آراز آذربايجان گزارش مي دهد//

توسعه کشت گلخانه‌ای در استان نیازمندحمایت‌های ویژه دولت

توسعه کشت گلخانه‌ای در استان نیازمندحمایت‌های ویژه دولت

گروه گزارش:با توجه به تلاش دولت برای توسعه کشت گلخانه‌ای و از سوی دیگر بالا بودن هزینه اولیه این نوع کشت، لازم است دولت حمایت‌های ویژه‌ای در راستای توسعه کشت گلخانه‌های در آذربایجان غربی انجام دهد.
به گزارش آرازآذربایجان، آذربایجان غربی یکی از استان‌های شاخص در زمینه کشاورزی است، به طوری که در این بخش شاهد اشتغال قابل توجهی هستیم و ۳۵ درصد از مردم این استان در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.
ولی آنچه در این استان زرخیز طی سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفته و بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است، وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه، این نگین فیروزه‌ای ایران است.
با توجه به بحرانی خشکی دریاچه ارومیه در دو سال گذشته محدود شدن کشت گیاهانی نظیر چغندرقند که نباز آبی بالایی دارد سبب شده تا برای برخی کارخانه‌های تبدیلی استان از جمله کارخانه‌های نقد مشکلاتی در تهیه مواد اولیه پیش آید.
مسؤولان بخش کشاورزی استان در برخورد با چنین مشکلاتی در صدد توسعه کشت گلخانه‌ای هستند به طوری‌که برای این منظور جلسات متعددی تشکیل و راهکارهایی جهت توسعه کشت گلخانه‌ای و جایگزینی این نوع کشت به جای کشت سنتی ارائه می‌دهند.
هر چند مردم این استان که عمده اشتغال مردم آن کشاورزی است به استفاده از محصولات و تولیدات سنتی از نظر طعم و مزه بیشتر رغبت دارند ولی بحران آبی دریاچه ارومیه و از سوی دیگر افزایش میزان تولید در واحد سطح سبب شده تا فعالان بخش کشاورزی روز به روز به کشت گلخانه‌ای بیش از پیش راغب شوند و در این میان تبلغیات و حمایت‌هایی که دولت از کشت گلخانه‌ای می‌کند نیز در افزایش تعداد گلخانه‌ای استان بی‌تاثیر نیست.
*تلاش برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی در این خصوص به خبرنگار ما اظهار داشت: توسعه کشت گلخانه‌ای در آذربایجان غربی به سبب پایین آمدن سطح آبهای زیرزمینی یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها است..اسمعیل کریم‌زاده با بیان اینکه در تمام دنیا کشاورزی به سمت و سوی کشت گلخانه‌ای سوق داده می‌شود، تصریح کرد: افزایش میزان تولید در واحد سطح، کاهش میزان مصرف آب، کاهش میزان افت محصول و از سوی دیگر به حداقل رسیدن صدمه به محصولات براثر بلایای طبیعی از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای محسوب می‌شود.
وی با اشاره به حمایت این سازمان از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی، اذعان داشت: با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در آذربایجان غربی و صنعتی نبودن این شهر تلاش می‌شود بخش کشاورزی استان تعداد بیشتری از جوانان را زیر پوشش قرار داده و آنها را برای کشت گلخانه‌ای راغب کند.
این مسؤول با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای مورد توجه تعداد زیادی از علاقمندان به بخش کشاورزی قرار دارد، اعلام کرد: سیاسیت دولت نیز افزایش تعداد گلخانه‌ای موجود در استان است تا علاوه بر اشتغالزایی زمینه افزایش تولیدات کشاورزی نیز فراهم شود.
*فعالیت ۸۹ واحد گلخانه‌ای در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی از فعالیت ۸۵ واحد گلخانه‌ای دراستان خبر داد و اظهار داشت: این تعداد گلخانه در ۱۸ هکتار احداث شده و هم اکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
کریم‌زاده عمده محصولات گلخانه‌ای استان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: عمده محصولات گلخانه‌ای تولیدی گلخانه‌های آذربایجان غربی توت فرنگی، گل‌های زینتی فلفل، خیار، گوجه فرنگی و … است.
وی به بحران آبی دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه، باید تلاش شود تا میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ۴۰ درصد کاهش یابد و برای رسیدن به این هدف باید شاهد توسعه کشت گلخانه‌ای باشیم.این مسؤول بهبود کیفیت محصول تولید کاهش استفاده از سموم افزایش میزان تولید صادرات‌پذیر بودن محصولات تولیدی و … را از دیگر مواردی عنوان کرد که زمینه توسعه کشت گلخانه‌ای را فراهم می‌آورد.
*شناسایی مشکلات گلخانه‌های استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: تثبیت میزان تولید در تمام فصول سال از دیگر مواردی است که در این زمینه به آن توجه می‌شود.کریم‌زاده با اشاره به حمایت‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در تلاش هستیم آذربایجان غربی را به یکی از قطب‌های گلخانه‌ای کشور تبدیل کنیم که در این خصوص حمایت‌هایی نیز از افرادی که اقدام به احداث گلخانه کنند انجام می‌شد.
وی با بیان اینکه افرادی که علاقه به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند مورد شناسایی قرار گرفته‌اند، ادامه داد: برای رفع مشکلات در این زمینه، مشکلات بخش گلخانه‌ای استان مورد شناسایی قرار گرفته و در حال رفع و به حداقل رساندن این مشکلات هستیم.
*واگذاری تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد برای متقاضیان
این مسؤول خاطرنشان کرد: افراد علاقمند برای سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند برای بهره‌مندی از تسهیلات بانکی صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۰ درصد درخواستهای خود را ارائه هند.
کریم‌زاده با بیان اینکه در آذربایجان غربی برای واگذاری تسهیات مشکلی نداریم، اظهار داشت: حمایت خود را از افرادی که اقدام به احداث واحدهای گلخانه‌ای کنند اعلام می‌کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی بر همکاری هر چه بیشتر شرکت‌های خدمات‌‌رسان در این زمینه تاکید کرد و گفت: به منظور تسهیل در امور لازم است شرکت‌های گاز، آب و برق نیز در واگذاری خدمات به واحدهای گلخانه‌ای نهایت همکاری را داشته باشند.با تمام اینها به نظر می‌رسد دولت باید برای توسعه هر چه بیشتر کشت گلخانه‌ای برای رسیدن به اهداف تعیین شده در افق ۱۴۰۴ باید حمایت‌های خود را از کشت گلخانه‌ای افزایش دهد چرا که هزینه اولیه بالا و نیاز به مراقبت دائمی از جمله مشکلاتی است که در این خصوص وجود دارد و علاوه بر این لازم است تا قیمت‌گذاری مناسبی نیز بر این نوع محصولات در بازار وجود داشته باشد چرا که عمدتا به دلیل واردات محصولات از سایر استانهای سبب شده تا محصولات تولیدی آذربایجان غربی به قیمت بسیار پایین در این استان به فروش رسیده و یا به بازارهای کشورهای همسایه با یمت ناچیز صادر شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 7