رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان خبر داد

تولید۱٫۵میلیون تن محصول باغی در آذربایجانغربی

تولید۱٫۵میلیون تن محصول باغی در آذربایجانغربی

گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال پیش بینی می‌شود در مجموع یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۶۳۳ تن محصولات باغی در استان تولید و روانه بازار شود. اسمعیل کریم زاده از افزایش ۲۸ درصدی محصولات باغی استان طی سالجاری خبر داد و اظهارداشت: سال گذشته میزان تولید محصولات باغی یک میلیون و ۲۳۹ هزار و ۶۰ تن بود که این میزان در سالجاری با ۲۸ درصد رشد به بالای یک و نیم تن می‌رسد.
وی مجموع سطح باغات بارور و غیر بارور استان در سال گذشته را ۱۱۲ هزار و سه هکتار اعلام کرد و افزود: این میزان امسال به ۱۱۳ هزار و ۲۷۳ هکتار رسیده است که از این میزان بارور ۱۰۰ هزار و ۱۴۱ هکتار و غیر بارور ۱۳ هزار و ۱۳۲ هکتار است.کریم زاده ادامه داد: امسال افزایش میزان تولیدات محصولات باغی به مقدار ۱۲۷۰ هکتار است که بیشتر آن در شهرستانهای خارج از حوزه آبریز دریاچه ارومیه بوده است.رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال ۲۰۲ هزار و ۲۲۳ تن محصولات هسته دار از باغات و مزارع استان تولید و برداشت می‌شود افزود: بخشی از تولیدات به مصرف داخل استان رسیده و مابقی به سایر استانها صادر می‌شود.وی اضافه کرد: کل سطح زیرکشت محصولات هسته دار استان بر اساس پیش بینی سال ۹۶ به مقدار ۲۶ هزار و ۱۱۸ هکتار است که پیش بینی می‌شود از این میزان ۲۰۲ هزار و ۲۲۳ تن محصولات باغی هسته دار برداشت شود.
*پیش بینی تولید ۲۸ هزار تن سیب از باغات آذربایجان غربی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص سطح زیر کشت و تولید سیب تابستانه در استان به خبرنگار مهر گفت: امسال سطح زیرکشت سیب تابستانه در استان در حدود ۳۵۰۰ هکتار است که پیش بینی می‌شود ۲۸ هزارتن سیب از باغات برداشت شود.اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از میزان سیب تولیدی مربوط به شهرستان ارومیه و مابقی سایر شهرستانهاست عنوان کرد: از میزان سیب تابستانه تولیدی ۵۰ درصد در داخل استان مصرف و مابقی به سایر استانهای کشور صادر می‌شود.وی با اعلام اینکه برداشت سیب از ۱۰ مرداد ماه سالجاری آغاز می‌شود گفت: باغ‌های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد ولی ارومیه با اختصاص حدود ۴۵ درصد از این باغ‌ها در رتبه اول و شهرهای سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در ردیف‌های بعدی قرار دارند.کریم زاده گفت: استان آذربایجان غربی در حال حاضر از لحاظ مقدار کشت و تولید سیب درختی، رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.
*۲۹ هزار و ۳۴۹ تن زردآلو در آذربایجان غربی تولید می‌شود
وی سطح کل زیرکشت زردآلو در استان را پنج هزار و ۲۰۴ هکتار اعلام کرد و افزود: محصول تولیدی آن براساس پیش بینی سال ۹۶ به مقدار ۲۹ هزار و ۳۴۹ تن است که به ترتیب اولویت ارومیه ۱۱ هزار و ۴۱۰ تن، شاهین دژ سه هزار و ۹۹۲ تن، مهاباد دو هزار و ۸۸۰ تن بیشترین میزان تولیدات را به خود اختصاص داده‌اند.
کریم زاده با اشاره به اینکه در حدود ۷۰ درصد محصول بصورت تازه خوری ویا جذب صنایع تبدیلی در داخل استان مصرف می‌شود گفت: مابقی زردآلوی تولیدی استان به سایر استانهای کشور صادر می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در حال حاضر برداشت ارقام زود رس زردآلود شروع شده است افزود: برداشت مابقی از اوایل مرداد ماه آغاز می‌شود.کریم زاده در خصوص تولید هلو در استان نیز اظهارداشت: در حال حاضر سطح کل زیرکشت هلو در استان هفت هزار و ۷۴۵ هکتار ومحصول تولیدی آن براساس پیش بینی سال ۹۶ به مقدار ۷۸ هزار و ۸۴۶ تن است.
وی خاطرنشان کرد: این میزان محصول به ترتیب اولویت ارومیه ۲۸ هزار و ۶۰۰ تن، میاندوآب ۱۶ هزار و ۱۵۰ تن، اشنویه ۱۱ هزار و ۱۹۷ تن، مهاباد هشت هزار و ۲۸۰ تن، نقده چهار هزار و ۵۵۰ تن سلماس دو هزار و ۷۰۰ تن و مابقی محصول در سایر شهرستانهای استان تولید می‌شود.کریم زاده با بیان اینکه برداشت ارقام زود رس از ۲۰ تیر ماه شروع شده و مابقی از اوایل مرداد ماه برداشت خواهند شد گفت: در حدود ۵۰ درصد محصول بصورت تازه خوری ویا جذب صنایع تبدیلی در داخل استان مصرف شده و مابقی به سایر استانهای کشور صادر می‌شود.
*۴۶ هزار و ۲۴۴ تن شلیل در آذربایجان غربی تولید می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص میزان تولید شلیل در استان نیز گفت: در زمان حاضر سطح کل زیرکشت شلیل در استان چهار هزار و ۴۳۶ هکتار و محصول تولیدی آن براساس پیش بینی سال ۹۶ به مقدار ۴۶ هزار و ۲۴۴ تن است.وی افزود: به ترتیب اولویت ارومیه ۳۴ هزار و ۲۵۰ تن، شاهین دژ پنج هزار تن، مهاباد یک هزار و ۷۴۰ تن، اشنویه یک هزار و ۵۷۹ تن بیشترین تولید را به خود اختصاص داده و مابقی محصول در سایر شهرستانهای استان تولید می‌شود.کریم زاده گفت: از میزان شلیل تولیدی ۵۰ درصد بصورت تازه خوری ویا جذب صنایع تبدیلی در داخل استان شده و مابقی به سایر استانهای کشورو خارج ازکشور صادر می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با عنوان اینکه برداشت ارقام زود رس از ۲۰ تیر ماه شروع خواهد شد اظهارداشت: مابقی محصولات نیز از نیمه دوم مرداد ماه برداشت می‌شوند.وی در خصوص تولید محصول باغی هسته دار آلو در استان نیز گفت: سطح کل زیرکشت آلو در استان چهار هزار و ۹۱۰ هکتار ومحصول تولیدی آن براساس پیش بینی سال ۹۶ به مقدار ۲۹ هزار و ۴۵ تن است که به ترتیب اولویت ارومیه ۱۳ هزار و ۸۵۳ تن، میاندوآب ۱۰ هزار و ۷۸۰ تن و مابقی محصول در سایر شهرستانهای استان تولید می‌شود.کریم زاده افزود: از میزان آلوهای تولیدی استان ۵۰ درصد محصول بصورت تازه خوری ویا جذب صنایع تبدیلی در داخل استان مصرف شده و مابقی به سایر استانهای کشور صادر می‌شود.
*پیش بینی برداشت ۱۲۴۸ آلبالو در آذربایجان غربی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برداشت ارقام زود رس از نیمه دوم مرداد ماه شروع خواهد شد اظهارداشت: مابقی محصولات تولیدی نیز ازاواخر مرداد ماه برداشت می‌شود.
وی سطح کل زیرکشت آلبالو در استان شش هزار و ۴۷ هکتار ومحصول تولیدی آن براساس پیش بینی سال ۹۶ به مقدار یک هزار و ۲۴۸ تن عنوان کرد و افزود: این محصول به ترتیب اولویت خوی ۶۴۲ تن، مهاباد ۱۷۸ تن، ارومیه ۱۷۷ تن، بوکان ۹۰ تن و مابقی محصول در سایر شهرستانهای استان تولید می‌شود.
کریم زاده با اشاره به اینکه در حدود ۹۰ درصد محصول بصورت تازه خوری ویا جذب صنایع تبدیلی در داخل استان مصرف شده و مابقی به سایر استانهای کشور صادر می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین سطح کل زیرکشت گوجه در استان ۵۶۴ هکتار ومحصول تولیدی آن براساس پیش بینی سال ۹۶ به مقدار سه هزار و ۵۱۴ تن برشمرد که به ترتیب اولویت میاندوآب یک هزار و ۱۲۰ تن، سلماس هزارتن، ارومیه ۶۰۰ تن، شاهین دژ ۳۴۲ تن و مابقی محصول در سایر شهرستانهای استان تولید می‌شود.
کریم زاده گفت: از گوجه‌های تولیدی در حدود ۸۰ درصد محصول بصورت تازه خوری ویا جذب صنایع تبدیلی در داخل استان مصرف شده و مابقی به سایر استانهای کشور صادر می‌شود و برداشت ارقام زود رس شروع شده و مابقی در شرف برداشت هستند.
آذربایجان غربی با تولید ۶ الی ۷ درصد از محصولات کشاورزی کشور یکی از قطب های مهم کشاورزی به شمار می رود و در زمینه تولید محصولات سیب، چغندر قند، انگور، عسل و… رتبه های برتر را داراست.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 4