تکمیل راه‌آهن ارومیه نیازمند سرمایه‌گذار خارجی است

تکمیل راه‌آهن ارومیه نیازمند سرمایه‌گذار خارجی است

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی :– عملیات عمرانی احداث طرح ملی احداث راه آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ آغاز شده است و پیش بینی شده بود تا سال گذشته پس از عبور از نقده به ارومیه اتصال پیدا کند ولی عدم تخصیص منابع باعث کندی شدید کار در این حوزه شده است.
تکمیل راه آهن ارومیه به دلیل کمیود اعتبار با مشکل مواجه بوده و اعتباری که از سال ها پیش به این طرح داده شده عملا به درد آن نمی خورد.
تکمیل راه آهن ارومیه نیازمند اعتباری بالغ بر ۳۴۵ میلیارد تومان است تا به منظور تکمیل پروژه راه آهن مهاباد تا ارومیه استفاده شود. طول راه_های شهری موجود در مهاباد ۲۹۷ کیلومتر و طول بزرگراه های این شهرستان ۳۲ کیلومتر است.
در ایستگاه راه آهن مهاباد مشکلی وجود ندارد و به بهره برداری رسیده است و ادامه این پروژه در دست اجرا قرار دارد و پیشرفت فیزیکی ایستگاه نقده نیز ۸۳ درصد و پیشرفت کل ریل ۳۷ درصد است.
اصلی ترین مشکل طرح راه آهن ارومیه اعتبار است و در سفر رئیس جمهور به استان می توان قول تکمیل و بهره بردای آن را گرفت تا بر اساس آن دولت تمام تلاش خود را برای اجرای آن به کار بگیرد.
این در حالی است که فضای لازم با توجه به لغو تحریم ها برای جذب سرمایه گذار و اجرای این طرح مهیا شده است و برای ساخت راه آهن مهاباد – ارومیه باید از سرمایه گذار خارجی استفاده کرد.
از سوی دیگر؛ اتصال به شبکه ریلی کشور به منظور ترانزیت کالا و توسعه صادرات یکی از زمینه ها و ضرورت های کشاورزی آذربایجان_غربی است و هر چند که ظرفیت های بالقوه فراوانی در آذربایجان غربی برای توسعه بخش کشاورزی و صنعتی وجود دارد ولی هنوز این استان از حداقل های امکانات بخش حمل و نقل ریلی کشور نیز برخوردار نیست.
طرح ملی راه آهن ارومیه – مراغه به طول ۱۸۴ کیلومتر در پنج قطعه بنا به دستور علی اکبر محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور دولت دهم در جریان سفر به آذربایجان غربی تا سال ۹۲ باید به اتمام می رسید، ولی تاکنون بعد از گذشت سال ها از آغاز عملیات اجرایی، تنها قطعه اول و دوم راه آهن از مراغه تا مهاباد به بهره برداری رسیده است.اگر چه عملیات عمرانی احداث طرح ملی احداث راه آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ آغاز شده است و پیش بینی شده است تا سال گذشته پس از عبور از نقده به ارومیه اتصال پیدا کند ولی کندی کار در حوزه به حدی است که وزیر راه و شهرسازی در بازدیدهای دوره ای از این عملیات به پیمانکاران هشدار جدی داده است.
مرحله نخست راه آهن مراغه – ارومیه حد فاصل مراغه تا میاندوآب به طول ۴۸ کیلومتر سه سال گذشته با حضور رییس جمهور دولت دهم به بهره برداری رسید و طرح راه آهن میاندوآب مهاباد در دهه فجر سال گذشته افتتاح و به راه آهن سراسری کشور متصل شد.
هر چند که قرار بود یک مسیر ریلی در بین دو باند میانگذر شهید کلانتری بر روی دریاچه ارومیه احداث شود ولی به دلیل تاخیرات بیش از حد پیمانکار در تحویل باندهای اطراف رفت و برگشت این میانگذر در حال حاضر هیچ حرف و حدیثی از مسیر ریلی وسط این دو باند وجود ندارد.پل میانگذر شهید کلانتری بخشی از بزرگراه ۱۳۰ کیلومتری شهید کلانتری است که بیش از یک کیلومتر طول و ۲۸ متر عرض دارد و ساخت این پل از شاهکارهای مهندسی در ایران است که با بهره برداری از آن، مسیر ۲۶۰ کیلومتری جاده ارومیه به تبریز ۱۳۰ کیلومتر کوتاه تر و سالانه ۲۶ میلیارد تومان در هزینه سوخت، وقت مردم و استهلاک خودروها صرفه_جویی می شود.
این در حالی است که طرح راه آهن میاندواب مهاباد و ارومیه که می توان از آن به عنوان نمادی از علل توسعه نیافتگی آذربایجان غربی نام برد.
کارشناسان معتقدند این طرح که می بایست ۶ سال پیشتر و در سال ۸۸ به بهره برداری کامل می_رسید اما در حال حاضر به میانه راه هم نرسیده و ضعف مدیریت و کمبود اعتبار که آن هم از همان گزینه اول نشأت می گیرد، پاشنه آشیل آن شده است.پس از راه اندازی ایستگاه میاندوآب که آن هم با ۵ سال تاخیر به سرانجام رسید، تیر ماه سال گذشته بود که معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور در ارومیه وعده بهره برداری از ایستگاه مهاباد قبل از پایان نیمه اول همان سال و در هفته دولت را داد و بهره برداری از ایستگاه نقده را هم موکول به دهه فجر سال گذشته کرد اما اکنون که نیمه دوم سال جاری هم رو به اتمام گذاشته و تنها ایستگاه مهاباد به اتمام رسیده است و در مقابل چرایی علت این رکود، هیچ کدام از مسئولان متولی اجرای این طرح پاسخگو نیستند و از طرفی مسئولان وزارت راه و شهرسازی هم با رد وجود مشکلات اعتباری از عزم راسخ این وزارتخانه برای اتمام عملیات ریل گذاری و بهره برداری از طرح راه آهن مراغه سخن می گویند ولی انگار نبود اعتبار عمده دلیل کندی این پروژه است.
کمبود اعتبار و همکاری نکردن برخی سازمانها در اجرای پروژه راه آهن مراغه – ارومیه در تملک و آزادسازی اراضی طی سالهای گذشته و هزاران مسایل و مشکلات موجه و غیر موجه پیش روی این طرح قرار دارد که با وجود اولتیماتوم های مسئولان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر خلع ید از پیمانکاران کم کار و بازدیدهای دوره ای مرتب از قطعات مختلف طرح نیز نتوانسته به اجرای آن شتاب دهد.
بی توجهی برخی مسئولان به ضرورت توسعه راه های استان به ویژه خط راه آهن مراغه – ارومیه و نیز اتمام طرح های نیمه تمام این حوزه از سالهای گذشته تاکنون نه تنها موجب عقب ماندگی در اقتصاد استان می شود بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان از جمله سلب آسایش و تصادفات و … نیز می شود.
این در حالی است که علت عدم تخصیص اعتبارات به موقع و در زمان مقرر برای اجرای طرح ملی احداث قطار میاندواب ، مهاباد و ارومیه حکایتی است که مقصر آن را نباید به غیر از عدم هماهنگی وکلای مردم و مدیران اجرایی استان، جای دیگری جستجو کرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۶:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


4 + یک =