مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي:

جاده میانگذر از عوامل مهم بحران دریاچه ارومیه است

جاده میانگذر از عوامل مهم بحران دریاچه ارومیه است

گروه خبر: احیای دریاچه ارومیه به عنوان زیستکره ثبت شده در یونسکو از جمله مطالبات ملی ایرانیان است و سازمان های عضو »ستاد احیا« برای تحقق آن همه کاری می کنند تا صدای پای امید در مسیر نجات این پهنه آبی جهانی خاموش نشود.
هر چند دریاچه ارومیه این روزها با مشکل گرمای شدید دست و پنجه نرم می کند و چشم های نگران مردم به ادامه حیات این پهنه آبی دوخته شده است، اما سازمان های مسوول در ستاد ملی احیای دریاچه برای پیشبرد برنامه های مصوب و امیدآفرینی در میان اجتماعات پیرامونی می کوشند.
*جاده میانگذر دریاچه ارومیه مهم ترین دغدغه حفاظت محیط زیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی جاده میانگذر دریاچه ارومیه را یکی از مهم ترین دغدغه های این سازمان دانست و گفت: یکی از عوامل مهم بحران دریاچه ارومیه، جاده میانگذر بود که مطالعات زیست محیطی آن باید در زمان اجرای آن انجام می شد و متاسفانه انجام نشده است.
حمید قاسمی اظهار داشت: احیای دریاچه ارومیه یک بحث مهم ملی و عزم همه دستگاه های مسوول کشور برای احیای آن ضروری است.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست از زمان تشکیل ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه، ۱۹ پروژه را که بیشتر مطالعاتی بوده اند، در تالاب های بین المللی دریاچه ارومیه، قره قشلاق و قوری گول اجرایی کرده است.
قاسمی بودجه تخصیص یافته برای اجرای طرح های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه به این دستگاه را ناچیز دانست و گفت: تنها هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه برای اجرای طرح های مصوب توسط اداره کل حفاظت محیط زیست اختصاص یافته است.
وی افزود: با هدف اصلاح وضع موجود میانگذر دریاچه ارومیه، دانشگاه تبریز طرحی مطالعاتی را انجام داد که نتایج آن توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: در بحث تامین حقابه دریاچه ارومیه نیز طرحی توسط دانشگاه تربیت مدرس مطالعه شد که سهم دریاچه ارومیه از ۱۴ رودخانه حوضه آبریز مشخص و توسط ستاد احیا به وزارت نیرو ابلاغ شد و متاسفانه تا کنون حقابه دریاچه ارومیه به دلیل نگرانی از عدم کفایت آب شرب و کشاورزی تامین نشده است.
قاسمی گفت: در خصوص شناسایی و اولویت بندی کانون های ایجاد گرد و غبار دریاچه ارومیه هم که دغدغه جامعه بود، سه ایستگاه سنجش ریزگرد مستقر شده اند که به صورت آنلاین داده های آن ها بررسی می شود.
وی افزود: مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه از دیگر مصوبات دولت برای دریاچه ارومیه بدون ردیف بودجه است که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه با اختصاص ردیف بودجه به این مرکز اقدام کند تا عملکرد این مرکز تکمیل شود.
دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه بزرگ شور جهان در شمال غرب ایران به دلیل خشکسالی های مداوم ناشی از تغییر شرایط اقلیمی، سدسازی های بی رویه و برداشت بیش از اندازه از منابع آب زیرزمینی و جاری پیرامونی آن در بخش کشاورزی از حدود ۲۰ سال قبل شروع به خشکیدن کرد. این پهنه آبی عظیم که حجم آب آن اواسط دهه ۱۳۷۰ شمسی به حدود ۳۵ میلیارد مترمکعب و ارتفاعش از سطح دریا به بیش از ۱۲۷۸ متر می رسید، اکنون با خطر خشکی مواجه است و حجم آب آن در فصل گرما به کمتر از ۲ میلیارد مترمکعب می رسد.
*جلوگیری از برداشت غیرمجاز ۵۴ میلیون متر مکعب
آب سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: با مجموع اقدامات انجام شده، از برداشت ۵۴ میلیون متر مکعب آب غیر مجاز از حقابه دریاپه ارومیه جلوگیری شده است.
یوسف غفارزاده افزود: تاکنون ۳ هزار و ۱۱۸ حلقه چاه غیرمجاز در راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه پر شده است.
وی افزود: ۳۳۴ استخر غیرمجاز هم که در کنار رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه جهت ذخیره آب غیر مجاز ایجاد شده بودند، پر و ارتباط آن ها با رودخانه ها مسدود شد.
غفارزاده از جمع آوری ۳۶۰ موتور پمپ که به وسیله آن ها آب رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه به صورت غیرمجاز برداشت می شد، خبر داد و گفت: با مجموع اقدامات انجام شده، از برداشت ۵۴ میلیون متر مکعب آب غیر مجاز از حقابه دریاپه ارومیه جلوگیری شده است.
وی با اشاره به مسیرگشایی و لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: لایروبی رودخانه های آجی چای، مهرانه رود، قلعه چای و.. به طول ۱۳۶ کیلومتر انجام شده است.
غفارزاده با تاکید بر لزوم ایجاد معیشت جایگزین برای روستائیان حاشیه دریاچه ارومیه، گفت: در دراز مدت با قوه قهریه نمی توان از برداشت غیر مجاز آب پیشگیری کرد، زیرا معیشت افراد به برداشت آب از چاه های غیرمجاز و رودخانه ها وابسته است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی افزود: باید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مصرف آب مدیریت شود و همزمان معیشت جایگزین در منطقه به غیر از کشاورزی جا بیافتد تا روند احیای دریاچه ارومیه سرعت بگیرد.
غفارزاده با تاکید بر مدرن کردن روش های کشاورزی و نیز اصلاح الگوی کشت گفت: با روش های گلخانه ای با یک دهم آب مصرفی روش عادی می توان محصولات بهتری برداشت کرد..به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، وی همچنین از رهاسازی ۱۰ میلیون متر مکعب آب از سد قلعه چای در راستای تامین حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه خبر داد.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۸:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


5 × هشت =