معاون دبيرکل سازمان ملل در اروميه:

جامعه بین الملل با جدیت احیای دریاچه ارومیه را دنبال می کند

جامعه بین الملل با جدیت احیای دریاچه ارومیه را دنبال می کند

گروه خبر:معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد گفت: فعالیت ها و برنامه های ایران در زمینه احیای دریاچه ارومیه با جدیت در حال پیگیری در سطح بین الملل است.
اریک سولهام در بازدید از پارک ملی دریاچه ارومیه و دیدار با کارشناسان ادارات کل حفاظت محیط زیست، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی افزود: تثبیت وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و افزایش سطح آب آن بیانگر اقدامات جدی دولت و تعامل مطلوب نهادهای دولتی، جوامع محلی، اساتید دانشگاهی و فعالان زیست محیطی است. وی از مسئولان فعال در کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه خواست که نتایج فعالیت های خود را در اختیار کارشناسان سازمان ملل قرار دهند تا در مجامع بین المللی به اشتراک گذاشته شود. مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: اقدامات دولت یازدهم و همکاری های انجام شده علمی در سطح بین الملل و نیز کمک های دولت ژاپن برای احیای دریاچه شایسته قدردانی است.
پرویز آراسته اظهار کرد: نیازمند همکاری بیشتر در زمینه مدرن سازی آبیاری مزارع، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه آب و اصلاح الگوی مصرف هستیم. وی اضافه کرد: آب موجود در دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب بود که با اقدامات مناسب ستاد احیای دریاچه ارومیه و دولت دکتر روحانی مرحله تثبیت آب دریاچه ارومیه تاکنون با موفقیت اجرا شده است.
وی ادامه داد: برای تداوم روند بهبود وضعیت دریاچه ارومیه امسال سه هزار میلیارد ریال از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه هزینه شده و مرحله احیا پس از مرحله تثبیت آب دریاچه از سال ۹۶ آغاز می شود. حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از ۵۰۰ میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به بیش از ۲ میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های ۴۰ گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد. ۴۱۲ کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و ۲۰۰ چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یک هزار و ۲۷۴ متر از سطح آب های آزاد برسد.
یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های ۹۳ و ۹۴ در مجموع ۴۱۴ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده است که ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.همچنین طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان به شمار می رود در سال ۹۶ به بهره برداری می رسد تا سالانه ۲٫۵ میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه شود.
ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون علاوه بر اقدامات فوق، ۱۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.
۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی حوضه آبریز نیز از زمان آغاز فعالیت این ستاد تاکنون به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد روز جمعه ششم اسفند سال جاری به منظور دیدار رسمی سه روزه وارد تهران شد. سولهام در تهران با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران درباره گسترش همکاری های منطقه ای در زمینه محیط زیست و تقویت مشارکت بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه به منظور حل مشکلات زیست محیطی منطقه گفت و گو می کند. بازدید از دریاچه ارومیه و گفت و گو با جوامع محلی و مسئولان استانی مرتبط با موضوع دریاچه ارومیه از دیگر برنامه های سفر سولهام است. تراز آب دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش صورت گرفته یک هزار و ۲۷۰ متر و ۶۲ سانتیمتر از سطح آب های آزاد است که ۳٫۵ متر با تراز اکولوژیک فاصله دارد.
*سدها عامل خشکی دریاچه ارومیه نیست
در این میان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امسال تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۱۰ سانتی متر افزایش یافته است، ادعا کرد: سدهای حوضه آبریز، عامل خشکی دریاچه ارومیه نیست. کیومرث دانشجو با اشاره به اینکه تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر یک هزار و ۲۷۰ متر و ۶۰ سانتی متر است، افزود: دریاچه ارومیه با توسعه برداشت های بی رویه و غیرمجاز دچار بحران شد و این بحران ربطی به سدهای استان ندارد.
وی اظهار کرد: با تلاش تمامی دستگاه های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه این زیست بوم در وضعیت تثبیت قرار دارد و با محاسبه ذخایر برفی موجود، دریاچه در سال جاری در شرایط بهتری نیز قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در سایه مدیریت مصرف، صرفه جویی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی باید بحران به وجود آمده، مدیریت شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: با توجه به رهاسازی آب سدهای استان به میزان ۱۳۷ میلیون مترمکعب در سال ۹۴-۹۳، به میزان ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۵-۹۴ و احتساب روان آب رودخانه ها و همچنین کاهش مصارف به میزان ۳۸ درصد، پیش بینی می شود شرایط تثبیت دریاچه ارومیه را امسال نیز حفظ کنیم.
وی با ارائه گزارشی از وضعیت سدهای آذربایجان غربی افزود: کمبود ۳۰ درصدی بارش در سال جاری موجب کاهش آب پشت سدها شده و در حال حاضر ۱۲ سد در حال بهره برداری استان با ۲۴ درصد کمبود آب نسبت به سال گذشته مواجه است.
وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی ها و برف سنجی های سطح استان و عکس های ماهواره ای، بارش برف نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و پیش بینی می شود تا با گرم شدن هوا کمبود ذخایر سدها تا حدودی جبران شود و بخشی از سدهای استان به مرحله سرریز و مابقی نیز به شرایط نرمال برسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به وضع نامناسب منابع آب زیرزمینی استان نیز گفت: کشور ما با مصرف ۷۰ درصدی منابع آب زیرزمینی در وضعیت بحرانی قرار گرفته و وجود حدود ۳۶ هزار حلقه چاه غیرمجاز و مصرف بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب از این چاه ها موجب شده است تا ۱۱ آبخوان استان در مرحله بحرانی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: ادامه این روند موجب بروز مشکلات جبران ناپذیری از جمله زلزله های شدید و نشست زمین و عواقب آن و همچنین پیشروی آب شور به سمت چاه های آب و از بین رفتن کشاورزی در منطقه می شود.
دریاچه ارومیه در ۱۹ سال گذشته به دلیل مواجه شدن با مشکل خشکسالی، دچار کم آبی شد و آب آن در برخی موارد به نیم میلیارد مترمکعب کاهش یافت.با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، این دریاچه که بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان به شمار می رود، مورد توجه جدی دولت قرار گرفت و مقرر شد که برنامه ویژه ای برای احیای آن تدوین و تصویب شود.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، پس از تلاش کارشناسان و مسئولان ۴۰ طرح اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه به تصویب هیات وزیران رسید که یکی از آنها رها کردن آب سدهای اقماری به سمت دریاچه ارومیه بود.در حال حاضر این دریاچه بیش از ۲ میلیون مترمکعب آب دارد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۵:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


سه × 9 =