تیر خلاص

تیر خلاص

سحرچای فروش
گروه فرهنگی:آفتاب سوزان تابستان، در گرم ترین ماه سال، بر داغدارانی گرمای خود را می_بخشد که برای از دست دادن شناخته شده_ترین شاعر شهرستان اورمیه می گریند…
تیرماه، آری تیر ماه سال ۱۳۹۵ یکی از بی رحم ترین ماه های سپری شده ی امسال است. شهادت سه تن از محیط بانان کشورمان، واژگونی مینی بوس سربازان و پایان زندگی پر از آرزوی جوانانمان، حملات انتحاری فرودگاه بین الملل استانبول و کشته شدن یک ایرانی، انفجار کپسول گاز در خوی ، تصادفات و…در نهایت استاد محمود صادق پور…..آری تیر ماه، تیر خلاص خود را بر قلب هنرمند نامی اورمیه ای وارد کرد.
محمود صادق پور ، معروف به شامی، شاعر معروف ارومیه ای که در سال ۱۳۲۷ ه. شمسی ، در روستای بارجوق ارومیه دیده به جهان گشوده بود، در سن ۶۸ سالگی در نصف شب پنج شنبه ، ۱۱ ام تیرماه سال ۱۳۹۵ دیده از جهان فرو بست . پیکر این شاعر افسانه ای در زادگاه خود در روستای بارجوق به خاک سپرده شد.بسیاری از کارشناسان حوزه ی ادبیات آذربایجان غربی شامی را شناخته شده ترین شاعر معاصر ارومیه ای می دانند. سابقه ی وی در سرودن شعر ترکی ، سادگی و زبان روان او ، استفاده از اشعارش توسط آشیق های آذری ، حضورش در رادیو و شرکت مستمر در مجالس و محافل شعر و ادب ، او را جزو سر شناسان ادب و هنر اورمیه ای قرار داده بود.مراسم بزرگداشت این شاعر بزرگ که با همت اداره ی کل فرهنگ و ارشاد و با حضور دوستان و شاعران و حضار اهل ادب و خبرنگاران در سی ام خرداد سال جاری (۹ روز قبل از درگذشت وی) در ارومیه برگزار شد با استقبال پرشوری مواجه گردید. مرحوم شامی با وجود بیماری با کمک دوستان در حالی که روی ویلچر نشسته بود به جمع طرفداران خود وارد شد و مورد تشویق فراوان آن ها قرار گرفت.
شامی شاعر پرکاری بود و آثار ارزشمندی مانند ” طبیعتین گوینوندا ( ۱۳۶۹) ” و ” داشلی یول ( ۱۳۸۴) ” و صدها بیت شعر دیگر از وی به یادگار مانده است که بسیاری از آنها از زبان خودش و طرفدارانش در محافل مختلف خوانده شده و تعدادی در مجلات و نشریه های گوناگون به چاپ رسیده است. چهره ی ماندگار تاریخ ادبیات اورمیه ، نماینده ی نسلی از شاعران آذربایجانی است که در فضائی نفس می کشند که آن را فضای کلاسیک گویند. فضائی که هفتصد سال پیش با شاعران نامی زمان خود شروع شده و در شعر اساتیدی چون شهریار، علی آقا واحد، سهند و… ادامه میابد و برای خود جا باز میکند.در اورمیه شاعرانی مانند شامی، ده ده کاتب ، مظفر خداوندگار، بهرام اسدی و … شعر کلاسیک را نمایندگی می کنند که شامی سر آمد آنان است و اغلب خود به این واقعیت اذعان دارند که شامی یک سر و گردن از آن ها بالاتر و ماندگارتر است.بهترین آثار شامی در مجموعه ی ” طبیعتین قوینوندا ” جمع آوری شده که بیشتر در وصف طبیعت سروده شده است. بخشی از اشعار شامی را وطنیات تشکیل می دهد که با لحنی حماسی و در ستایش مفاخر ترک سروده شده است و بخی از آثارش غزلیات است که عاشقانه های یار را می_سراید..وی خود را شاعر خلق نامیده و در بسیاری از اشعارش از درد مردم سخن گفته و از بدی اوضاع طبقه ی زحمتکش و ظلم و ستمی که در حق آنان رفته و می رود شعرها سروده است.
از طرفی نام کتاب ” داشلی یول ” از نام یک شعر گرفته شده و شعر ” منیم آنام ” که تاثیر گذارترین شعر از اشعار این مجموعه است ، در وصف مادر، بصورت روان و زیبا بیان می شود و از فداکاری مادر می گوید.شامی خدمت زیادی به زبان و شعر ترکی کرده و ده ها شاعر ادبی تربیت کرده است .شاید شاعران زیادی از وی و اشعارش الهام گرفته اند. وی شهره ی خاص و عام دیار آذربایجان است که شایسته ی قدردانی است.مراسم عذاداری شامی با حضور یاران همیشه همراهش،همسر صبور و فرزندانش، شاعران و دوستداران اهل علم و ادب و بعضی از مقامات ارومیه برگزار شد. تن خسته و رنج کشیده ی این اسطوره ی ادبیات به خوابگاه ابدی سپرده شد.. گویی شامی سال ها به انتظار این آرامش مطلق بوده است.با وجودی که اکثر شاعران و هنرمندان ، بعد از وفات به شهرت می رسند، ولی شامی جزو آن دسته از اساتیدی است که در زمان حیات نیز زبانزد اکثریت اهل ادب بود و تلالو درخشش وی محافل ادبی زیادی را پوشش می دادگرچه دفتر زندگی مرحوم محمود صادق پور در گرمای شبی به تلخی بسته شد ولی یاد شیرین وی و آثارش تا ابد از او و هنر وصف ناپذیرش سخن خواهد گفت.استاد بزرگ، شامی نامی، روحت شاد و یادت گرامی….

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


+ 3 = دوازده