معاون امور اقتصادي جهاد کشاورزي آذربايجان غربي:

توسعه نیافتگی استان معضل بخش کشاورزی آذربایجان غربی است

توسعه نیافتگی استان معضل بخش کشاورزی  آذربایجان غربی است

گروه خبر: معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: توسعه نیافتگی استان به همراه نبود دسترسی به بازارهای مناسب داخلی و خارجی از چالش های پیش روی بخش کشاورزی اذربایجان غربی به شمار می رود.
رسول جلیلی با بیان اینکه بر اساس تصمیمات این ستاد امسال ۶۹۰هزار اشتغال در کشور باید ایجاد زمینه که از این میزان سهم بخش کشاورزی در کشور ۶۹هزار اشتغال است افزود: از ۶۹هزار سهم اشتغال بخش کشاورزی نیز چهار هزار و ۴۰۰ اشتغال سهم آذربایجان غربی است.
وی با اشاره به تلاش های این سازمان در راستای تحقق این هدف عنوان کرد: برای ایجاد این میزان اشتغال در استان تسهیلات بانکی با درصدهای کمتر در نظر گرفته شده که بر اساس اولویت بندی به متقاضیان این بخش اعطا می شود.
جلیلی توسعه بخش مکانیزاسیون، اعطای تسهیلات از بخش صندوق توسعه ملی در مناطق کم و غیربرخوردار، اشتغال پایدار در بخش مناطق روستایی و عشایری به همراه اشتغال فراگیر را از راهکارهای ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی عنوان کرد.
*۷۶میلیارد تومان تسهیلات به حوزه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری اختصاص یافت معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهارداشت: در بخش مکانیزاسیون ۵۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در حوزه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری نیز ۷۶ میلیارد تومان تسهیلات تخصیص یافته که به متقاضیان بر اساس اولویت بندی پرداخت می شود.
جلیلی با تاکید بر توسعه بخش مکانیزاسیون در بخش کشاورزی استان افزود: با توجه به کاهش قابل توجه میزان بارندگی در استان باید با توسعه مکانیزاسیون در این بخش و نیز صرفه جویی در بخش آب در دستور کار فعالان به خصوص کشاورزان در این بخش قرار گیرد.
وی کشت گلخانه ای، پرورش ماهی در قفس، اولویت اختصاص تسهیلات به طرح های نیمه تمام و کارآفرینان با زمینه ایجاد اشتغال جدید در بخش کشاورزی را از دیگر راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی استان برشمرد.
معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال تاکنون ۷۸ میلیمتر بارندگی در استان داشته ایم عنوان کرد: این در حالی است که در مدت زمان مشابه پارسال این میزان ۱۰۰ میلیمتر بود که ۲۵ درصد کاهش نشان می دهد.
*افزایش ۳۵ درصدی تولیدات بخش کشاورزی در آذربایجان غربی
جلیلی با اشاره به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و کاهش منابع آبی در استان گفت: مشارکت در احیای دریاچه ارومیه یکی از اقدامات این سازمان است که با توجه به عواقب وخیم این بحران تلاش می شود افزایش تولیدات بخش کشاورزی با توجه به ارتقای بهره وری و افزایش تولید در واحد سطح محقق شود.
جلیلی خرد بودن زمین های بخش کشاورزی و عدم توسعه یافتگی در سایر بخش های استان را یکی از مشکلات پیش روی این بخش اعلام کرد و افزود: خرد بودن زمین های کشاورزی موجب بالا رفتن هزینه های تولید و توجیه ناپذیر بودن برای سرمایه گذاری در این بخش می شود که باید راهکارهای اساسی در این خصوص اتخاذ شود.
جلیلی با بیان اینکه هم اکنون بازار پس از تولید یکی از مشکلات جدی بخش کشاورزی در استان به شمار می رود اظهارداشت: نبود راههای دسترسی مناسب، عدم اتمام راه آهن ارومیه به همراه توسعه نیافتگی در سایر بخش های استان به همراه نبود بازارهای مناسب داخلی و خارجی از چالش های پیش روی این بخش به شمار می رود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، وی یاد آور شد: با وجود مشکلات موجود در چهار سال گذشته تولیدات بخش کشاورزی استان با ۳۵ درصد افزایش به شش میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده که این میزان تولید استان را به یکی از قطب های مهم این بخش تبدیل کرده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۷:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


پنج − 5 =