معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان غربي:

توهین به مردم آذربایجان با هرمنطق و دلیلی غیر قابل قبول است

توهین به مردم آذربایجان با هرمنطق و دلیلی غیر قابل قبول است

گروه اجتماعی:پخش برنامه تلویزیونی فیتیله به دلیل بی دقتی عوامل و رنجش خاطر هموطنان آذری زبان متوقف شد.
روابط عمومی صداوسیما اعلام کرد: در پی پخش برنامه” فتیله” روز جمعه ۱۵ آبان ماه از شبکه دو سیما که بر اثر بی دقتی عوامل برنامه، موجبات رنجش خاطر هموطنان عزیز آذری پیش آمد ضروری است توضیحات زیر به اطلاع ملت شریف ایران و خصوصا هموطنان عزیز آذری برسد.
قومیت های مختلف سرمایه سترگ و بی بدیل ایران اسلامی است که مبتنی بر احترام متقابل اقوام، احساس هویتی مشترک را برای همبستگی و اتحاد ملی فراهم آورده تا این کشور عزیز بر تند باد حوادث بپاید و کیان خویش حفظ نماید.
در این میان، صداوسیما نیز به عنوان رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران با درک این جایگاه و اهمیت احترام و حرمت همه اقوام و اقشار جامعه بزرگ ایران در مقاطع مختلف همواره عزم خود را در جهت تقویت این گنجینه و سرمایه ملی معطوف داشته است.
لیکن علیرغم این اراده و اقدامات مختلف ناشی از آن، متاسفانه روز جمعه ۱۵ آبان ماه در یکی از بخش های برنامه “فیتیله” که از جمله برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان در شبکه دو سیمااست، به سبب اشتباه، بی‌دقتی و عدم نظارت درست عوامل برنامه ساز و ناظر مربوطه، دیالوگ‌هایی به زبان آذری بیان می شود که باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی هموطنان غیور و عزیز آذری زبان شده و شکایاتی را موجب می گردد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازفارس، در این خصوص، رسانه ملی با وجود سهوی بودن این مساله، وظیفه خود می داند ضمن عذرخواهی از هموطنان و خصوصا آذری زبانان عزیز و به دور از هر گونه توجیه رسانه‌ای برای رفع کوچکترین ابهام و بدبینی هموطنان عزیز آذری‌زبان کشورمان نسبت به فرزندان پرتلاش و خدمتگزارشان در صداوسیما، موارد و تصمیمات متخذه ذیل را به اطلاع این عزیزان و همه مخاطبان رسانه ملی برساند:
۱- علیرغم سهوی بودن این اتفاق، مسئولان و عوامل دخیل در تولید و پخش این برنامه، متخلف محسوب می شوند و این مساله تا آشکار شدن موضوع و ریشه های آن به طور جدی پیگیری خواهد شد.
۲- با وجود جایگاه مردمی این برنامه مطابق با نظرسنجی های مختلف سال_های گذشته که از آن به عنوان برنامه ای باسابقه و پربیننده یاد شده است، لیکن به خاطر این بی دقتی صورت گرفته، تا انجام بررسی های لازم و رسیدن به نتیجه نهایی، پخش برنامه “فیتیله” فعلا متوقف می شود.
۳-مدیر پخش و مدیر گروه کودک شبکه دو به دلیل سهل انگاری توبیخ کتبی خواهند شد و جانشین مدیر پخش که مسئول نهایی نظارت برنامه هاست نیز توبیخ و از مسئولیت برکنار می_شود.
۴ – بدیهی است که سازمان صداوسیما پس از بررسی دقیق این موضوع و رسیدن به نتایج نهایی موارد را به اطلاع مخاطبان خواهد رساند.
یکی از آسیب هایی که برنامه های پرمخاطب رسانه ملی می تواند داشته باشد،اشتباهاتی ست که بعضا برخی از رسانه ها و برنامه ها مرتکب می_شوند و متاسفانه برنامه فتیله نیز روز گذشته یکی از این اشتباهات فاحش را مرتکب شد.
اینکه یک رسانه و یا یک برنامه ساز در تلاش خود برای تفهیم و آموزش یک مفهوم اجتماعی امکان دارد مرتکب اشتباه شود، موضوعی نیست که بتوان آن را انکار کرد اما بحث آنجا جدی تر می_شود که بعضا ممکن است اشتباه و تصمیم غلط یک برنامه ساز به توهین به یک قشر بزرگ از جامعه کشورمان منتهی شود کما اینکه استفاده درست از ظرفیت قومیت ها نیز به شناخت بهتر آن_ها کمک می نماید.
در پی پخش سری جدید برنامه “فیتیله” موضوعی در یکی از آیتم های این برنامه کودک و نوجوان رخ داده که به شدت در شبکه های اجتماعی بازتاب پیدا کرده و متاسفانه موضوعی شده است تا رسانه های معاند نیز به پوشش این موضوع بپردازند و از آن به عنوان “توهین شنیع علیه ملت ترک!” یاد کنند.
ماجرا از این قرار است که در یکی از آیتم های فیتیله به نام “هتل فیتیله ای” پدر و پسر ترک زبانی قصد ترک زودهنگام هتل را دارند و علت آن را نیز به صورت دست و پا شکسته و هم ترکی و هم فارسی بوی بدی اعلام می کنند که از اتاق آنها استشمام می شود.مدیر پذیرش هتل هم بعد از بررسی متوجه می شود که فرزند این مسافر به اصطلاح ترک زبان،به جای استفاده از مسواک از فرچه توالت برای شستن دهان خود استفاده کرده است و این بوی بد نیز از دهان این کودک متصاعد می شود.
صدا وسیما در سال های گذشته بارها تلاش کرده است تا در برنامه سازی ها از تنوع قومی و زبانی که در کشورمان وجود دارد استفاده نماید و این امر نیز به خودی خود پسندیده و جالب می باشد برای شاهد این مثال را هم می توان به برنامه پرطرفدار خندوانه اشاره کرد که در آن رامبد جوان از یک شخصیت عروسکی به نام “جناب خان” استفاده می کند و بارها و بارها از آبادان و آبادانی_ها یاد می کند بی آنکه توهینی در این یادکردن ها باشد و یا خود رامبد جوان بارها در برنامه های مختلف تاکید می کند که من اصالتا اهل تبریز هستم و به آن نیز افتخار می کنم.
مشکلی که درخصوص برنامه فتیله ها می توان اشاره کرد و به حق آن را بعنوان یک توهین تلقّی نمود،این است که یک برنامه ساز یا بصورت عمد و یا غیر عمد سعی کند تا افکار عمومی جامعه را به سمتی سوق دهد که خدای نکرده لرها را افرادی با درک الزامات اجتماعی پایین و یا ترک_ها را افرادی کم سواد و بی منطق جلوه دهد و هر روز نیز برای اینکه مدل جدیدی از کارهای خود رونمایی کند به توهینی جدید به دیگر قومیت ها روی بیاورد.
استفاده از قومیت ها و ظرفیت بالقوه آن ها در رسانه مطلوب اقوام مختلف ایرانی می باشد اما نه اینکه در موضوعی که می خواهیم یک فرد را نفهم و جاهل و در حد انسان های اولیه نشان دهیم،از کسی استفاده کنیم که بارها در جملات خود از کلمات ترکی استفاده می کند و سعی دارد تا کاملا به مخاطب بقبولاند که یک ترک زبان می باشد و در نهایت کم فهمی و بی سوادی قرار دارد.
*توهین به مردم آذربایجان با هر منطق و دلیلی غیر قابل قبول است
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: توهین در برنامه روز جمعه فیتیله با هر منطق و دلیلی به مردم آذربایجان غیر قابل قبول است. در همین ارتباط علیرضا رادفر در گفتگو با سایت خبری استانداری ضمن گلایه از توهین و بی احترامی آشکار تولید کنندگان برنامه پخش شده از شبکه دو سیما (فیتیله) به مردم آذربایجان اظهارداشت: توهین صدا و سیما به مردم آذربایجان در برنامه روز جمعه فیتیله عمد و یا غیر عمد با هر منطق و دلیلی غیر قابل قبول و بخشش است.
وی ادامه داد: در این راستا استاندار آذربایجان_غربی طی نامه ای به وزیر کشور و رئیس شورای امنیت خواستار پیگیری و برخورد با عوامل این برنامه تلویزیونی و عذرخواهی صدا و سیما از مردم آذربایجان شده است.
رادفر با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی و انجام تمهیدات لازم صدا و سیما در جهت جلوگیری از حرکات تفرقه‌انگیز و تنش‌زا در بین اقوام ایرانی ادامه داد: بدون شک مسولان صدا و سیما باید با نظارت دقیق بر روند برنامه سازی، اجازه تولید و پخش برنامه هایی با محوریت توهین به اقوام و ادیان مختلف را نداده و همیشه و در همه حال در راستای ایجاد وحدت و همدلی میان اقوام و ادیان حرکت کند.
در پی اهانت روز جمعه برنامه فیتیله در صدا و سیما موج انتقادات زیادی توسط مسئولان و مردم استانهای آذری زبان کشور بر داشته، در این راستا نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیامی خواستار عذرخواهی رسمی عوامل صدا و سیما از مردم آذربایجان شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 24