مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی خبرداد

تولید بیش از ۱۵۰۰۰ مترمربع قالی و قالیچه توسط عشایر آذربایجان غربی

تولید بیش از ۱۵۰۰۰ مترمربع قالی و قالیچه توسط عشایر آذربایجان غربی

آرازآذربایجان-مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: سالانه بیش از ۱۵۰۰۰ مترمربع قالی و قالیچه توسط عشایر استان تولید می شود.
بهرام زینال زاده با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از تولیدات داری عشایر کشور نیز در این استان تولید و سالانه ۱۵ هزار و ۷۰۰ مترمربع انواع قالی و قالیچه توسط عشایر آذربایجان غربی تولید می شود افزود: عشایر استان با تولید سالانه ۱۹ هزار جفت انواع کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه ۴۲ درصد تولیدات عشایری کشور در بخش غیرداری را به خود اختصاص داده اند.
وی با بیان اینکه این عشایر سالانه سه هزار تن پشم، ۱۶ هزار تن گوشت و ۵۰ هزار تن شیر نیز تولید می کنند اظهار کرد: در مجموع عشایر این استان سالانه ۳۲۰ هزار تن انواع محصولات دامی به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال را تولید و روانه بازار می کنند.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با ۱۰۴ هزار نفر جمعیت در ۱۶ شهرستان این استان و ۳۳۶ روستای مختص عشایر مستقر هستند گفت: حدود ۶۰۰ خانوار از عشایر این استان به ییلاق های خارج از استان در دامنه های جنوبی سهند و اطراف شهرستان مرند از توابع آذربایجان شرقی کوچ می کنند.
وی با شارخه به اینکه عشایر این استان در ۵۵۰ منطقه بیش از ۲ هزار سیاه چادر برپا می کنند ادامه داد: ۴۰۰۰خانوار از عشایر شمال استان بیشتر به مناطق ییلاقی چالدران کوچ می کنند و عشایر جنوب نیز به مناطق ییلاقی در دامنه های سهند و مراتع مرند، نقده، میاندوآب، شاهین دژ و بوکان می روند.
زینال زاده با اشاره به برنامه های دولت برای حمایت از عشایر، افزود: ۲۰۰۰ فانوس خورشیدی برای تامین روشنایی و برق مناطق ییلاقی با ۲ میلیارد ریال اعتبار خریداری می شود.
وی با اشاره به اینکه این تجهیزات نیز تا پایان نیمه نخست سال جاری در بین خانواده های عشایری استان توزیع می شود، ادامه داد: رسیدگی به عشایر در کانون توجه دولت قرار دارد.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در سال جاری جهت پایداری شغلی، تولید گوشت قرمز و علوفه مورد نیاز دام های عشایر استان اختصاص یافته و این رقم نسبت به سال گذشته با رشد بیش از ۵۳ درصدی روبرو شده است.
زینال زاده با تاکید بر اینکه این رقم در سال گذشته ۹۷ میلیارد ریال بوده است، افزود: این تسهیلات بانکی با بهره چهار درصدی و بازپرداخت پنج ساله به عشایر پرداخت می شود.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت ها و اتحادیه های عشایری استان، گفت: ۱۰ شرکت به همراه یک اتحادیه عشایری در آذربایجان غربی وجود دارد که توسط خود عشایر اداره می شود.
زینال زاده افزود: با توجه به نقش مهم زنان در جامعه عشایری و در راستای حمایت از آنان نیز ۱۹ صندوق خرد زنان عشایر تشکیل شده و تاکنون ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه به ۱۶ صندوق اعطا شده است.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین ۳۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به تمامی این صندوق ها اعطا شده است.
وی توانمندسازی زنان روستایی و عشایری را مهمترین هدف اصلی دفتر امور زنان روستایی و عشایری دانست و افزود: توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از طریق توسعه برنامه های آموزشی، ترویجی و مشارکتی به منظور ایفای نقش موثرتر آنان در بخش کشاورزی و صنایع دستی است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 8