاط اجتماعی تاکید کرد و افزود: دسترسی به فضاهای ورزشی، دسترسی به مراکز فرهنگی و هنری، دسترسی به مساجد از اهم شاخص های نشاط اجتماعی به شمار می رود.
ریواده با اشاره به گستردگی حوزه فرهنگ و هنر اظهار کرد: مجموعه عوامل و شاخص‌های نشاط اجتماعی را جمع بندی و در قالب عملیات‌های اجرایی برای دستگاه های اجرایی تعریف کنیم. وی ادامه داد: برای افزایش نشاط اجتماعی نیازمند راه اندازی لیگ ورزش بومی و محلی و افزایش سینماها، دعوت از هنرمندان و چهره‌های ملی و بهره مندی از ظرفیت‌های آن‌ها در راستای برگزاری کنسرت های موسیقی هستیم .وی اظهار کرد: احصاء شاخص های فرایندی در حوزه نشاط اجتماعی که منجر به امید و افزایش رضایتمندی در بین شهروندان می شود، می بایست در دستور کار قرار گیرد.
پخش برنامه های شاد از تلوزیون نقش مهمی در ایجاد نشاط اجتماعی دارد مهدی نوری استاد جامعه شناس ، در پاسخ به این سوال که یکی از علل بروز اعتیاد در این استان نبود نشاط اجتماعی بیان شده و چه عواملی بر این امر تاثیرگذار است؟گفت: دین، مذهب و زبان از جمله عواملی هستند که سبب ایجاد انسجام اجتماعی می شود و جامعه را به سوی پایداری می کشاند و در کنار آن می توان به موضوع نشاط نیز اشاره کرد که باعث می شود انسجام و تحرک اجتماعی فراهم شود.وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در ایجاد نشاط در جامعه دخیل است، افزود: یکی از این مباحث بحث اقتصادی است و زمانیکه مردم به لحاظ اقتصادی دچار مشکل باشند سایر عوامل را نیز درگیر خواهد کرد.نوری ادامه داد: زمانیکه یک نهاد اقتصادی نتواند کارکرد خود را داشته باشد می تواند به صورت سایر مسائل بروز پیدا کند.وی اظهار کرد: به عنوان مثال اگر شخص دچار مشکل اقتصادی داشته باشد باید همیشه استرس و دغدغه حل مشکلات مالی خود را داشته باشد و وجود مشکلات اقتصادی سبب می شود تا فرد از انجام سایر فعالیت ها همچون گردش، سینما، سالن های ورزشی رفتن و یا ادامه تحصیل خودداری کند.
نوری تصریح کرد: از سوی دیگر زمانیکه فرد احساس مفید و مهم بودن نکند و احساس خوشی به وی دست ندهد ممکن است که رفتارهای نابهنجار از او رخ دهد.
وی حضور بخش فرهنگ را در ایجاد نشاط اجتماعی بسیار مهم بیان کرد و گفت: به عنوان مثال صدا و سیما در این زمینه با پخش برنامه های شاد می تواند نقش مهمی را ایفا کند.
این استاد جامعه شناس تصریح کرد: اما به عنوان مثال صدا و سیما به پخش برنامه های عزاداری بسیار پررنگ ورود کرده اما همین نقش را برای پخش برنامه های شاد میلاد یکی از ائمه و سایر اعیاد کم رنگ ایفا می کند.
وی با بیان اینکه افسرده دل، افسرده می کند، خاطرنشان کرد: زمانیکه حال یک شخص بد باشد این حال بد به سایر افراد نیز سرایت می‌کند بنابراین باید الگو و چار چوب هایی در جامعه ایجاد کرد تا بتوان به ایجاد نشاط و شادابی در جامعه کمک کرد. نوری تصریح کرد: نبود نشاط اجتماعی فقط زمینه بروز مشکلاتی همچون بروز اعتیاد در جامعه را فراهم نمی‌کند بلکه زمینه ساز مشکلات دیگری همچون پایین آمدن آستانه مردم و بروز خشونت نیز می شود.
فرد شاد از سلامت روان برخوردار است زهرا یوسف نژاد مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه نیز در ادامه با تاکید بر اینکه وجود نشاط اجتماعی زمینه ایجاد بسیاری از آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد و … را می کاهد، بیان کرد: فردی که شاد است به معنای آن است که از سلامت روان برخوردار است.وی گفت: فردی که سلامت روان دارد از نشاط متعادل برخوردار است و توانایی این امر را دارد که با مشکلات سازگار باشد و در مقابل سختی ها انعطاف از خود نشان دهد.
یوسف نژاد افزود: نشاط داشتن یعنی اینکه شخصی افسرده نباشد و خلق پایین نداشته باشد و قدرت حل مسئله را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و نشاط با یکدیگر می توانند زمینه بروز آسیب های اجتماعی را بکاهند، گفت: نمی توان گفت که اگر یکی از آن ها در جامعه با مشکل مواجه باشد افراد به سوی مشکلاتی همچون اعتیاد پیش می_روند.این مقام مسئول با تصریح بر ایتکه اعتیاد یک بیماری روانی و اختلال وابستگی به مواد است، افزود: یکی از علل مهم بروز این مشکل افسردگی در فرد است و از سوی دیگر باید تلاش کنیم تا شادی را خود در خودمان ایجاد کنیم.
زمانی نشاط اجتماعی در جامعه ایجاد می شود که جامعه محور سلامت باشد دکتر محمد حسین انصاری در پاسخ به این سوال که امکانات لازم از زمان استانی شدن خراسان شمالی برای ایجاد نشاط اجتماعی در این استان فراهم شده است و یا خیر؟ اظهار کرد: ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه، مردمی سالم را می طلبد و زمانی نشاط اجتماعی در جامعه ایجاد می شود که جامعه محور سلامت باشد.وی گفت: برای ایجاد نشاط اجتماعی ابعاد جسمانی، رفاهی و معنوی دخیل است و اگر به این ابعاد توجه ویژه شود می‌توان انتظار داشت که جامعه ای شاد را ایجاد کرده‌ایم.انصاری مود در پاسخ به این سوال که ایا زیرساخت های لازم برای ایجاد نشاط اجتماعی در این استان فراهم شده است، افزود: زیرساخت‌ها در حال ایجاد است اما هنوز تکمیل نشده است.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا، وی خاطرنشان کرد: اما با برنامه هایی که در دستور کار قرار دارد می توان آن‌ها را فراهم کرد.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


− 5 = چهار