- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

تولید بیش از ۱۶ میلیون قطعه جوجه گوشتی در آذربایجان غربی در هر دوره جوجه ریزی

Posted By admin On دی ۱۰, ۱۴۰۲ @ ۹:۳۲ ق.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

آرازآذربایجان،معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ۷۵۱ واحد صنعتی طیور در سطح استان، تعداد ۶۹۳ واحد فعال است.
پرویز بستانچی اظهار کرد: از بین واحدهای مرغ گوشتی کشور، ۷۵۱ مورد شامل بیش از چهار درصد در این استان واقع شده که ظرفیت واحدهای فعال، ۱۶ میلیون و ۶۶۰ هزار قطعه جوجه در هر دوره است.
وی با بیان اینکه براساس آمار و ارقام موجود، آذربایجان غربی قطب فعال تولید مرغ کشور بوده و در رده هفتم کشوری قرار دارد و طی سال، بطور میانگین سه بار جوجه ریزی در این واحدها انجام می شود که هر دوره ۴۵ روز طول می کشد، افزود: هفت زنجیره فعال در استان وجود دارد که ۴۶ درصد جوجه ریزی توسط این زنجیره ها انجام می شود.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان دارای ۲ واحد مرغ اجداد از نژاد ایرانی آرین است که در پی تحریم‌های سال ۱۳۹۸ و با دستور رهبر معظم انقلاب برای حمایت از دستاوردهای ایرانی و اسلامی این واحدها توسط شرکت های زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ راه اندازی و تقویت شده است.
بستانچی با اشاره به برنامه های حمایتی در جهت توسعه پرورش مرغ آرین، افزود: در همین راستا تسهیلات به تولید کنندگان مرغ آرین با نرخ بهره ۲ تا ۶ درصد اعطا می شود و شرکت پشتیبانی امور دام نیز نهاده مدت دار به آنان ارائه می کند و اجازه خرید توسط شرکت امور دام برای آن ۱۲ درصد بیش از سویه های وارداتی است.
وی گفت: ۲۶ تا ۳۰ درصد از تولید گوشت مرغ استان از نژاد آرین است؛ ارومیه، خوی، مهاباد، نقده، میاندوآب، سردشت، بوکان و پیرانشهر بیشترین میزان تولید را در این زمینه دارند و اگر برای ما تحریمی در نظر گرفته شود ما از این نژاد می‌توانیم استفاده کنیم.
وی همچنین خاطر نشان کرد: ۶۷ واحد مرغ مادر در استان وجود دارد که ۶۱ واحد از این تعداد فعال هستند و ۱۶ واحد مرغ مادر از نژاد آرین در این استان فعالیت می کند.
بستانچی افزود: افزایش و توسعه زنجیره های موجود در دستور کار است چرا که به علت شرایط مطلوب استان می توان به سمت توسعه صادرات حرکت کرد و هم اکنون ۲ زنجیره درخواست افزایش ظرفیت به میزان ۲.۵ میلیون قطعه را ارائه کرده اند که در یک سال آینده در شهرهای ارومیه و بوکان فعال خواهند شد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%a8%db%8c%d8%b4-%d8%a7%d8%b2-%db%b1%db%b6-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c%d9%88%d9%86-%d9%82%d8%b7%d8%b9%d9%87-%d8%ac%d9%88%d8%ac%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4%d8%aa%db%8c-%d8%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.