گزارش//

تک سرنشین های بی هدف گره ترافیک ارومیه را کور کردند

تک سرنشین های بی هدف گره ترافیک ارومیه را کور کردند

گروه گزارش: گسترش شهرنشینی و افزایش تقاضا برای خرید خودرو به منظور تسهیل تردد، شهرها را با معضل شلوغی و افزایش ترافیک به خصوص در قسمت‌های مرکزی شهرها روبرو کرده است.
پارک خودروهای شخصی در کنار خیابان و استفاده نکردن از پارکینگ‌های عمومی به خصوص در خیابان‌های کم عرض، ترافیک را تشدید می‌کند و افزایش تعداد خودروها و ترددها بر این معضل شهری می‌افزاید، این مسئله در نهایت باعث ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح گسترده شده که آرامش شهروندان را سلب می‌کند و موجب اتلاف وقت آنها می‌شود. انتظار طولانی پشت چراغ قرمز ، کلافگی ناشی از صدای بوق خودروها و تلاش هر راننده خودرو برای سبقت از خودرو جلویی معضلی است که به جرات همه شهرهای پر جمعیت و مراکز استانها را در برگرفته است، معضلی که بواسطه تعدد خودروهای تک سرنشین هر روز شعله ور تر می شود و شهر ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.
عده ای بی هدف در سطح شهر با خودرو می چرخد
احمدی راننده تاکسی با آهی از خستگی و کلافگی رانندگی در شهر شلوغ ارومیه گفت: هرروز بدتر از روز قبل، ساعتها در ترافیک معطل می شویم، اما عده ای بی فکر خودروی خود را سوار شده و بی هدف در سطح شهر می چرخد. وی ادامه داد: ترافیک ارومیه واقعا نیازمند یک حرکت جهادی است، اما معلوم نیست مسیولین شهر چه می کنند!!؟ مسافری که در تاکسی نشسته نیز، با راننده تاکسی هم ذات پنداری کرده و باگلایه از وضعیت اسفناک ترافیک شهر می گوید: حل معضل ترافیک چند وجهی است نمی شود شهروندان را فقط مذمت کرد، برای جابجایی شهری باید سیستم حمل و نقل استانداردی باشد تا شهروندان راغب به استفاده از آن شوند. وی ادامه داد: جوانان هم که محل تفریح ندارند تا کمی حوصله شان سر می رود سریع سوار خودرو شده و با دور زدن در شهر ترافیک را بیشتر می کنند. مسافری دیگر نیز با تایید حرفهای سرنشین تاکسی گفت: خیابانهای شهر دیگر جوابگوی این حجم از رشد جمعیت و خودرو نیستند. اکثر خودروها در گوشه خیابانها پارک می کنند و با عرض کم خیابانها تردد هم سخت تر می شود. وی می گوید: تجمع مدارس و ساختمان پزشکان در برخی خیابانها هم مزید بر علت است، بعدازظهرها خیابانهای خیام و حسنی شهر بخاطر وجود مراکز درمانی و کلینیک ها در این خیابانها مملو از ماشین و به تبع آن ترافیک شدیدی ایجاد می شود.
مسئولین مدیریت شهری، معضل ترافیک را مدیریت کنند
حجت الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه های نماز جمعه همواره خواستار رفع مشکلات شهری از جمله معضل ترافیک شده است. وی از پشت تریبون نماز جمعه ضمن انتقاد از وضعیت ترافیک شهر ارومیه افزود: مسیولین مدیریت شهری نسبت به حل مشکل ترافیک ارومیه چاره اندیشی کنند.
حل ترافیک ارومیه از دغدغه های مدیریت شهری است
حسین مهدی زاده، شهردار ارومیه نیز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های مهم مدیریت شهری ترافیک و حل این معضل است، تصریح کرد: ترافیک امروز ماه عسل اقدامات قبلی بوده چرا که توسعه شهری در سال های اخیر در ارومیه هیچ منطقی نداشته است.
وی ادامه داد: با نوسازی و خرید اتوبوسهای حمل و نقل شهری درصددیم تا رغبت مردم برای استفاده از سیستم حول و نقل عمومی افزایش یابد. از طرفی نیز بدنبال تدوین و اجرای برنامه ای برای تافزایش پایانه های مسافربری حمل و نقل عمومی ارومیه و مرکز زدایی پایانه در خیابان عطایی و کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر هستیم.
ضرورت نگاه ویژه به معضل ترافیک ارومیه
نقی کریمی، رییس شورای اسلامی شهر ارومیه بر ضرورت توجه ویژه به رفع معضل ترافیک شهری تاکید کرد.
رییس شورای شهر ارومیه ۱۵ آذرماه در جلسه هفتگی کمیسیون عمران، برنامه ریزی و حمل و نقل شهری اظهار کرد: مسئله ترافیک یکی از مسئله های مهم و اولویت دار مدیریت شهری است و ضرورت تشکیل جلسات در این حوزه به صورت مداوم باید در دستور کار قرار گیرد و در تدوین بودجه ۱۴۰۲ باید به بحث ترافیک شهری نگاه ویژه داشته باشیم. وی افزود: با توجه به شرایط موجود برای حل معضل ترافیک برنامه های کوتاه مدت و زود بازده باید ارائه و به سمت و سوی عملیاتی و میدانی حرکت کنیم.
سردار رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی آذربایجان غربی، در نشست خبری با اصحاب رسانه، معضل ترافیک را ناشی از چند عامل دانست و گفت: متاسفانه اکثر ساختمانها و مراکز درمانی فاقد پارکینگ هستند و مکان پارکینگ را به مراکز رادیپولوژی و یا آزمایشگاه تغییر دادند، طبیعتا این حجم از مراجعه کننده به مراکز پزشکان با پارک خودرو در خیابان، ترافیک را ایجاد می کنند.
وی ادامه داد: مدارس و برخی مراکز پرتردد نیز بدون استعلام اقدام به احداث در منطقه ای شلوغ و اشباع می کنند که این امر نیز مزید بر علت می شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، چالش قدیمی ترافیک در شهرها به ویژه در کلانشهرها با وجود اقدامات انجام شده برای کنترل آن همچنان به عنوان کلافی سردرگم فراروی مدیریت شهرها است؛ چرا که با رشد سریع جمعیت شهری و به دنبال آن رشد روزافزون خودروها مواجه هستیم. اما چاره کار چیست؟! براستی تا به کی این معضل ادامه خواهد داشت… مسیولین شهری چه برنامه ای برای حل و یا کم کردن این معضل دارند!؟ سیوالی که همواره در حد ارائه تئوری باقی مانده و شهر ارومیه همچنان غرق در خودرو شده است…
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


3 × = هجده