تپه های تاریخی محدوده شهرهای آذربایجان غربی تعیین حریم می شوند

تپه های تاریخی محدوده شهرهای آذربایجان غربی تعیین حریم می شوند

آراز آذربایجان– مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی بر ضرورت تسریع در تعیین حریم تپه‌های تاریخی محدوده شهرهای استان با هدف صیانت از آثار تاریخی تاکید کرد.
جلیل جباری با بیان اینکه نبود حریم قانونی در محدوده برخی آثار تاریخی سالهاست موجب تخریب و تعدی برخی افراد سودجو در محوطه‌های آثار تاریخی می‌شود افزود: برای شناسایی و مشخص شدن بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی نصب تابلو و تعیین حریم قانونی ضروری است.
وی با بیان اینکه با نصب این تابلوها مشخص خواهد شد که محل مورد نظر یک منطقه تاریخی و ثبت شده است و هرگونه حفاری در این مناطق غیرقانونی بوده و پیگرد قانونی دارد ادامه داد: برای حفاظت از بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی باید در بین مردم فرهنگ‌سازی شود تا آنها خودشان نسبت به مراقبت از بافت‌ها و محوطه‌ها حساس و مسئول باشند.
۳۷ بنای تاریخی شهرهای آذربایجان غربی تعیین حریم می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی همچنین بر تسریع در تعیین حریم تپه‌های محدوده شهرها مانند تپه شایگان مهاباد و تپه ترمنی ارومیه تاکید کرد و گفت: تپه‌های تاریخی محدوده شهرهای آذربایجان غربی تعیین حریم می‌شوند.
جباری از شروع مطالعات و مستند نگاری ۳۷ بنای تاریخی شهرهای مختلف استان خبر داد و اضافه کرد: تعیین حریم ابنیه تاریخی ۹ شهرستان استان طبق فرایند قانونی به شرکت خصوص ذی‌صلاح واگذار و مطالعات و مستند نگاری آن شروع شده است.
وی با اعلام اینکه این ابنیه تاریخی شامل ۳۷ آثار متنوع تاریخی از جمله مسجد، کلیسا، خانه، پل، مدرسه و دخمه تاریخی هستند عنوان کرد: شرکت طرف قرارداد موظف هست حداکثر تا ۴ ماه آینده پرونده‌های مطالعاتی این آثار را بر اساس ویژگی‌های معماری و شهرسازی و دیگر معیارهای مدنظر تهیه و به این اداره کل ارائه دهد.
بقعه خلیلان در ارومیه مرمت و بازسازی می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی با اشاره به پیشرفت ۴۰ درصدی مرمت بقعه محمد بن خلیلان در ارومیه گفت: فاز اول ساماندهی و مرمت آرامگاه ابوعبدالله محمد بن خلیلان واقع در ارومیه پس از بررسی و تهیه نقشه‌های اجرایی، از سال گذشته آغاز شده و امسال نیز این اقدامات تسریع می‌یابد.
جباری با اشاره به اینکه در فاز اول این عملیات برنامه‌ریزی شده بود تا بنایی در خور شأن این عالم بزرگ و متناسب با هویت فرهنگی و تاریخی این بنا ایجاد شود افزود: فاز دوم مرمت آرامگاه بقعه محمدبن خلیلان پس از پایان فاز اول آغاز و در طی آن مرمت بنای چهار طاقی مانند بر روی مقبره وی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی با اشاره به اختصاص مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه مشارکت کارهای مرمتی و حفاظتی به مالک قلعه بدلبو گفت: برای مرمت این قلعه تاکنون مبلغ هزینه شده ۱۰۰ میلیون تومان توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان و در حدود ۲۰۰ میلیون تومان نیز توسط خود مالک هزینه شده است.
مرمت کاخ موزه سردار ماکو خرداد ماه به پایان می‌رسد
وی با اشاره به اختصاص ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار استانی طی سالجاری برای مرمت این قلعه گفت: طبق برنامه سال گذشته مرمت نمای بیرونی ساختمان اصلی تکمیل و بخش‌هایی از محوطه ساماندهی شود و نیز عملیات حفاظتی در بخش‌های آسیب دیده انجام پذیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در خصوص مرمت کاخ موزه سردار ماکو گفت: کار احیا و مرمت کاخ موزه سردار ماکو تا خرداد ماه به پایان می‌رسد.
جباری با بیان اینکه کاخ سردار ماکو به دلیل شیوع کرونا و جلوگیری از تجمع تعطیل بوده است، اظهار کرد: این شرایط فرصت مغتنمی برای تسریع روند مرمت و احیای کاخ سردار فراهم کرده است.
وی با اشاره به اینکه طبق برآوردها ارزیابی می‌شود کار مرمت و احیای موزه سردار ماکو تا خرداد ماه به پایان رسیده و بازدید برای عموم آزاد شود گفت: مرمت و احیای کاخ موزه سردار ماکو با همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو در حال انجام است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 4