توصیه هایی به زائران سفر اربعین

توصیه هایی به زائران سفر اربعین

آرازآذربابجان-خروج زائران اربعین بدون گذرنامه امکان‌پذیر نیست و در صورت خروج غیرقانونى، علاوه بر امکان دستگیرى در کشور مقابل در هنگام برگشت نیز با مشکلات جدى در مرز روبه‌رو خواهند شد.
کسانى‌که قصد سفر به کربلا و نجف را دارند؛ هرچه زودتر اقدام به گرفتن گذرنامه کنند. البته منعى نیز براى خروج زوار ایرانى به عراق در صورتى که گذرنامه آن‌ها معتبر باشد، وجود ندارد.
معمولا دولت‌ها یکسرى ملاحظاتى براى مدت اعتبار گذرنامه اتباع خارجى که به کشور آن‌ها وارد مى‌شوند، در نظر دارند که دولت عراق هم از این قاعده مستثنى نیست؛ پیشنهاد مى‌شود دارندگان گذرنامه ایرانى که مدت اعتبار گذرنامه‌شان کمتر از ۶ ماه است، براى تعویض گذرنامه‌هاى خود اقدام کنند.
به زائران توصیه مى‌شود به‌صورت گروهى مسافرت کنند تا سفر مطلوب و ایمن‌ترى را پیش رو داشته باشند اما سفر انفرادى نیز امکان‌پذیر است.
* برخى توصیه‌هاى پلیس به زائران عتبات عالیات‌
بى‌شک خروج از کلیه مبادى مرزى صرفاً با در دست داشتن اصل گذرنامه و روادید معتبر مقدور است و هیچ‌گونه خدماتى به کسانى‌که فاقد گذرنامه و روادید هستند، ارائه نخواهد شد و این‌که افراد مى‌توانند با کارت ملى و غیره از کشور خارج شوند، صحت نداشته و شایعه‌اى بیش نیست.
هوشیارى و دقت نظرمسافران و زوار عتبات عالیات به هنگام مسافرت به خارج از کشور مانع از بروز اتفاقات ناگوار مى‌شود البته از به همراه داشتن زیورآلات، ارز اضافى، مدارک شخصى وغیره خوددارى کنند.
برخى از کشورهاى عربى قرصهاى اعصاب، فنوباربیتال، والیوم و… را مواد مخدر تلقى کرده و مانند مصرف‌کنندگان مواد مخدر با حاملین آن‌ها برخورد قانونى مى‌گردد.
قابل ذکر است؛ کسانى‌که در خارج از کشور مرتکب اعمال خلاف قانون از قبیل سرقت،کلاهبردارى، خرید و فروش مواد مخدر، ولگردى، فساد اخلاقى و سایر اعمال خلاف شئونات اسلامى مى‌شوند، از خروج مجددشان جلوگیرى خواهد شد.
به زائران عزیز توصیه مى‌شود: احترام به قوانین بین‌المللى و الزامات داخلى سایر کشورها، ازجمله توجه به علایم و تابلوهاى هشدار، عدم عکسبردارى از مناطق طبقه‌بندى‌شده کشور مقصد و غیره را در نظر داشته باشند.
همراه داشتن شماره تماس شخصى، آدرس، تلفن سفارت و نمایندگى‌هاى سیاسى جمهورى اسلامى ایران در کشور مقصد، ضرورى است.
زائران محترم هرچه بیشتر رعایت بهداشت فردى و اجتماعى در هنگام برقرارى ارتباط با بیگانگان را رعایت کنند تا از انتقال بیمارى‌هاى غیر بومى و واگیر جلوگیرى شود البته به‌منظور تهیه سوغاتى و هدایا حتما از فروشگاه‌هاى معتبر خریدارى و از پذیرش بسته و چمدان اشخاص دیگر جدا خوددارى شود.
خروج زائران بدون گذرنامه امکان‌پذیر نیست و در صورت خروج غیرقانونى، علاوه بر امکان دستگیرى در کشور مقابل در هنگام برگشت نیز با مشکلات جدى در مرز روبه‌رو خواهند شد.
* تذکرات اخلاقى‌
زایر مى‌بایست یکسرى بایدها و نبایدهاى اخلاقى و تربیتى را در مدت سفر خود رعایت نمایدکه از آن‌ها به «منشور اخلاقى تربیتى زائر» تعبیر مى‌شود. که ذیلا مطرح مى‌گردد:
* سعه صدر و تحمل سختیها و کمبودها
روشن است که سفر به کشور عراق و دورى از وطن و حضور گسترده زائران در ایام اربعین، مشکلات و سختیهایى را به‌طور طبیعى به همراه دارد، بنابراین زائر با آمادگى روحى و روانى که از قبل در خود ایجاد مى‌کند و شناخت کافى و درک درستى که از شرایط و موقعیت ویژه ایام اربعین پیدا مى‌کند، باید در طول سفر، سعه صدر و بردبارى را پیشه خودکند و از بى‌تابى و گلایه از دیگران بپرهیزد.
* عدم مزاحمت‌
سفر اربعین سفرى فشرده و جمعى است و زائر با دیگران در ارتباط است. محدودیت‌هاى مکانى براى استراحت، عدم وجود وقت مشخص براى خواب و بیدارى، ازدحام زیاد جمعیت، محدودیت فضاهاى زیارتى و سایر شرایط، همه زمینه‌هایى را فراهم مى‌کند که اگر زائر اربعین توجه و دقت لازم را نداشته باشد، چه‌بسا موجب آزار و اذیت و ایجاد مزاحمت براى دیگران گردد و به‌جاى تقرب به پروردگار و جلب توجه اهل بیت علیهم السلام، مرتکب گناه نیزگردد.
* پرهیز از فعالیتهاى و حرکات غیرضرورى و منافى معنویت‌
سفر اربعین، سفرى معنوى با هدف زیارت عتبات عالیات و بهره‌گیرى از مراسم اربعین سید الشهداء است، زائر راستین کربلا در طول سفر، تمام توجهش بر بهره‌بردارى حداکثرى معنوى است و از هرگونه فعالیت غیرضرور و منافى معنویت از قبیل دور هم نشینى و گعده‌هایى که در آن غیبت وجود دارد، گشتن در بازار و خریدهاى غیرضرورى و مانند این‌ها پرهیز مى‌کند.
*ایثار و دیگران را بر خود مقدم داشتن‌
کربلا سرزمین فداکارى و ایثار است و زائر اربعین حسینى به تأسى از امام حسین(ع) و یاران با وفایش سفر اربعین را به فرصتى براى نشان دادن میزان سنخیت و الگوگیرى از آن‌حضرت و یاران فداکارش تبدیل مى‌کند و جلوه هاى ایثار، گذشت و مقدم داشتن دیگران را در موقعیتهایى که شایسته و بایسته است، از قبیل صف‌هاى توزیع غذا، سوار شدن بر وسایل نقلیه، مکانهاى عبادت و زیارت و صف‌هاى جماعت و مانند این‌ها را به نمایش مى‌گذارد.
*فرصت اربعین را غنیمت مى‌شمارد
سفر اربعین فرصت استثنایى معنوى را براى زائر فراهم مى‌کند که ممکن است دیگر براى او تا آخر عمر تکرار نشود. بنابراین زائر اربعین تمام توجه و تمرکزش را بر استفاده کامل از این فرصت قرار می‌دهد و از انجام فعالیتها و برنامه‌هاى غیرضرورى پرهیز مى‌کند.
* توجه به فلسفه و عظمت قیام امام حسین(ع)
زائر اربعین با هدف بهره‌بردارى معنوى و تقویت باورهاى دینى و انس و ارتباط معنوى با اهل بیت علیهم السلام، به‌ویژه امام حسین علیه السلام به کشور عراق سفر مى‌کند، بنابراین در طول سفر از یاد سیدالشهدا و فلسفه و عظمت قیام آن‌حضرت و یاران با وفایش غافل نمى‌گردد.
* سپاسگزارى‌
زائر از میزبانان به‌ویژه مردم شریف عراق، مسؤولین و دست‌اندرکاران کاروانها و همه کسانى‌که به‌نحوى به وى خدمت‌رسانى دارند، سپاسگزارى مى‌کند.
در ایام سفر اربعین افراد زیادى به عشق سالار شهیدان و به قصد تقرب الهى با طیب نفس به شکل‌هاى گوناگون از قبیل تهیه مکان استراحت، دادن غذا و پذیرایى و انجام هماهنگى‌هاى سفر، اخذ ویزا و هماهنگ کردن وسائل نقلیه و… به زائران اربعین خدمت مى‌کنند. شایسته است زائر اربعین ضمن نادیده گرفتن کمبودها و نقایص، صمیمانه از همه کسانى‌که به‌نحوى به زائران اربعین حسینى خدمت مى‌کنند، سپاسگزارى نماید.
* اهتمام به بهداشت محیط و نظافت فردى‌
وجود جمعیت زیاد و محدودیت خدمات بهداشتى و کثرت پذیرایى، به‌طور طبیعى زمینه بروز برخى مشکلات و نارسایى‌هاى بهداشتى را فراهم مى‌کند. زائر اربعین ضمن حفظ بهداشت فردى، به بهداشت محیط پیرامون خود توجه ویژه دارد و از هرگونه اقدامى که موجب آلودگى محیط پیرامون گردد، پرهیز مى‌کند.
* پرهیز از اسراف و زیاده‌روى در خوردنى‌ها و آشامیدنى‌ها
یکى از جلوه‌هاى زیباى سفر اربعین، تجلى ایثار و مهمان‌نوازى و سخاوتمندى مردم عراق است که با انواع خوردنى‌ها و آشامیدنى‌ها با اشتیاق و گاها با اصرار و التماس از زائران اربعین پذیرایى مى‌کنند. زائر اربعین ضمن رعایت آداب میهمانى و احترام به پذیرایى‌کنندگان، از هر نوع اسراف و پرخورى پرهیز مى‌نماید.
*حفظ شأن زائر ایرانى‌
زائر اربعین از جمهورى اسلامى، شأن و جایگاه خود را مطابق با انتظاراتى که از جمهورى اسلامى ایران به‌عنوان‌ ام‌القراى جهان اسلام مى‌رود، حفظ و از هر نوع رفتار خلاف شأن دورى مى‌کند.
در ایام اربعین حسینى زائرین کشورهاى مختلف به‌ویژه از مناطق مختلف کشور عراق با جمعیت چند میلیونى شرکت مى‌کنند، بى‌تردید زائران جمهورى اسلامى به‌خاطر موقعیت خاصى که ایران اسلامى دارد، شأن و جایگاه ویژه‌اى نزد سایر زائرین دارند و آنان انتظارات ویژه‌اى از زائران دارند، ازاین‌رو زائر ایرانى مى‌بایست در طول سفر مراقب رفتارها و نوع تعامل خود با دیگران به‌ویژه زائران غیرایرانى و مرد م شریف عراق داشته باشد و از خود الگوى کاملى از یک زائر راستین اربعین آن‌گونه که در شأن زائر جمهورى اسلامى ایران است، بروز دهد.
منبع: جهان نیوز

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۸:۲۹ ب.ظ

دیدگاه


− 1 = چهار