ضرورت تشکيل شوراي سالمندان در آذربايجان غربي

جامعه سالمندان متولی ندارد

جامعه سالمندان متولی ندارد

گروه گزارش: نبود بیمارستان و کلینیک تخصصی، اماکن ورزشی مناسب، فرهنگسرا غفلت از سپری کردن اوقات فراغت و مشکلات روحی و عاطفی، آلزایمر در کنار میزان اندک بهره مندی سالمندان از سبد کالای فرهنگی گوشه ای از دغدغه های جامعه سالمندان است که ضرورت تشکیل شورای سالمندان در استان را دو چندان می کند.
نبود جامعه متولی سالمندان و بی توجهی دستگاه های ذیربط به وظایف خود در قبال این قشر از جامعه موجب شده است بیم نگرانی به دلیل فرارسیدن موج دوم و سوم سالمندی در کشور بیش از پیش در بین مردم و مسئولان افزایش یابد.
عدم تشکیل شورای سالمندان در آذربایجان غربی نیز با وجود تشکیل این شورا در کشور بر غفلت مسئولان و ارگانهای ذیربط این حوزه افزوده است به طوری که در صورت تشکیل این شورا ۱۵ ارگان مسئولیت و وظایف خطیر خود را در حوزه سالمندان باید عملی کنند.
اما در حال حاضر بهزیستی استان بدون همکاری و حمایت ارگانهای متولی با محدودیت و امکانات کم مشغول خدمات رسانی به افراد سالمند است و تمامی اقدامات این نهاد برای تشکیل شورای سالمندان در استان نیز بی نتیجه مانده است.
معاون توانبخشی بهزیستی آذربایجان غربی معتقد است بهزیستی وظایف مشخصی در حوزه سالمندان دارد و می تواند بخشی را پوشش دهد نه همه آنها را اما یکی از مدیران مراکز نگهداری سالمندان در ارومیه معتقد است جامعه سالمندی در کشور متولی ندارد.
ایجاد فضای مناسب برای نگه داری بهتر سالمندان، برگزاری دوره های باز آموزی مراقبین، مناسب سازی فضای شهری، تقویت نظارت بر مراکز، آگاه سازی عمومی در خصوص جایگاه سالمندی و فراهم سازی امکانات برای اوقات فراغت و نیز مشخص شدن متولی ویژه برای سالمندان از خواسته های به حق این قشر جامعه به شمار می رود.
کارشناسان بهزیستی استان شناسایی نیازهای سالمندی و تقویت حس امید، توجه به جایگاه و شان آنها و توجه به مرکز مطالعات ملی سالمندان را در بازیابی جایگاه این قشر از اجتماع موثر می دانند.
*ضرورت تشکیل شورای سالمندان در آذربایجان غربی
معاون توابخشی بهزیستی آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت تشکیل شورای سالمندان در استان اظهارداشت: مشکلات و مسایل پیش روی جامعه سالمندان به دلیل وسعت و فراوانی تنها از عهده بهزیستی استان برنمی آید در این راستا نیازمند تشکیل شورای سالمندان هستیم.
علی پرمقاس با ابراز گلایه از بی توجهی ارگان_های ذیربط در عمل به وظایف خود در حوزه سالمندان افزود: پس از پیگیری های مکرر بهزیستی استان مقرر شده است در اولین فرصت بعد از تغییر و تحول در استان شورای سالمندان به صورت رسمی تشکیل شود.
وی با بیان اینکه افراد سالمند تمامی فعالیت ها و نیازهای دوران کودکی تا بزرگی سالی را به همراه دارد با مسایل و مشکلات دیگری از جمله بهداشت و درمان، معیشتی، روحی و روانی نیز مواجه است اظهارداشت: برای حل این مشکلات سایر نهادها از جمله کمیته امداد، دانشگاه، تامین اجتماعی، صدا و سیما،دانشگاه علوم پزشکی و… نیز همکاری داشته باشند.
معاون توابخشی بهزیستی آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به گسترش روز افزون مشکلات عاطفی، روحی و روانی افراد سالمند در جامعه گفت: متاسفانه در سالهای اخیر افزایش رو به رشد زندگی صنعتی خانواده ها را سمت تک فردی شدن سوق داده و امروز سالمندان مانند گذشته جایگاهی در خانواده ها ندارند.
پرمقایس ادامه داد: در اثر زندگی صنعتی و پیشرفت تکنولوژی مشغله های اجتماعی خانواده ها گسترش یافته و زندگی های جمعی به زندگی های فردی تبدیل شده و کسی در خانواده به فرد سالمند توجه چندانی ندارد.
وی نبود زیرساخت های اجتماعی لازم مسایل و مشکلات اجتماعی به همراه عدم آشنایی با تکنولوژی روز را از دیگر مشکلات اجتماعی پیش روی جامعه سالمندان عنوان کرد و افزود: این موارد موجب شده است سالمندان برای حل کوچکترین مشکل خود با سختی فراوانی مواجه شوند.
*فراگیر شدن موج دوم و سوم سالمندی در کشور
معاون توابخشی بهزیستی آذربایجان غربی با انتقاد از فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای جامعه سالمندان در استان گفت: در حال حاضر خیابان_ها و معابر عمومی شهر با وجود توسعه همه جانبه متناسب با نیاز های جامعه سالمندان نیست.
وی همچنین از نبود بیمارستان تخصصی ویژه سالمندان در استان نیز گلایه کرد و گفت: با توجه به گستردگی مشکلات جامعه سالمندی آذربایجان غربی باید بیمارستان تخصصی ویژه این قشر احداث شود.
پرمقایس ادامه داد: اگرچه پدیده پیرشدن جمعیت از نتایج مثبت توسعه به شمار می آید ولی اگر برای مواجهه با آن از مدیریت و برنامه_ریزی درست بهره مند نباشیم، عوارض و پیامدهای منفی بسیاری در پی خواهد داشت.
وی با انتقاد از میزان اندک بهره مندی سالمندان از سبد کالای فرهنگی و نقش کم رنگ سالمندان در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های خانواده و جامعه گفت: اگر به فکر برنامه ریزی و استفاده از ویژگی ها و پتانسیل جمعیت سالمند نباشیم نه تنها بخش مهم و قابل توجهی از نیرو و سرمایه انسانی بدون استفاده می ماند، بلکه هزینه_های گزافی را صرف پیامدهای مختلف آن می کند.
معاون توابخشی بهزیستی آذربایجان غربی همچنین نسبت به کمرنگ شدن جایگاه سالمندان در جامعه و خانواده ها هشدار داد و اعلام کرد: این امر نیازمند فرهنگ سازی از سوی صدا وسیما و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
پرمقایس در ادامه با اشاره به فرارسیدن موج دوم و سوم سالمندی در کشور اظهارداشت: در حال حاضر ۸ درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهد ولی با توجه به کنترل جمعیت در کشور این میزان در سال ۱۴۰۴ به ۱۰ درصد و در سال ۱۴۳۰ نیز به بالای ۲۵ درصد افزایش می یابد که از امروز زنگ هشدار آن به صدا در آمده است.
وی با اشاره به وجود ۱۲ مرکز شبانه روزی و روزانه نگهداری سالمندان در استان گفت: ظرفیت مراکز شبانه روزی ۵۳۱ نفر و مراکز روزانه نیز بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر است.
همانقدر که بر روی جوان ماندن جامعه برنامه_ریزی و فرهنگ سازی می شود ای کاش خانواده ها و متولیان امور فرهنگی زنگ خطر مشکلات جامعه سالمندان را نیز جدی می گرفتند چرا که این سرنوشت نانوشته ای است که دچار شدن به آن اجتناب ناپذیر است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 48