جامعه امروزی و تجربه فعالیت های سازمان های مردم نهاد

جامعه امروزی و تجربه فعالیت های سازمان های مردم نهاد

گروه خبر: شکوفایی سازمان های مردم نهاد (سمن ها) به عنوان بازوهای توانمند توسعه فعالیت های اجتماعی در دولت تدبیر و امید از افزایش چشمگیری در آذربایجان غربی برخوردار بوده و در بسیاری از شهرها تعداد سمن ها تا ۲ یا سه برابر رشد داشته است.
جامعه امروزی در حال تجربه سبک جدیدی از زندگی با استفاده از ابزارهای نوین است و این سبک نشات گرفته از حضور مردم در مدیریت فضاهای اجتماعی است؛ فعالیت هایی که در قالب مجموعه های مردم نهاد با عنوان سمن یا NGO ظهور می یابد.
به گفته فرماندار ارومیه تعداد این سازمان ها از ۲۷ سمن در سال ۱۳۹۲ به ۷۰ سمن در سال جاری رسیده است و این رشد دستاوردی ناملموس از دولت تدبیر و امید در این شهرستان محسوب می شود.
عباس حسن خانی با اشاره به اینکه هم اکنون در حدود ۷۰ سازمان مردم نهاد در ارومیه فعالیت دارد، افزود: سال ۱۳۹۲ در حدود ۲۷ سازمان مردم نهاد در شهرستان ارومیه فعال بود که این تعداد در سال ۱۳۹۳ به ۴۰ سمن، در سال ۱۳۹۴ به ۴۵ سمن، در سال ۱۳۹۵ به ۵۰ سمن و در سال ۱۳۹۶ تا این لحظه به ۷۰ سمن افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید به توسعه سازمان های مردم نهاد توجه ویژه ای دارد، اظهار کرد: سیاست دولت تدبیر و امید توسعه‌ی کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد و توسعه‌‎ی مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی است زیرا این امر در نهایت به حل مشکلات جامعه منجر می شود.
وی افزود: کاهش نقش تصدی گری دولت در مباحث غیرحاکمیتی، بهره مندی از نقطه نظرات و نقش نظارتی سمن ها در پیشبرد بهینه امور و توسعه خلاقیت و بهره وری در مسائلی که تشکل ها امکان ورود دارند از دیگر اهداف دولت تدبیر و امید برای توسعه سمن ها در جامعه است.
فرماندار ارومیه گفت: ایجاد شبکه موسسه های خیریه با همکاری کمیته امداد، هدایت تشکل ها به سمت تخصص گرایی و پرهیز از تعدد اهداف و انتخاب هدف واحد، تلاش برای اعمال نظر سمن ها در تدوین لایحه قانون سازمان های مردم نهاد و برگزاری دوره های آموزشی مورد تقاضای سمن ها با توجه به امکانات و ظرفیت های فرمانداری ارومیه از جمله برنامه های فرمانداری ارومیه در خصوص سازمان های مردم نهاد است.
فرماندار اشنویه در این زمینه با ابراز خرسندی از فعالیت های رو به رشد سازمان های مردم نهاد در امور اجتماعی این شهرستان گفت: پروانه فعالیت هشت سازمان مردم نهاد این شهرستان در دولت تدبیر و امید صادر شده است. اسعد خضری، افزود: در گذشته فعالیت بیشتر سمن ها تنها در حوزه امور خیریه بود و نمود چندانی نداشت اما در دولت تدبیر و امید سمن ها شکوفا شدند و در بهبود اوضاع اجتماعی و فرهنگی تاثیر زیادی دارند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۸ سازمان مردم نهاد در اشنویه فعالیت دارد که تعدادی زیادی از آنها در مرحله کسب پروانه است، افزود: هیات نظارت بر سازمان های مردم نهاد به صورت منظم و با برگزاری جلسه و پیگیری امور در صدد استحکام پایه های سازمان های مردم نهاد و تاثیر آنان بر جامعه است.
فرماندار بوکان نیز با بیان اهمیت مشارکت های مردم در انجام امور جامعه اظهار کرد: پروانه فعالیت ۱۸ سازمان مردم نهاد این شهرستان در دولت تدبیر و امید صادر شد. جمال خسروی گفت: در گذشته فعالیت بیشتر سمن ها در حوزه امور خیریه بود اما در این دولت فعالیت سمن های جدید در حوزه های مؤثر دیگری مثل سلامت، بهداشت و درمان، مسائل فرهنگی و آسیب های اجتماعی آغاز شد. وی ادامه داد: در طول این مدت مجوز فعالیت خانه بوستان برای نگهداری دختران بی سرپرست و خانه سالمندان زنان نیز در بوکان صادر شده است. فرماندار بوکان اضافه کرد: هر چه حضور مردم در عرصه های مختلف اجتماع فعال تر باشد، مطالبه ها بهتر قابل پیگیری خواهد بود و جامعه مدنی نیز مستحکم تر و با نشاط تر می شود.
خسروی با بیان اینکه همت والای فعالان سازمان های مردم نهاد در آینده ماندگار و به یادماندنی خواهد بود، اظهار کرد: هیأت نظارت بر سازمان های مردم نهاد بوکان به صورت منظم با برگزاری جلسه ها و پیگیری مصوبه ها در صدد هر چه پربارتر کردن فضای حاکم بر فعالیت های مدنی و مردمی در سطح شهرستان است.
وی گفت: دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی سه پایه اساسی توسعه پایدار در جامعه محسوب می شود که هر کدام بدون دیگری ناقص و ناکارآمد است و پیوند این سه ضلع موجب توسعه پایدار می شود. مدیرعامل انجمن مردم نهاد حفاظت از محیط زیست ‘ژینکو’ که دارای مجوز موقت بوده و به مراحل پایانی کسب مجوز رسیده در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: حذف ‘ترقه و نه به ترقه’ در چهارشنبه سوری و اجرای اولین برنامه سه شنبه های بدون خودرو در آذربایجان غربی وهمیاری در جشنواره کشوری گیلاس از جمله فعالیت های این سمن در اشنویه است. فاروق احمدی، همکاری بیش از پیش فرمانداری، ادارات و دستگاه ها برای دوام و توسعه همه جانبه امور سمن ها را خواستار شد و افزود: سمن ها خودگردان هستند و با مشارکت مالی اعضا و کمک های مردمی اداره می شود. مدیر عامل کانون فرهنگی اجتماعی زنان نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: کارآفرینی و توانمندی و تاب آوری زنان سرپرست خانوار و گردهمایی ۱۰ هزار نفری زنان از جمله فعالیت های مهم حوزه بانوان در اشنویه بوده که توسط این سازمان مردم نهاد اجرا شده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، از آنجا که اصطلاح »سازمان مردم‌نهاد«بسیار کلی است، بسیاری از این سازمان‌ها ترجیح می‌دهند از اصطلاح نهاد‌های خیریه استفاده کنند. عبارت »سازمان‌های غیردولتی« با تأسیس سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ به وجود آمد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۸:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت + = 11